Pagina 2 van 9 EersteEerste 123456 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 89

Discussie: lichtgewicht spiegels

Ben je van plan te gaan aluminiseren?
    Als je dit wilt opdampen in vacuum is het de moeite waard om de uitgassing van het materiaal te onderzoeken. Veel kunststoffen blijven deeltje afgeven, waardoor het opdampen niet goed gaat...
    Verzilveren is dan wellicht een alternatief.
    Arjan

Omeganevel sixela's schermafbeelding
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JFK Bekijk bericht
    Maar het is tevens ook zacht als het is uitgehard en het voelt aan als hard rubber.
    dan betwijfel ik of het wel makkelijk gaat zijn om er een goede cel voor te maken en om vervorming te vermijden als het ding niet vertikaal staat. Zelfs als je een stijver substraat gebruikt, tenzij je dat substraat even dik maakt als een normale spiegel, maar dan heb je niet veel gewonnen.

Tijdens temperatuurschommelingen, zal het zachte polyurethaan volledig mee gaan vervormen met de glasplaat, zonder dat er grote spanningen gaan optreden op het
    interface. het geheel zal dus ook niet kromtrekken omdat het PUR-hars (E-modulus 1MPa), totaal niets te vertellen heeft over het glas (E-modulus 64 GPa)
    Maar zal het wel een paraboloide blijven?

Enfin, "the proof of the pudding is in the eating", en het blijft een interessant experiment.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Rhea JFK's schermafbeelding
    @Atm,
    Ik wil er inderdaad een aluminium laag laten opdampen. Het materiaal dat ik ga gebruiken
    als foam core is het ruimtevaart schuim soliboard : http://www.noisecontrol.nl/media/new...0TA%20(NL).pdf

Dit schuim wordt door de NASA gebruikt als isolatie materiaal van ruimtevaartuigen.
    Het gast niet uit en het is goed temperatuur bestendig,

Ook het polyurethaan wat ik als giethars gebruik kan veraluminiseerd worden. Ik heb
    hierover contact gehad met het bedrijf evaporated coating inc. in de USA :
    http://www.evaporatedcoatings.com/plastic.htm

De opbouw van de spiegel bestaat dus uit de volgende lagen:
    1) PUR hars met de parabolische vorm
    2) 6mm dikke ronde glasplaat
    3) 25 mm dikke foamlaag van soliboard
    4) 6 mm dikke ronde glasplaat.

Indien je deze configuratie gebruikt zal een 50cm spiegel onder zijn eigen gewicht ongeveer 13 nanometer doorbuigen. Dit is evenveel als een massieve 50 mm dikke spiegel doet die volledig bestaat uit pyrex glas.

Het gewicht van deze spiegel moet ongeveer 1/3 van een pyrex spiegel wezen.
    De materiaal en coatings kosten liggen zo rond de 500 euro. Verder zal ik wel zwaar
    moeten investeren in een luchtgelagerde draaitafel, maar dat gaat in een later stadium
    gebeuren.

Saturnus
    Misschien kun je het nog combineren met dit soort technieken... wordt hij nog lichter!
    http://www.dreamcellularllc.com/70cm-3.htm

De afgelopen maanden heb ik weer veel nagedacht over het maken van lichtgewicht
    spiegels d.m.v. spincasting van een polyurethaan giethars. Hoewel het voor mij een
    grote gok blijft of je hiermee inderdaad makkelijk lichtgewicht spiegels kunt maken, ben ik
    toch gewoon doorgegaan.

De afgelopen maand heb ik een soort draaiplateau gemaakt die a.h.w. zweeft op
    twee afstotende magneten. Doordat dit tafeltje zweeft, zullen er minimale trillingen
    worden doorgegeven naar het draaiende vloeistofbad waardoor tijdens het draaien
    de perfecte parabolisch vloeistof opppervlak behouden blijft. Het draaiplateau (zie foto)
    heeft een diameter van 60 cm en aan de onderkant heb ik 72 magneten gemonteerd die
    elkaar afstoten. Daardoor kan ik nu max. 20 kg op het draaiplateau leggen terwijl hij gewoon blijft zweven. Ik ben nog bezig met het ontwerpen van de electronica die voor de actieve demping moet gaan zorgen tijdens het draaien.
    Het massa-veer systeem dat ik nu gebouwd heb, heeft een eigenfrequentie van zo'n 4 Hz en is kritisch gedempt. Dat betekent dat alle trillingen met een frequentie hoger dan 4Hz er verzwakt worden doorgelaten.

