Pagina 4 van 4 EersteEerste 1234
Weergegeven resultaten: 31 t/m 38 van 38

Discussie: Dk-3 dual axis drive corrector mod voor ST-4 poort

Donateur
    Ik ga uit van een relaisstroom van 75 mA, de basisstroom is dan bij een hfe van 100, en dat is echt een ondergrens, de meeste transistoren versterken meer, 0,75 mA. Over de 10K weerstand staat ongeveer 10 Volt, dus die stroom is 1mA, is dus voldoende. Over de 1M weerstand staat 0,7 Volt, die stroom is te verwaarlozen. Maar het is totaal geen bezwaar om in plaats van 10k bijvoorbeeld 2K te nemen, dan weet je inieder geval zeker dat de transistor goed opengestuurd wordt.
    Laatst gewijzigd door roelof; 14-02-11 om 16:35

Rhea
    Als je zeker wilt weten dat de transistor altijd opengaat moet je eigenlijk 5x de basis stroom nemen. De weerstand wordt dan 5x zo klein dus 2k2 zoals jij al aangeeft inderdaad.

Ik zou echter geen 1M nemen maar 100K. Dan weet ik zeker dat de tor dicht blijft en niet door lekstromen toch opengaat. De Bc557 zou ik vervangen door de bc327. Dat geeft een behoorlijke marge in de te sturen relais. Die tor heeft dezelfde to92 package.
    My advise is always free and worth every penny!

Donateur
    Dat is dus inderdaad het verschil tussen het snelle eerste theoretische ontwerp en de uiteindelijke praktische uitwerking, ben het er inderdaad wel mee eens. (En die 100k kan inderdaad als de andere weerstand 2K2 wordt). We gaan hem bouwen en testen.

Rhea
    Ik hoop dat ik niet te betweterig overkom maar ik zie het liefst dat het in een keer lukt, zeker als er dure spullen in gevaar zijn! Succes!
    My advise is always free and worth every penny!

Barry b@rry's schermafbeelding
    Rik_J en Roelof, jullie inbreng en expertise is hoog gewaardeerd, zonder jullie zat ik nou nog met vraagtekens!

Barry b@rry's schermafbeelding
    Vanmiddag bij Roelof geweest om de modificatie af te bouwen.

Roelof, harstikke bedankt! Ik kom zaterdag nog even af om een presentje te brengen!

Donateur
    Even nog wat extra info:

De dubbele contacten op de controller zitten niet doorverbonden, moet dus inderdaad een relais gebruiken met twee schakel contacten. Heeft dus als gevolg dat er nu 18 draden naar de controller lopen.
    Dus als iemand een vergelijkbare mod gaat doen raad ik aan een stukje flatcable te nemen. (En geen speakersnoer, was het enige wat ik nog in de rommelbak had liggen)

Donateur Ringrocket's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    18
    Aantal Herschel gezien
    1
    Hallo,
    Via google kwam ik toevallig op deze discussie toen ik opzocht wat een bepaald onderdeel dat te koop is bij Robtics is.
    Ik raakte nogal enthousiast bij het idee dat ik ook zou kunnen autoguiden met mijn DK-3 motoren
    Maar ik kan het meeste in deze discussie helaas niet volgen want ik weet bijna niks van electronica
    Ik dacht dat het voldoende zou zijn om de ST4 poort op de DK3 handbox vast te solderen (vijf draadjes), en dan kan die aangesloten worden op de USB Guide Poort Interface ? Dus die relais etc. zitten toch al in die Guide-Poort interface, of niet ?

Dus:

ST4poort.JPGHandbox_ST4poort.JPGHandbox_ST4poorta.JPG (maar dan een DK3 kastje)

En dit aanslluiten op:

USBGuidePortInterface.jpg

En dat naar de computer.

Maar ik zit er waarschijnlijk helemaal naast ?
    Mobiele kijk opstelling: Skywatcher Maksutov-127; EQ3-2 met RA motor; (SPC900);
    Fotografie: Skywatcher Maksutov-150 op ADM met DK3; Camera DBK21AU618;

Regels voor berichten