Pagina 1 van 6 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 53

Discussie: How to: het maken van schetsen

Donateur Demelza's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    87
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    219

How to: het maken van schetsen

Ik kom veel vragen tegen hier op het forum over hoe je schetsen maakt. Iedereen maakt zijn schetsen op zijn eigen manier, maar ik zal hier beschrijven hoe ik het doe. Als je ook wilt vertellen hoe je je schetsen maakt, dan mag dat in dit topic.

Het schetsen van (deepsky)objecten is een leuke toevoeging voor bij je waarneemverslagen. Niet alleen observeer je het object beter (en ga je hierdoor steeds meer zien), maar het is ook nog eens handig en leuk als naslagwerkje en vergelijkingsmateriaal. En het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn! Er zijn verschillende manieren om schetsen te maken. Hieronder zal ik beschrijven welke manier ik gebruik.

Allereerst moet je ervoor zorgen dat je ogen goed aan het donker gewend zijn. Je ziet meer als je al een tijdje in het donker gestaan hebt, omdat je pupil zich dan verwijdt en meer licht opvangt. Zorg er daarom ook voor dat je een niet te fel, rood lampje gebruikt bij het schetsen (wit en anderskleurig licht vernauwt je pupil juist waardoor je minder sterlicht opvangt en dus minder details kunt onderscheiden).
    Als je een interessant object gevonden hebt dat je wilt schetsen, ga je aan de slag. Sommige waarnemers maken hun definitieve schets als ze achter de telescoop staan. Ikzelf maak een ruwe schets met een HB potlood op een voorgedrukt formulier met een cirkel. Deze cirkel komt overeen met hetgeen je door je oculair ziet. Vervolgens maak ik de ruwe schets hetzelfde als op onderstaande manier die ik gebruik om de schets uit te werken.
    Omschrijf zo goed mogelijk wat je ziet: waar de nevel (of ander object) het helderst is, welke gedeeltes je alleen ziet door perifeer (net naast het object) te kijken etc.

Thuis ga ik de ruwe schets vervolgens uitwerken op een voorgedrukt schetsvel. Hierop staan een cirkel en ruimte voor details zoals: de gebruikte telescoop, objectnaam, type, magnitude, seeing, vergroting, filters e.d. Ook laat ik ruimte over voor een korte beschrijving van het object.

Materiaal

Je kunt met veel verschillende materialen schetsen, zoals houtskool, pastelstaafjes en potloden. Ik gebruik zelf het liefste potloden. Deze zijn in verschillende hardheden verkrijgbaar. Een gum en slijper zijn natuurlijk onmisbaar bij het maken van de definitieve schets. Een doezelaar is erg handig als je nevels wilt maken, maar een wattenstaafje of gewoon je vinger voldoet ook prima. Een doezelaar is papier dat heel strak is opgerold en heeft aan beide uiteinden een punt, zoals die van een potlood.

Het maken van de schets

Voor je begint geef je eventueel de windrichting aan op je schets. Daar waar het object uit beeld loopt is het westen. Het ligt eraan welke kijker je gebruikt waar het noorden is. In spiegelkijkers ligt het noorden tegen de wijzers van de klok in (zie schets). Als je een sterrenstelsel wilt schetsen geef je als eerste met een dunne streep aan waar het object zich bevindt. Hierdoor kun je je beter oriënteren en de sterren op de juiste plek intekenen.

Vervolgens teken je met een HB potlood eerst de helderste sterren. Je kunt hierdoor beter bepalen waar de zwakkere sterren moeten komen. Indien je een nevel wilt schetsen geef je ruw aan waar de nevel staat en hoe groot die ongeveer is.

Daarna teken je de zwakkere sterren. De helderste sterren worden iets groter en duidelijker getekend dan de zwakkere. Als je een open sterrenhoop hebt geschetst dan ben je nu klaar.

Nu de sterren zijn ingetekend is het tijd om de objecten uit te werken. In dit voorbeeld zie je links een sterrenstelsel en rechts een nevel. Heldere gebieden teken je met een zacht potlood (bijvoorbeeld een 2B), de lichtere gedeeltes met een harder potlood (bijvoorbeeld HB of 1H). Maak je nog geen zorgen over lijnen of krassen die het potlood maakt, die gaan we dadelijk wegwerken. Ook gaan we ervoor zorgen dat, als bepaalde gebieden te donker zijn, ze wat lichter gemaakt worden.

Nu gaan we de schets afwerken. De lijnen gaan we wegwerken en we gaan ervoor zorgen dat de kleuren beter in elkaar overlopen. Het beste kun je hiervoor de doezelaar of het wattenstaafje gebruiken.
    Wrijf hiermee over de plekken die te donker zijn, om het grafiet van het potlood uit te smeren. Ook kun je zo bepaalde gedeeltes donkerder of lichter maken. Op deze manier kun je ook de krassen wegwerken.
    Als een object een gloed uitstraalt, dan kun je deze ook met de doezelaar of met het wattenstaafje maken, maar gewoon met je vinger werkt ook goed. Door in rondjes over het object heen te wrijven wordt het grafiet mooi rond verspreid. Hoe donkerder de waas, hoe langer en harder je met je vinger er overheen wrijft. Met een gum kun je de overtollige waas weghalen.

Als je schets dan helemaal klaar is kun je hem inscannen. In een teken- of fotoprogramma (bijvoorbeeld Paint of Irfanview) kun je de schets op negatief zetten zodat je een zwarte achtergrond hebt.
    Als je geen scanner hebt kun je eventueel ook een foto van de schets maken en op je pc uploaden.

Mijn schetsen zijn hier terug te vinden.
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Jupiter Sterrenkijker's schermafbeelding

Re: How to: het maken van schetsen

Goed idee Demelza dit topic ! Ik vind schetsen echt een hele mooie manier om vast te leggen wat je waargenomen hebt en het leert je ook nog eens veel beter waarnemen.

Ik schets alleen nog maar achter het oculair en werk de schetsen thuis niet meer na om te voorkomen dat je meer gaat tekenen dan er werkelijk te zien was. Ik gebruik naast een HB potlood voor de sterren (sommigen gebruiken ook een zwarte fineliner viltstift, maar daar zit het nadeel aan dat je de sterren niet meer uit kunt gummen als je ze verkeerd geplaatst hebt) en enkele zachte pastelpotloden voor de nevels.

Het probleem met wit licht is overigens niet het feit dat je pupil daarvan dicht gaat staan (die verweid zich zo weer) maar veel meer het feit dat je donkeradaptatie wordt aangetast. Dit heeft te maken met het feit dat de kegeltjes in je oog worden geactiveerd bij wit licht, terwijl je in het donker voornamelijk ziet met de staafjes in je oog, die door fel licht worden gedeacitveerd (als ik het zo goed zeg).

Enkele interessante sites over deepsky tekenen zijn:

Deepsky Sketches van Bob Hoogeveen
    Drawing the Deepksy van Fred Hissink (momenteel uit de lucht helaas, Fred ?)
    The Belt of Venus (met goede tutorials)
    Hoe je eigen doezelaar te maken (zijn ook gewoon te koop overigens)
    Astronomy Sketch of the day

En er was zelfs een een Nederlands forum speciaal voor astro tekenaars, maar dit is uit de lucht (dankzij het succes van het astroforum wellicht ?).

Oh ja en niet te vergeten op http://www.deepskylog.be/deepsky/ staan natuurlijk ook heel veel schetsen.

Donateur Patrick's schermafbeelding

Hey geweldige uitleg Demelza!

Ik wil er ook al een tijdje aan maar wist niet hoe ik moest beginnen en wat de valkuilen zijn e.d.
    Bedankt, hier ga ik wat aan hebben!
    Astro Vriend Zuid-Holland

ForrrrrrrummmPower!!!

Saturnus Jurgen's schermafbeelding

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sterrenkijker
    Ik schets alleen nog maar achter het oculair en werk de schetsen thuis niet meer na om te voorkomen dat je meer gaat tekenen dan er werkelijk te zien was.
    Zo doe ik het ook. Een zo realistisch mogelijk beeld schetsen van wat je ziet is het doel. Dus zie je de twee ogen van de uilnevel bijvoorbeeld niet, dan komen ze ook niet op mijn schets.

Ik gebruik enkel fineliners om de sterren te schetsen. Het nadeel hiervan is idd dat je maar één kans krijgt om een ster te plaatsen, zet je hem verkeerd dan heb je natuurlijk pech want je kan hem niet meer uitwissen. Maar daardoor merk ik wel dat ik extra aandacht schenk voordat ik een ster op de schets plaats. Vaak kijk ik tot 5x terug in het oculair voor ik een ster plaats. Ik let daarbij op de afstand met andere sterren, vaak kan ik een driehoek maken met 2 andere sterren in de buurt. Hierbij let ik hoe de zijden van de driehoek lopen. Ik vergelijk ook met andere sterren die verder weg staan, staan die op dezelfde lijn ? Zijn ze even helder ? ...

Ik heb een heel setjes van fineliners maar eigenlijk kom ik met de dunste fineliner toe om alle sterren te schetsen. Voor de helderste sterren houd ik de fineliner iets langer op het blad gedrukt, voor de zwakste sterren raakt de fineliner amper het schetsblad. Ik heb echter nog geen sterrenclusters zoals M37 geschetst. Misschien dat ik hierbij voor de heel zwakke sterretjes toch een hard scherp potlood (grijs) moet gaan gebruiken.

Ik heb ook een doezelaar voor nevels ed maar heb hem nog niet echt kunnen gebruiken. Ik werk hierbij liever met wattenstaafjes. Ik neem hiervoor een heel zacht grijs potlood en wrijf dit op een apart blad dik uit. Hierna ga ik met het wattenstaafje over dit potloodschrijfsel. En dan ga ik voorzichtig met het wattenstaafje op het schetsblad wrijven. Met een beetje oefening kan je perfect nevelige vormen schetsen met een wattenstaafje. Ik heb ook nog verschillende dingen geprobeerd om nevels te maken, oa de make up van mijn vriendin en alles wat ik in haar kast kon vinden (nou ja, bijna alles), maar die dingen zijn daar toch niet voor gemaakt, heel zachte potloden vind ik nog altijd het beste.

Misschien nog een tip voor de mensen die nog geen schetsje gemaakt hebben en het toch eens willen proberen (hoor mij, ben zelf nog een groentje). Druk eens wat schetsen af die je bijvoorbeeld hier op het forum terugvindt en probeer ze eerst eens aan tafel in de woonkamer zo realistisch mogelijk na te schetsen (leuke bezigheid met dit weer). Op die manier doe je al wat ervaring op waardoor je eerste echte schets achter het oculair direct als een kunstwerkje aanvoelt.
    254mm f/4.7 Dobson | 130mm f/5 Newton EQ2 | 10x50 Helios verrekijker

Aantal BOC gezien
    87
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    219

Uiteraard gaat het erom de schets zo realistisch mogelijk te maken. Ik heb zelf geen vaste hand, en als ik in het donker al de definitieve schets zou maken, dan krijg je langwerpige sterren, ipv ronde. De sterren teken ik op het moment zelf al goed in, net als eventuele nevels. Bij dat laatste omschrijf ik ook zo nauwkeurig en precies mogelijk wat en hoe ik het zie (perifeer, zeer zwak, heel helder etc). Dat schrijf ik d.m.v. pijltjes bij de schets.
    De definitieve schets maak ik dan meestal direct erna, als ik binnen ben. Dan zit het object nog vers in mijn geheugen en ik loop niet het risico dat ik na een paar dagen niet meer weet wat ik met bepaalde korte notities bedoelde. De definitieve schets ziet er hetzelfde uit als de "ruwe" schets, alleen wat netter.

Ikzelf zal niet snel een fineliner gebruiken in mijn schetsen. Zoals ik al zei heb ik geen vaste hand, en zou ik keer op keer overnieuw moeten beginnen. Maar ik vind het ook niet echt mooi, zeker niet als je ook potlood in je schets gebruikt. Maar dat is natuurlijk ieder voor zich.

Saturnus Jurgen's schermafbeelding

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Demelza
    Ikzelf zal niet snel een fineliner gebruiken in mijn schetsen. Maar ik vind het ook niet echt mooi, zeker niet als je ook potlood in je schets gebruikt. Maar dat is natuurlijk ieder voor zich.
    Interessant Ik vind een finelinerster eigenlijk wel mooier dan een potloodster. Al mag persoonlijke voorkeur niet meedoen als je enkel wil schetsen wat je ziet. Ik zie soms prachtige schetsen maar de sterren zijn er zo groot getekend waardoor het geen puntjes meer zijn maar bolletjes, zo groot zelfs dat het de grootte benaderd alsof ik naar Mars kijk door mijn kijkertje. Dan vraag ik me af de schetser dat echt zo door zijn oculair zag. Ik vermoed dat de reden hiervoor is om het contrast tussen de heldere sterren en de bijna niet zichtbare sterren beter te doen weergeven.

Maar ik moet nog veel leren. Ik heb hieronder vlug even wat sterretjes geschetst.

