forumhemelkaartenwikifotoboekforumhulp
Het is nu 18 maart 2010, 19:33 Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen | Toon nieuwe berichten | 24h | 72h | Toon je eigen berichten

Alle tijden zijn GMT + 1 uur      

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
 Auteur  Bericht
 Berichttitel: Bahtinov masker voor ED80
BerichtGeplaatst: 17 sep 2008, 18:16 
Venus

Hoofdinstrument: C9.25 op EQ6-Pro
Echte naam: x=s
Messiers gezien: 26
H400 gezien: 0
BOC's gezien: 0
Tussen al dit zeer respect waardige prop/reisdobson geweld wil ik een verslagje doen van mijn nederige zelfbouw projectje: mijn eerste kartonnen bahtinov masker voor de Skywatcher ED80.

Allereerst heb ik het masker gemaakt met de generator die ik in het Accessoires topic gelinkt heb. Toen ik het plaatje in Firefox afbeelde was het iets te groot en nadat ik het uitprinte was het weer iets te klein dus heb het met 8% vergroot en toen klopte het ongeveer. Als je inkscape gebruikt moet het gewoon in 1 keer juist uitgeprint worden maar dat wist ik toen nog niet.

Dit plaatje heb ik op een stuk karton geplakt met printstift (rotlijm vooral als het nog niet droog is) e toen gelijk gaan snijden. Omdat de lijm nog zacht was en het papier slap maakte waren de eerste snedes een beetje geklooi dus ik ben maar gaan priklken net als vroeger op school. Al snel hield ik hiermee op maar later toen de lijm droog was ging het al wat makkelijker maar nog steeds was het een gepriegel. Geduldig werkje dus.

Uiteindelijke resultaat is te zien op de foto.
Bijlage:
Bahtinov mask ED80.JPG
Bahtinov mask ED80.JPG [ 195.89 KiB | 582 keer bekeken ]

Ik moet nog een manier verzinnen om hem makkelijk op de kijker te plaatsen. ik wil geen rand maken want dan kan ik hem niet makkelijk meer in mijn oculairen koffer leggen. Het is maar karton dus die rand is zo platgedrukt.

Ook zou ik dit stukje karton sterker willen maken (als het tenminste werkt) maar weet niet zo goed hoe. Heeft iemand een idee hoe ik karton of papier kan fixeren of steviger maken?

Ik dacht aan lak ofzo. Of plastificeren alleen moet ik dan weer gaan snijden dus dat hoop ik eigelijk te vermijden.

Profiel  

Berichttitel: Re: Bahtinov masker voor ED80
BerichtGeplaatst: 18 sep 2008, 09:15 
Neptunus

Hoofdinstrument: Celestron C9,25 met EQ6-pro
Messiers gezien: 0
H400 gezien: 0
BOC's gezien: 0
ik heb op een ander forum gezien dat ze het masker simpel met wat plakbandjes bevestigen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur