Pagina 44 van 47 EersteEerste ... 344041424344454647 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 431 t/m 440 van 467

Discussie: Foto van je eigen telescoop

Ik ben nieuw op dit forum, zal me in het beginners forum wel even introduceren.

Qua gear heb ik het volgende:
    Eerste aankoop (5 jaar geleden): Skywatcher 200P op EQ5:

Helaas weinig gebruikt tot dusver. Terras was te klein en ondertussen verhuisd naar Ierland en de telescoop niet meegebracht.
    Ik vind die ook niet zo gemakkelijk in gebruik, equatoriaal en newton gaan moeilijk samen om even snel een object te vinden (geen GoTo of tracking). Vooral ook de oculairpositie is soms wat moeilijk te bereiken in sommige posities (hoe doen jullie dit?).
    De telescoop staat nu bij mijn ouders in België, als ik ooit terug kom monteer ik die wel op de NEQ6-Pro voor fotografie

Nieuwe aankoop (vorige week): Celestron EdgeHD 9.25" en Skywatcher NEQ6-Pro:

IMG_0992.jpg

Helaas bij levering bleek de montering niet compleet: SynScan controller, RS232 kabel & 12V DC kabel waren niet meegelevered, alsook de handleidingen, schroeven om de altitude vast te zetten en de schroef om ervoor te zorgen dat de tegengewichten niet van de staaf kunnen vallen ontbraken.
    Dus op dit moment kan ik de montering niet gebruiken, gelukkig stuurt de winkel alle ontbrekende onderdelen zo snel mogelijk op.
    Laatst gewijzigd door Skyheerlen; 04-05-12 om 21:06
    Celestron EdgeHD 9.25", Skywatcher NEQ6-Pro, Astrozap dew cap, Skywatcher 200P, Skywatcher EQ5

Mijn nieuwe C11-Bino:

BinoFrankr1.jpg

Geen dauwkap, omdat de kijkers semi-geïsoleerd zijn blijven ze intern wat warmer (een graad of 5 boven de buitentemperatuur), door een snelle circulatie-koeling worden de brekingsindex-verschillen 'weg-geroerd' en ook de binnenkant van de schmidtplaat iets verwarmd, waardoor het wel behoorlijk vochtig moet zijn buiten om hem te laten beslaan. Maar uiteindelijk is de kijker toch geheel afgekoeld, en beslaat de corrector wel, dan heb ik altijd een föhn bij de hand.
    Ik wil in een later experiment bekijken of ik de binnentemperatuur in de kijker actief zo'n 5-7 graden boven de buitentemperatuur kan blijven houden met behoud van beeldkwaliteit, om zo beslaan te voorkomen.

Het koelsysteem werkt erg goed, vanuit 20gr kamertemperatuur in 7gr buitentemperatuur is de kijker na 7 minuten al zeer goed te gebruiken..

Gr, Fl.
    Laatst gewijzigd door Skyheerlen; 04-05-12 om 21:06
    202 en 310mm watergekoelde Newtons. Net klaar: Comavrije C-11 bino, Voorlopig nog niet klaar: Sterrenwacht met comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Callisto
    Mijn Celestron 102mm ED refractor en Celestron SPC8 met Robtics dual speed SCT focuser op een SkyTee Azu montering.

De originele zwaluwstaartklemmen heb ik vervangen door twee simpele Vixen style klemmen.

De originele klemmen:

http://www.teleskop-express.de/shop/...mung-80mm.html

zijn onbetrouwbaar. Ze kunnen losschieten (zit een veer in). Zeker bij koud weer. Ook is de kwaliteit van het materiaal onvoldoende. Hierover zijn al meerdere items op het internet verschenen.

Verder een zeer stabiele en degelijke montering, die de beide telescopen met toebehoren (refractor incl. accessoires: ca. 5 kg, SCT incl. accessoires 8 kg, contragewicht 3,4 kg) met gemak kan dragen. Eventuele trillingen zijn binnen een seconde gedempt.

Gr.

Kees Boer

KB1P4280037.JPG

KB2P4280032.JPG

KB3P4280031.JPG
    Laatst gewijzigd door Skyheerlen; 04-05-12 om 21:11
    Celestron 102 mm ED en gemodificeerde Celestron C8 (beiden getest en afgesteld),
    Orion 90mm refractor, Eden XP; Steiner, Carl Zeiss (8 stuks) en 25 andere verrekijkers.

Kaplaarzen! Roel's schermafbeelding
    Welkom in het bejaardentehuis! Van boven naar onderen (alles Polarex):

- 75mm equatoriaal
    - 60mm equatoriaal (met volgmotortje)
    - 50mm azimutaal
    - 60mm azimuthaal (gedeukt, gekrast, beschimpt)

familiefoto.jpg

De kleinste telg zal binnenkort van eigenaar wisselen, dus ik vond het wel een mooi moment voor een familieportret.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BoertjeB Bekijk bericht
    Gezellig hoor, maar volgens mij heb je hierbij wel behoefte aan een "kraanplan" zodat ze
    niet tegen elkaar aan draaien.

Mooi!
    Laatst gewijzigd door Skyheerlen; 06-05-12 om 07:26
    "Door lijm te gebruiken krijgt het bouwwerk een meer permanent karakter"
    300mm f/4 Dob | 75mm Polarex EQ | 60mm Polarex EQ | 114mm f/4,4 Newton | 90mm f/10 h-alpha

Mars skyfan's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    307
    Een van mijn 2 speeltjes: 127ed triplet apo op een 90 jaar oude Kosmos montering, met even oude synchroonmotor.

127ed%20op%20kosmos%20montering%201%20klein.JPG

127ed%20op%20kosmos%20montering%202%20klein.JPG

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BoertjeB Bekijk bericht
    Wow! Wat een combi van oud en nieuw! Geweldig.
    En zie dat smalle tegengewicht zijn uiterste best doen om de boel in evenwicht houden. Prachtig.
    Ja, je hoeft er niet eens door te kijken om hem mooi te vinden. Er zitten ook mooie grote deelcirkels op met nonius, kun je mee gotoen.
    Het tegengewicht is eigenlijk iets te weinig, ik ga er een 5 kg op zetten , dan kan die stang ook wat korter worden.
    De motor is inderdaad ook ca 90 jaar oud, en draait nog als een zonnetje. Het is wel 220 volt, dus je hebt altijd netstroom nodig.
    Ik wil er nog eens een 12 volt stappenmotor op zetten, dan kan ik ook met de motor de RA regelen, dat moet nu door te ontkoppelen.
    De DEC kun je bijdraaien met de korte stang.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roel Bekijk bericht
    Een 90 jaar oude synchroonmotor??????
    Speciaal voor Roel, een paar plaatjes.

synchroonmotor 1 klein.JPG

synchroonmotor 2.JPG

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roel Bekijk bericht
    Fantastisch! Echt uniek om bij zo'n oude montering nog een bijpassende en werkende(!) aandrijving te hebben. De aandrijfkabel van het motortje naar de montering lijkt nog het meest op de kilometertellerkabel van mijn oldtimer bromfietsje, en werkt volgens mij ook zo (met een hoekig staafje erin). Ik denk wel dat het motortje eigenlijk ergens op vastgemaakt zou moeten worden, want volgens mij duwt hij zichtzelf bij het draaien ietsje opzij in het begin. Heb je er al eens over gedacht om zo'n ouderwets houten piramidestatief ervoor te maken?
    http://home.solcon.nl/e.fledderus/hi...s/page53_7.jpg

En natuurlijk duizend punten voor Skyfan dat deze montering ook gewoon gebruikt wordt en niet ergens in een hoekje een trofee staat te zijn.

(eigenlijk verdient deze montering zijn eigen topic!)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door John Baars Bekijk bericht
    Schitterend!
    Misschien een lekenvraag ( ik ben geen elektrotechnicus): waar dient die "slinger" voor?
    Een synchroonmotor gaat niet uit zichzelf draaien als je er stroom op zet, dan moet je hem een zodanige slinger geven dat ie precies op zijn goede snelheid zit. En omdat hij nogal trilt hangt ie aan een rubber, dan komen die trillingen niet op de montering, per slot wil ik ook bij 250x kunnen kijken! Dat ie zichzelf iets opzij duwt heeft verder geen invloed op de werking.

@Roel: ja dat is een echte mooie Meesters pyramide, maar ik heb twee linkerhanden, dus dat schiet niet op. Bovendien moet het spul wel gemakkelijk verplaatstbaar zijn, en alleen het assenkruis weegt al ruim 20 kg. Maar ik zit te denken aan een zuil op wieltjes, zoals deze;
    http://www.teleskop-express.de/shop/...--schwarz.html .Staat ook wel stoer denk ik.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dieseltijger Bekijk bericht
    Wat een elegant ontwerp! En Roel, wat goed gezien! De synchroonmotor bungelt los en drijft via een kabeltje de montering aan, wat ontzettend mooi!
    Laatst gewijzigd door Skyheerlen; 06-05-12 om 07:43 Reden: Alle reacties bij elkaar gezet - layout geoptimaliseerd.
    je moet die vette lamp effe uitdoen!

Eris jrc's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    54
    Dit is mijn vaste opstelling .
    Telescoop erop en ik kan beginnen . Later komt er nog een inox plaat tussen
    voor de Wedge . Wat hebben wij toch een mooie hobby he

JRC-LX.jpg
    Laatst gewijzigd door Skyheerlen; 06-05-12 om 07:22
    Meade lx 200 ACF 12 ",Tv Eth 10,13,21,Nagler 31,pan 41,Canon Eos d 550 niet gemod,
    Inox zelfbouw zuil.Groetjes uit Zwalm Oost-vlaanderen.

IRL name top secret theritz's schermafbeelding
    Fotootjes van de nieuw verworven Robtics 70/420 ED doublet met Lunt herschel wedge.

IMG_4420 (Medium).JPG

Mooi lensje erop.

IMG_4365 (Medium).JPG

Op de Celestron Advanced GT (die te koop staat.... )

IMG_4363 (Medium).JPG
    Starparty & LAN Party-ganger | Secretaris Publiekssterrenwacht Schothorst | Robtics 70/420 ED doublet | Vixen Polaris | Meade Lightbridge 12" | 20cm Piet Kuit DHZ dobson

Quaoar marcelekke's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    7
    met trots kan ik mijn nieuwe setup presenteren.
    Een Skywatcher Explorer 200P Black Diamond f5
    op een neq5 montering met Dual Axis motor drive.
    100.jpg
    "Een cent kan de grootste ster van het heelal verbergen, als je die cent maar dichtgenoeg bij je ogen houdt."gso dobson 8'' lid van sterrenwacht halley

Het is daar behoorlijk donker te noemen!! En 90 graden gedraaid ..

Gr, FL.
    202 en 310mm watergekoelde Newtons. Net klaar: Comavrije C-11 bino, Voorlopig nog niet klaar: Sterrenwacht met comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

sirius Arie's schermafbeelding
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jrc Bekijk bericht
    Dit is mijn vaste opstelling .
    Telescoop erop en ik kan beginnen . Later komt er nog een inox plaat tussen
    voor de Wedge . Wat hebben wij toch een mooie hobby he

JRC-LX.jpg
    ja, en je hoeft er nog niet eens zo veel voor te doen ook!
    wie een ster niet waardeert, zou niet behoren te leven!

Tags for this Thread

Regels voor berichten