Voor fotografie ja:P
Voor fotografie ja:P
"Rise above the crowds And wade through toxic clouds Breach the outer sphere The edge of all our fears Spread, our codes to the stars"
Prachtig transparant hier. Diepblauwe lucht. De maan zag ik al vroeg vanmiddag boven de horizon (bij opkomst dus). De lucht is blijkbaar schoon en erg doorzichtig.
Maar die Maan...![]()
Ik zag dat er een nieuw bericht was en ik dacht al.. daar ga ik weer "maan!" neerzetten. Maar dat doe je al![]()
Starparty & LAN Party-ganger | Secretaris Publiekssterrenwacht Schothorst | Robtics 70/420 ED doublet | Vixen Polaris | Meade Lightbridge 12" | 20cm Piet Kuit DHZ dobson
Hier ook prachtige droge lucht! Volstrekt wolkenloos, ook geen contrails. Geen dauwproblemen. Nou maar hopen dat de seeing goed is. De wind doet het ergste vrezen.
Maar de seeing is nu wel goed. De wind lijkt sterk afgenomen en het beeld van Jupiter toonde prachitge details.
"Door lijm te gebruiken krijgt het bouwwerk een meer permanent karakter"
300mm f/4 Dob | 75mm Polarex EQ | 60mm Polarex EQ | 114mm f/4,4 Newton | 90mm f/10 h-alpha
Klopt, seeing is beste wat ik met de 200mm tot nu toe heb gezien. En schaduwovergang, schaduw staat vlak bij de rode vlek. Als het beeld rustig is lijkt het wel driedimensionaal.
In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100
Het was inderdaad weer beter gisteravond, ik kwam een magnitude dieper (magnitude 13,1 minimaal tegenover magnitude 12,1-12,2 de dag ervoor) met mijn 127 mm refractor. De 5 mm Pentax XW (190x) liet nu ook duidelijk meer details op de Maan en Jupiter zien dan een 7,5 mm Ultima (127x), terwijl het de dag ervoor eerder andersom was.
Op weg naar huis diende dit zich al een beetje aan. Toen ik vlak voor zonsondergang naar huis reed werd vanaf de Teylingerlaan de Zon steeds net aan wel net aan niet bedekt door de daken van ruim een kilometer ver weg staande bedrijfsgebouwen en de huizen van Voorhout zelf. Je zag als de Zon precies bedekt werd op het bovenste randje een duidelijk groene kleur tevoorschijn komen, en dat enkele keren achter elkaar!
Dat groene licht klinkt als de Groene Flits, die je wel eens kan zien bij zondsondergang.
In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100
Het was niet de Groene Flits, maar meer het groene segment, zie bijvoorbeeld http://www.vwkweb.nl/cms/index.php?i...tent&task=view
Ik had alle tijd om te kijken omdat ik door de grote drukte (als gevolg van het afsluiten van de Delfweg bij Keukenhof) stapvoets over de Teylingerlaan reed. Op het strand had je een minuut of wat later mogelijk de Groene Flits kunnen zien.