Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: Verrekijker voor beginner

Verrekijker voor beginner

Hallo, sinds een tijdje heb ik erg veel interesse in Astronomie e.d. (wat me duidelijk lijkt als ik hier kom), en een onvermijdelijke stap is dan natuurlijk dat je zelf sterren wil kijken. Ik heb hier en daar gelezen dat dit heel best mogelijk is met een verrekijker(natuurlijk verwacht ik dan geen Deep Field opnamen), en dan het liefst een 10x50. Ik heb zo eens rondgekeken en zag bijvoorbeeld in het krantje van kijkshop een 12x50 kijker staan van Luxon. Hij kostte maar 25 euro en daar gaan dan wel alarmbellen rinkelen, omdat ik begrijp dat goede kijkers natuurlijk veel meer geld kosten. Toch kan de knieperd in mij het niet laten navraag te doen of dit wellicht een geschikte beginnerskijker zal zijn. Enige nadeel wat ik zo kan zien is dat hij een bak 7 prisma heeft, en ik begrepen heb dat voor sterrenkijken een bak 4 prisma geschikter is.
    Maar evengoed, zal ik het uitproberen of kan ik me de moeite überhaupt besparen?

Bedankt en gegroet.

Re: Verrekijker voor beginner

Niet doen! Ik ken ze niet maar ze zullen hooguit geschikt zijn voor overdag.
    Als je werkelijk geld wilt besparen kun je beter een goede kwaliteit 7x50 kopen met niet alleen Bak4 prisma's maar ook een geschikte coating. Daar zie je ook al behoorlijk veel mee en heb je voorlopig genoeg om je mee te vermaken. En je hebt er in iedere situatie wat aan.

Het beeldveld is wat wijder, dat helpt ook nog eens beter om je kunnen oriënteren.
    Bovendien is die door de minder sterke vergroting makkelijker stil te houden, wat bij een 10x50 een stuk moeilijker is omdat de zaak dan algauw zó bibbert dat je beter een statief kunt gebruiken.

Ik ben gek op mijn 10x50-je. Maar die was best prijzig, ja. En ik heb nog geen statief want het gaat net wel/net niet uit de losse hand. Dus ik twijfel nog. En ik ben blij dat ik met een kleinere vergroting begonnen ben.
    Wat dat betreft geldt voor verrekijkers hetzelfde als voor telescopen: liever wat betere kwaliteit dan een sterkere vergroting.

Ah, heel erg bedankt voor het advies, ik stond al bijna op het punt om in de auto te stappen om nog net iets te halen voor de winkels sluiten
    Wat zijn zoal dingen waar ik, als beginner, op kan letten als ik een kijker in de winkel zie liggen? Om te bepalen of hij geschikt zou zijn voor sterren kijken.

Uranus skyfan's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    307

Even de Lidl site in de gaten houden. regelmatig hebben ze de Bresser 10x50 , een uitstekende kijker, met Bak 4 prisma's en 6,5 graad gezichtsveld, prima kijker, ik heb er veel plezier van. En dat voor een paar tientjes!
    je moet die vette lamp effe uitdoen!

Jupiter Arends(oog)'s schermafbeelding

Ik sluit me aan bij Skyfan, ik heb die kijker ook en ben er tevreden mee.
    Zo gauw ik luxon hoor of zie, heb al geen interesse meer, terwijl ik het merk niet eens ken.
    Toch is ie ongeveer even duur als die van de lidl, dus zou ke denken dat de kwaliteit ook ongeveer hetzelfde is, maar dat kan ik niet beoordelen.
    Wat mij ook zeer bevalt aan de lidl kijker is het heldere beeld.
    STF 180/1800 op LXD75 - Scopos triplet 90/600 op New Polaris - Stellarvue F60 - bresser 8,6x40

Op een rommelmarkt heb ik eens voor een tientje een Luxon 60 mm telescoop gevonden. Bagger, je kon er nog niet eens op de maan mee scherpstellen. Er was ook een Tresco, leek me niks maar presteerde achteraf gezien stukken beter.
    Zijn trouwens allebei uiteindelijk bij het grofvuil beland...

Regels voor berichten