1. sterretjes met een zwarte fineliner 0.1
    2. sterretjes met een grijze fineliner 0.4
    3. sterretjes met een hard grijs potlood
    4. sterretjes, combinatie zwarte fineliner 0.1 met hard grijs potlood
    5. sterretjes, combinatie grijze fineliner 0.4 met hard grijs potlood
    6. sterretjes, combinatie zwarte fineliner 0.1, grijze fineliner 0.4 en hard grijs potlood

Wat ik nog niet geprobeerd heb is een zwart hard potlood. Moet ik eens kopen als ik nog eens in een tekenwinkel passeer.
    Bijgevoegde afbeelding(en) Bijgevoegde afbeelding(en)
    254mm f/4.7 Dobson | 130mm f/5 Newton EQ2 | 10x50 Helios verrekijker

Jupiter Sterrenkijker's schermafbeelding

Misschien dat het mogenlijk is om alleen de sterren bij thuiskomst nog eens na te stippen met een fineliner, ik zal het eens proberen.

Aantal BOC gezien
    87
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    219

@Jurgen: ik heb je afbeelding nog eens in negatief moeten zetten omdat mijn beeldscherm te donker is en dus zo niet zie wat je getekend hebt. Ik vind juist dat de potloodsterren meer de werkelijkheid tonen. Door meer of minder hard met het potlood te duwen kun je de helderheden beter nabootsen dan met een fineliner. Daarbij blijven het zwarte punten die alleen in grootte en helderheid kunnen variëren als je verschillende diktes gebruikt. Vooral in negatief vind ik potlood veel beter uitkomen.

@Sterrenkijker: dat is zeker de moeite van het proberen waard. Ik ga het ook eens proberen.

het maken van schetsen

Hoi!

Ik denk dat http://www.drawingthedeepsky.com een tijdelijke offset heeft. Overigens be ik we van plan om alle informatie te updaten en in een blog te plaatsen.

Erg goed om te lezen dat het tekenen weer hernieuwde aandacht krijgt!! Ik heb al veel goede tips gelezen

Ik heb vorig jaar (dacht ik) mijn 3000ste schets gemaakt, maar als je denkt dat ik inmiddels over één tekenmethode beschikt (zeg maar de perfecte methode) dan heb je het mis. Er zijn veel verschillende manieren om te schetsen. Met 'makeup-gereedschap' gaat het ook goed. Of snuffel eens in een hobbywinkel. Inderdaad, wattenstaafjes, maar ook de grote wattenschijfen voor de grote nevels (of een deel van een wattenschijf)

Neem eens een zwarte achtergrond (fotopapier) en een wit of grijs pastelpotlood. Je kunt het brosse grafiet uitsmeren met een oogschaduwpotlood (bijvoorbeeld)

Ik las net dat een aantal van jullie realistische schetsen wil maken. Prima, hartstikke goed! Je kunt ook een impressie maken van een deepskyobject. Een impressie vergt ook geduld en je leert waarnemen, alleen ligt de lat wat minder hoog. Je kunt beginnen met een aantal impressies die, wanneer je ervaring toeneemt, vanzelf uitgroeien tot realistische tekeningen.
    Verg in het begin niet teveel van je zelf en begin met eenvoudige objecten.

Stoei met diverse tekenmaterialen; doe dat binnenshuis (in een van de berichten werd hier ook over gesproken) Ga met een kop koffie aan de tafel zitten en experimenteer.

How verwerken jullie de schetsen? Daar zijn ook legio mogelijkheden voor. Het maken van een waarnemingsmap etc.

Zo, nu ga ik Paul de Leeuw kijken :verrekijker:

Groet,
    Fred
    10" Newton, WO 80mm triplet APO, WO 80 mm SD semi-apo, WO ZS66 doublet APO

'Blessed are those who believe, but yet have not seen'

Aantal BOC gezien
    87
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    219

Re: het maken van schetsen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fredhissink
    Ik heb vorig jaar (dacht ik) mijn 3000ste schets gemaakt
    Mijn mond viel letterlijk open toen ik dat las! Dat zijn er nogal wat!

How verwerken jullie de schetsen? Daar zijn ook legio mogelijkheden voor. Het maken van een waarnemingsmap etc.
    Ik scan mijn schetsen in (eerst maakte ik er een foto van die ik uploade) en zet die op negatief in een tekenprogramma. Daar haal ik vervolgens alleen de schets zelf uit (dus geen gegevens) en zet gegevens als datum en telescoop in dat tekenprogramma erbij. In een mapje op de pc bewaar ik de digitale schetsen. De originele schetsen bewaar ik allemaal in een klapper. Ik ben wel benieuwd naar hoe jullie ze bewaren (en ook nieuwsgierig naar de map van Fred! Foto?)

Regels voor berichten