Verder ben ik bezig geweest met de spiegel-sandwich. (zie foto). Deze sandwich bestaat uit twee badkamer spiegels (diameter 36 cm, dikte 4 mm) met een laag pur-schuim er tussen. Eerst heb ik met een Eindige elementen methode berekend hoe dik
    de foamlaag tussen de badkamerspiegels moet zijn om een doorbuiging t.g.v. eigen gewicht even groot te maken als de doorbuiging van een massieve pyrex spiegel van dit formaat. Al met al heb ik nu een stijve spiegel die wanneer hij klaar is nog geen 1,9 kg
    weegt. Maar of dit gaat lukken is natuurlijk de spannende vraag...
    Bijgevoegde afbeelding(en) Bijgevoegde afbeelding(en)

Leuk project !

Als dat lukt kun je misschien als eerste echt grote 60+cm spiegels gaan maken voor amateurtelescopen. Maar welke f/? ratio maak je nu ?
    My eyes are the best optical devices provided. Others:
    GSO 400mm Dob, Genesis 100mm, Vortex Vulture 10x50, Canon EOS 6

zeker de moeite om te volgen !!!

Donateur Harro's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    102
    Aantal Herschel gezien
    ?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JFK Bekijk bericht
    een soort draaiplateau gemaakt die a.h.w. zweeft op
    twee afstotende magneten. ...... aan de onderkant heb ik 72 magneten gemonteerd die
    elkaar afstoten. ........... nog bezig met het ontwerpen van de electronica die voor de actieve demping moet gaan zorgen tijdens het draaien............. heeft een eigenfrequentie van zo'n 4 Hz en is kritisch gedempt...
    Mijn hemel Joris (Joris was het toch?): dit is hogere laboratoriumtechniek!
    Heel knap werk.

Mijn eigen bevindingen zijn dat roteren en uitharden niet de weg naar ons hogere doel zijn. De toplaag zal altijd nagepolijst moeten worden. Maar misschien kun jij met deze opstelling wel het tegendeel bewijzen.
    Harro bekijkt de hemel 't liefst met een 112cm Newton, een paar fijne oculairen en een paar goede vrinden.

@ skysurfer. In principe wil ik gaan voor f-ratios van zo rond de 4 a 5. en spiegel
    diameters vanaf 30cm tot 60 cm. Echter ik heb nog een hele lange weg te gaan en
    zal al doende nog veel moeten leren. 't Geeft me iedergeval veel voldoening om
    aan iets te werken dat helemaal nieuw (voor mij) is, ook al is de kans op mislukking aanwezig.

@harro. laboratorium techniek zou ik het niet willen noemen. 't scheelt echter wel
    dat ik beroepsmatig in de semiconductor industrie werk en me dagelijks bezig houd met
    het ontwerpen van high precision machines waardoor er heel veel kennis aanwezig is bij
    mij en mijn collega's op het gebied van motion en trillingsisolatie.
    Echter mijn streven om alles ook nog eens zo goedkoop mogelijk te houden maakt dit tot
    een zeer uitdagend project.
    Overigens was ik niet van plan het oppervlakte na te polijsten wanneer de polyurethaan
    giethars is uitgehard. Inmiddels heb ik op mijn werk testen gedaan om een
    vlak oppervlak te maken (hars uitgieten in een glazen bakje) en vervolgens met een
    inteferometer op het werk de vlakheid na te meten .
    Ik kwam zonder al te veel moeite op een RMS waarde van LAMBDA/6 en het oppervlak
    was echt superglad. Zeker, het is nog geen LAMBDA/10, maar ik zit al aardig in de buurt.

Administrator
    Aantal Messier gezien
    108
    Aantal Herschel gezien
    202
    Als de rms-fout op het oppervlak 1/6 lambda is dan is de spiegel waardeloos. (nou ja... niet heel goed en als er dan ook nog andere fouten bovenop komen...)

Een goede spiegel is minstens 1/4 p-v (peak-valley) op het golffront, dus 1/8 op het oppervlak. Maar eigenlijk is dat een slecht kriterium. Als we er vanuit gaan de de hoofdfout sferische abberatie is, in dit geval door langgolvige rippel in het oppervlak (korte rippels zijn weer een heel ander verhaal) dan is een goed criterium een RMS fout op het golffront van 1/30 lambda.

Weet eigenlijk niet of je een RMS fout ook met 2 moet vermenigvuldigen als je van oppervlak naar golffront gaat. (Lijkt van niet eigenlijk).

Enfin een RMS fout van 1/6 is volgens deze link ergens rond de 1 golflengte PV.
    Laatst gewijzigd door tomkooij; 15-02-11 om 14:52

Regels voor berichten