Pagina 3 van 15 EersteEerste 123456713 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 144

Discussie: Beginnersvragen kosmologie

Re: Beginnersvragen kosmologie

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sluys
    Een ster die je met het blote oog kunt zien staat typisch op een afstand van ongeveer 1000 lichtjaar. De diameter van het Melkwegstelsel is ruwweg 100.000 lichtjaar. Dus vrijwel alle sterren die je met het blote oog kunt zien staan op ongeveer dezelfde plek als de Zon, of, preciezer, binnen een cirkeltje met een straal van 1% van de diameter van de Melkweg om de Zon.
    Bedankt voor de snelle reactie!!
    Dusseh... die lichtgevende band aan de hemel is dus de arm waar wij ons zelf ook in bevinden??

Mimas

Dusseh... die lichtgevende band aan de hemel is dus de arm waar wij ons zelf ook in bevinden?
    Niet alleen onze arm, maar ons volledig spiraalstelsel. Er wordt wel heel wat licht geblokkeerd door stof dat tussen de sterren hangt.

Zoek eens wat info op over Messier 24, voor een goed voorbeeld hiervan. M24 is een gat in het stof, waardoor je zicht krijgt op wat er zich achter bevindt.
    Why is 6 afraid of 7? Because 7 8 9.

Het gaat mij ver boven de pet... Messier 24 zou volgens wikipedia in de Sagittarius Arm zitten... maar als ik dit plaatje moet geloven (http://www.urania.be/sterrenkunde/sterr ... chema2.jpg) dan zit er tussen ons en die messier 24 nog een andere arm vol sterren. Hoe in vredesnaam kunnen wij die dan zien.
    Was ik maar wat slimmer

Mimas

Die figuur is een beetje geïdealiseerd volgens mij. Heb er zelf nog niet zo gedetailleerd bij stilgestaan als jij nu doet.
    Ik denk dat, als de figuur correct is, er in de Orion arm een toevallige opening zit (=M24) waardoor we een glimp opvangen van de Sagittarius arm.

Ik kan het evenwel compleet mis hebben. Misschien dat anderen er meer over weten?
    Why is 6 afraid of 7? Because 7 8 9.

Mischien omdat die armen niet op zelfde hoogte liggen. Ik weet niet zeker.
    Bresser 10x50

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jk
    Ik denk dat, als de figuur correct is, er in de Orion arm een toevallige opening zit (=M24) waardoor we een glimp opvangen van de Sagittarius arm.
    Ik denk dat dat redelijk klopt; er zitten veel stofwolken in de spiraalarmen, waardoor het moeilijk is ver weg kijken in het vlak van de Melkweg, maar af en toe zit er een toevallige opening en zie je wat verder. De armen liggen op dezelfde hoogte.
    People's Front of Judea. Officials.

Sirius

dan komt hier mijn vraag, inhakend op de vorige, als je naar boven of beneden zou kijken, zou je niet tegen de armen aankijken, en toch wel verder weg kunnen kijken, of zie ik dat fout.
    127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Klopt helemaal. We zien dus bijvoorbeeld andere sterrenstelsels vrijwel uitsluitend buiten ("boven"/"onder") het vlak van de Melkweg.
    People's Front of Judea. Officials.

Stofdeeltje

Beginnersvraag..

Waarom draait de maan om de aarde?
    Waarom draait de aarde om de zon?
    Waarom draait de zon om het middelpunt van onze melkweg?
    Waarom draait alles?

Simpelweg: zwaartekracht.
    Volgens een relatief nieuwe theorie is zwaartekracht een vervorming van de ruimtetijd. Je moet het zien als strakgetrokken laken (de ruimte), waarin een bowlingbal wordt gelegd (een ster/zon). Dan pak je een knikker die je langs de bowlingbal duwt. Door de deuk die de bowlingbal veroorzaakt, draait de knikker in een rondje (een baan) om de bowlingbal heen.

Ditzelfde principe is ook van toepassing op onze ster, de Zon, waarbij de planeten in een baan omheen draaien. Alleen werkt dit in de ruimte in 3 richtingen; 3D.
    En dit principe werkt ook op de Aarde en de Maan. En ook op sterrenstelsels, waarbij de kern een zwart gat is, waar miljarden sterren omheen draaien.

Ik hoop dat er andere mensen zijn die het iets duidelijker uit kunnen leggen, want dit is eigenlijk nog vrij beknopt, maar redelijk begrijpelijk.
    Swingen op Buena Vista Social Club

Regels voor berichten