Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 21

Discussie: Wat is toch die troep op mijn spiegel

Moderator jeanpierre's schermafbeelding
    de kans is groot dat dit de reden is.... zorg dat er steeds vochtvreters staan ! helpt toch wel hoor.
    vocht krijgt alles stuk

Begint aardig standaard te worden. Zijn er ook nog 40cm GSO spiegels die wel een goede coating hebben?

Bij Orion Optics UK kun je de spiegel ook van een nieuwe laag laten voorzien. Voor een standaard coating ben je voor een 40cm spiegel iets van 100 euro kwijt en voor een Hilux coating 200 euro. Komen nog wel verzendkosten bij natuurlijk.

Trouwens, we weten nu ook waar de kijker van Patrick is gebleven.

Frank - Moderator Skyheerlen's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    80
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    240
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tomkooij Bekijk bericht
    Befort-Wertzlar (link) doet spiegels tot 400mm met 94% coating voor 300 euro ofzo. Normale coating 222 euro. Weet niet of het incl of excl BTW is.

Nog steeds niet weinig... Weet niet of Almere oid nog aan verspiegelen doet voor niet-leden.
    Met Befort heb ik goede ervaring!

Pluto
    [QUOTE=scorpio;374821
    Bij Orion Optics UK kun je de spiegel ook van een nieuwe laag laten voorzien. Voor een standaard coating ben je voor een 40cm spiegel iets van 100 euro kwijt en voor een Hilux coating 200 euro. Komen nog wel verzendkosten bij natuurlijk.
    [/quote]
    Als ik de spiegel een keer opnieuw laat opdampen lijkt mij zo'n hilux coating wel interessant.
    Ik vraag me alleen wel af hoeveel licht er nu tegengehouden wordt door de aanslag? Ik vermoed dat het eigenlijk niet eens zichtbaar is door het oculair.

Trouwens, we weten nu ook waar de kijker van Patrick is gebleven.
    Klopt dat is hem. Ik weet alleen niet waar Patrick is gebleven :P
    Laatst gewijzigd door Sietse; 13-02-11 om 23:14
    Het is opvallend dat voor veel mensen de waarheid een relatief begrip is terwijl hun mening daarover absoluut is.

Vesta Saaie Piet's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    16
    Mijn 20 cm spiegel staat al jaren buiten in een kist in de tuinschuur die een betonnen vloer en houten wanden heeft. Er zit een beetje een aanslag van douw op en wat vlekjes maar maakt nog steeds mooie beelden. Ik heb mijn spiegel al vaker proberen schoon te maken maar doe het niet meer omdat het me te veel werk is en je bereikt er niet zoveel mee (het is al een oudje). Ik heb me eens laten vertellen dat het niet zo heel erg veel uit maakt. Maar een verwerende coating na 2 jaar is natuurlijk niet fraai en wenslijk. Zou ik ook van balen .
    -GSO 200/700 mm f/4.4 + Robtics 90/500 mm f/5.5, NEQ6 pro EQmod, Canon 350D niet gemod. + spc900-

Donateur janvangastel's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    125
    Ik kan mij niet goed voorstellen dat de coating na twee jaar bij normaal gebruik versleten kan zijn. Dan moet er iets niet goed gegaan zijn met het coaten. Ik heb een 30 cm spiegel van 14 jaar oud, waar nog steeds de eerste coating op zit. En die spiegel is echt niet altijd perfect droog opgeslagen en is ook regelmatig gewassen, etc. Laatst mailde iemand mij, wiens coating na ongeveer een jaar al versleten was en het bedrijf had gezegd dat het wel door de omstandigheden zou komen. Ik geloof er helemaal niks van. Misschien kunnen echte deskundigen er wat over zeggen?
    Jan
    Ik stel geen prijs op 'likes', wel op zinvol commentaar

Die plekken op de spiegel komen me bekend voor.
    Hetzelfde is mij enkele jaren geleden overkomen met eveneens een GSO-spiegel in een nieuwe 10'' Dobson die ik bij TS had besteld.
    Bij ontvangst verkeerde de hoofdspiegel in absolute nieuwstaat.
    Na ongeveer vijf keer waarnemen in de herfst was het al raak.
    De hoofdspiegel vertoonde dezelfde plekken zoals die te zien zijn op de foto van Sietse.
    Welliswaar in mindere mate, maar toch: na vijf keer?
    Aan de wijze van uitdampen kan het niet gelegen hebben.
    Ik legde de kijkerbuis namelijk altijd horizontaal in de gang zodat er ook geen stof op de hoofdspiegel kon komen.
    Met mijn andere spiegeltelescopen heb ik deze problemen nooit gehad en die zijn heel wat intensiever gebruikt.
    Edison, je wordt bedankt! Je bracht inderdaad licht in de duisternis...

Pluto
    Ik heb natuurlijk wel de foto's waarop het het ergst zichtbaar is getoond. Uit een andere hoek zie je het veel minder.

Maar heeft iemand een idee wat die vegen links en rechtsboven op de onderste foto zijn?
    Het is opvallend dat voor veel mensen de waarheid een relatief begrip is terwijl hun mening daarover absoluut is.

Pluto
    Even een update. Van de week heb ik toch maar de spiegel laten hercoaten omdat de verwering erger werd, en ik het meende te zien tijdens het waarnemen.
    Van degene die hem opnieuw opgedampt heeft vernam ik dat er geen kwartslaag op heeft gezeten!

Moderator jeanpierre's schermafbeelding
    Wel, even dit hierover: de oude laag was er af in minder dan 30 seconden...gewoon een sopje er over, over de spiegel met een watje en weg was de laag !

Onze ervaring leert dat een spiegel met een kwartslaag toch wel wat meer tijd nodig heeft voor die laag verwijderd is ! en die laag was zeker verweerd. Een spiegel die een goede coating heeft ziet er na twee jaar niet zo uit. Het was duidelijk de alu die aangetast was.

jp
    Laatst gewijzigd door sixela; 20-10-11 om 20:17

Regels voor berichten