Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18

Discussie: Ontwikkeling hemel.waarnemen.com

Ontwikkeling hemel.waarnemen.com

Op hemel.waarnemen.com (hwc) worden hemelverschijnselen gepresenteerd voor waarnemers in Nederland en Belgie. De doelgroep is in eerste instantie een publiek zonder enige (amateur)sterrenkundige achtergrond en met het blote oog of een simpele verrekijker als instrument. Denk hierbij aan opkomsttijden van de Zon, maanfasen, samenstanden tussen Maan/planeten/sterren, eclipsen, etc. Deze verschijnselen worden gepresenteerd in de maandelijkse astrokalenders, een korte omschrijving, het liefst met een plaatje, en links naar pagina's met meer detail. Er ook ruimte voor 'lastiger' verschijnselen, zoals jupiterovergangen, planetoiden en deepsky-objecten. Dat is mogelijk waarin de bezoekers van AF meer geinteresseerd zijn.

Op deze thread willen we je op de hoogte houden van de ontwikkelingen op hwc en tegelijk commentaar en suggesties verzamelen. Zijn er dingen die onduidelijk zijn, ontbreken, niet werken of fout zijn of lijken? Laat het ons hier weten.

Ik wil daarbij meteen duidelijk maken dat de tijdschaal van verandering op hwc bijna astronomische proporties aanneemt. Dat komt onder andere door gebrek aan tijd, en doordat ik nieuwe applicaties zo probeer te ontwikkelen dat ze niet al teveel tijd vergen aan bijhouden/updaten. Het kan dus best zijn dat iemand met een prima suggestie komt, maar dat er een (Hubble)tijdje overheen gaat voor er werkelijk iets van komt. Eenvoudige veranderingen met grote impact en aanpassingen die interessant zijn voor een breed publiek komen hoger op het lijstje. Ik beloof dus geen snelle service...
    Laatst gewijzigd door Nop; 09-05-11 om 09:02
    People's Front of Judea. Officials.

Applet voor zichtbaarheidsdiagrammen

Een zichtbaarheidsdiagram laat in een oogopslag zien wanneer een object kan worden waargenomen. Hierbij wordt rekening gehouden met wanneer het object zich boven de horizon bevindt, met de hoogte van de Zon (en dus de hemelachtergrond) en met de hoogte en fase van de Maan. De diagrammen bestaan al een tijdje voor planeten, maar er is nu een applet (in ontwikkeling) voor deepsky-objecten.

Om te zien hoe dit werkt, kijk je bijvoorbeeld in de astrokalender van 13 mei, waar de bolhoop M5 wordt vermeld. Klik op de naam M5, en op de detailpagina klik je achter Zichtbaarheidsdiagram op Maart – juli. Er wordt dan een diagram gegenereerd voor dit object, een waarnemer in Utrecht en de genoemde maanden. In het diagram is groen slecht (je staat door je telesoop naar het gras te kijken als je op M5 richt -> het object staat onder de horizon) evenals blauw (Zon op -> blauwe lucht). Hoe donderder blauw, des te beter. De gekke gebogen lichte strepen stellen de Maan voor - alleen wanneer deze op is, en witter bij Volle Maan. Voor meer uitleg van de kleuren klik je op (surprise) Uitleg.

De applet is nog niet af - op dit moment kun je dit alleen doen voor de deepsky-objecten die in de astrokalender voorkomen en voor de gegeven periode en waarneempositie (al kun je hier gemakkelijk mee knoeien in de adresbalk - nee, de naam veranderen heeft geen zin). De bedoeling is dit uit te bereiden naar alle DS-objecten en bovendien om een interface te maken waarmee een diagram op maat gemaakt kan worden.

Nieuwe pagina: Zon en Maan op dit moment

Nieuwe pagina toegevoegd: Zon en Maan op dit moment

Veel mensen zijn geinteresseerd in het tijdstip van opkomst en ondergang van Zon en Maan - vandaar deze pagina, met een paar basic getallen over Zon en Maan. Om het wat op te leuken een recente foto van de Zon van SOHO, en een eigen computer-gegenereerde afbeelding van de Maan. De pagina wordt iedere 5 minuten ververst, en er wordt bij iedere verversing random gekozen tussen twee foto's van SOHO: een kleurenfoto in het continuum, of een zwart-wit versie met zonnevlekken(groepen?) voorzien van label.

Kaplaarzen! Roel's schermafbeelding
    Erg handig weer! (ben echt al jaren fan van je site, Marc).

Alleen zou ik persoonlijk bij "nacht" de tijden van astronomische duisternis prettiger vinden in plaats van de eind- en begintijden van de nautische schemering.

Bovendien heb ik gemerkt dat de SOHO afbeeldingen soms dagen achterlopen, ikzelf gebruik daarom de SOHO-site niet meer als bron, maar http://www.spaceweather.com/

Verder: top!
    "Door lijm te gebruiken krijgt het bouwwerk een meer permanent karakter"
    300mm f/4 Dob | 75mm Polarex EQ | 60mm Polarex EQ | 114mm f/4,4 Newton | 90mm f/10 h-alpha

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roel Bekijk bericht
    Alleen zou ik persoonlijk bij "nacht" de tijden van astronomische duisternis prettiger vinden in plaats van de eind- en begintijden van de nautische schemering.
    Ik heb in dit geval bewust gekozen voor nautisch, omdat het dan 's zomers ook 'nacht' wordt. Deze pagina is voor een heel algemeen publiek bedoeld, dan hoef ik dat niet uit te leggen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roel Bekijk bericht
    Bovendien heb ik gemerkt dat de SOHO afbeeldingen soms dagen achterlopen...
    Is dat nog steeds zo? Ik weet dat de SOHO-site een paar maanden geleden gewijzigd is, voor zover ik ~de afgelopen maand heb gechecked zijn de beelden die nu gebruikt worden actueel (een dag oud maakt me niet zoveel uit, een paar dagen is wel vervelend...)

PS, ik vergat hier aan toe te voegen:
    1) klik op de link opkomst en ondergang op die pagina voor allerlei definities van 'nacht' of 'schemering'
    2) ik wil een pagina maken met 'waarneemomstandigheden' grafisch in een oogopslag - daglicht, Maan, en even kijken wat me verder nog te binnenschiet. Die zou
    je dan als 'pro'-versie van de Zon & Maan pagina kunnen opvatten.
    Laatst gewijzigd door sluys; 19-06-11 om 15:20

hemel.waarnemen.com op Twitter en Facebook

Events van de astrokalender van hemel.waarnemen.com (en soms meer) zijn nu ook te volgen via Twitter en Facebook.

Administrator MoreLinux's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    9
    Ik zag het vanochtend. Trouwens ruim 80.000 pageviews tijdens de maansverduistering! Goed bezig!!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MoreLinux Bekijk bericht
    Trouwens ruim 80.000 pageviews tijdens de maansverduistering! Goed bezig!!

Blijkbaar geen probleem voor de server - Nop is ook goed bezig

Inmiddels heb ik kleurtjes in het overzichtslijst van maansverduisteringen, voor een nog sneller overzicht De kleuren werken hetzelfde als die voor de veiligheidsstatus op een verenigde-statiaans vliegveld, plus blauw en groen...

Nachtkleuren interactieve hemelkaart

Ik zat gister te klooien met een verrekijker en een te heldere hemelkaart. Vandaar dus nu nachtkleuren voor de interactieve hemelkaart.

Bewolking in de komende week

Regels voor berichten