Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20

Discussie: Waarom blijft de luch zo heiig ?

Waarom blijft de luch zo heiig ?

In mijn vorige topic had ik het over de heiigheid in verband met 'hoe bruikbaar is zo'n heiige lucht voor waarnemen'.
    Nu zou ik willen weten waarom die heiigheid blijft hangen al ruim een week lang. Zijn er bosbranden? Of de files van het paasweekeinde die de nodige rotzooi uitstoten ? Of een andere oorzaak van mogelijke smogvorming ?
    Want als er wind is zou dat toch weggeblazen moeten worden en er is nu toch wind ?
    My eyes are the best optical devices provided. Others:
    XT10 250mm, Genesis 100mm, TS 15x70, Canon EOS 7

Donateur Redfish's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    108
    In principe is enkel zeelucht schoon. Lucht boven land bevat smog, rotzooi van industrie, rommel van bomen zoals nu etc. En aangezien we al een tijdje geen lekker straffe westenwind meer hebben gehad, blijft al die rommel rondcirculeren met 5m/s die nu over ons land waait. Dat schiet gewoon niet op.

Pas als de hogedrukgebieden gaan schuiven en de wind anders gaat waaien dan wordt het weer schoner.

Aarde reflector's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    75
    Aantal Herschel gezien
    236
    Het is vandaag volgens mij wel verbeterd. Het waait nu ook best wel. Vanavond misschien weer kans om wat deep-sky te waarnemen.

Moderator patrickduis's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    41
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    101
    Gewoon waarnemen als het helder is, er is altijd wel iets te zien. Ik kijk gewoon naar enkele objecten die ik zeer vaak heb waargenomen en schat daarmee de condities in. Dat doe ik iedere twee uur. Zo schat ik in wat voor magnitude sterrenstelsels ik nog kan waarnemen.
    200mmF5, 90mmF10, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Splend/Kamakura 10x50
    Artemis 4021 mono, Eos400d, SC3 SPC900 met ICX-424 mono CCD NEQ6 HEQ5pro

Inderdaad is de kwaliteit een stuk beter dan gisteren. De lucht is iets blauwer geworden. Hopenlijk wordt het nog iets beter als de wind meer in de noordoost hoek kruipt.
    De Lyriden vielen erg tegen kwa activiteit. Ikzelf heb niets gedaan ivm de matige omstandigheden. Misschien komende nacht.

Te oordelen naar wat er vanmorgen op m'n auto lag, ook nog aardig wat Sahara zand in de lucht.

Planeet Pluto Asellus's schermafbeelding
    Denk eerder dat het stuifmeel is.

Donateur Hugo de Jong's schermafbeelding

Zou saharazand kunnen zijn...

Het spul zit, heel lichtjes, ook op mijn collimatorplaat. Ik durf het er niet af te vegen...
    Meade LX200GPS 14" opdrukken: astronomie is een krachtsport...

Mimas Astrogator's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    3

Niet afvegen!

Is inderdaad Sahara-zand, zat ook op Mam's auto, en die is in de Sahara geweest, dus kan het weten... Ook in het rubber van heur camera zitten nog wat (ultrafijne) korrels, 45 jaar na dato...

Aanvulling op antwoord wellicht: Inversielagen?

@Patrick: En wat was de schatting gisteren qua magnitude?
    -Celestron Nexstar SLT102 & Frstscpe IYA 3"-Gallileoscope -Brsr 10x50-Leitz 6x25
    -2"achr AGFA doubl. "We are a way of the Cosmos to know itself"-C. Sagan

Pluto chandra's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    15
    Toen ik het topic las dacht ik "heiig? Het is helemaal niet heiig" maar ik woon inderdaad aan zee en daar hebben we er geen last van. Wel van Sahara zand naar nu blijkt.
    Bresser Skylux 70/700, Bresser 10x50

Regels voor berichten