forumhemelkaartenwikifotoboekforumhulp
Het is nu 11 maart 2010, 01:20 Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen | Toon nieuwe berichten | 24h | 72h | Toon je eigen berichten

Alle tijden zijn GMT + 1 uur      

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
 Auteur  Bericht
 Berichttitel: Re: Nieuw type scherpstel hulpmiddel - Bahtinov masker
BerichtGeplaatst: 14 nov 2009, 00:30 
Vesta

Hoofdinstrument: Skywatcher 10"
Echte naam: Pieter
Messiers gezien: 21
H400 gezien: 0
BOC's gezien: 0
Het was vanavond eindelijk weer een uurtje "onbewolkt", dus rap de boel naar buiten gesleept, geleende Canon 1000D erop gezet en wat foto's gemaakt. Allemaal een beetje snel gedaan, want volgens sat24 kwam er weer snel een pluk wolken aan.

Visueel werkt het allemaal prachtig, het masker met de factor 400 is echt niet slechter dan die met 150-200 (optimum volgens vele sites), de spikes zijn veel groter maar minder helder in het midden.

Onderstaande afbeeldingen zijn allemaal op dezelfde schaal.

Wat wel vreemd is, is dat ik op de liveview de spikes niet helemaal mooi krijg; de hoek tussen de spikes is nogal vreemd, ik heb er een plaatje van kunnen maken:
Afbeelding
Visueel ziet het er wel prima uit. Moet je je telescoop soms apart collimeren als je een camera er op zet? Of zou het aan de liveview-instellingen liggen? De camera zit gewoon op een T/T2 adapter op m'n telescoop, met een 25mm oculair in deze adapter.

Daarna een ander masker getest (te lang belicht, maar goed)
Afbeelding

Vervolgens toch maar weer die met factor 400 erop gezet:
Afbeelding
Wederom te lang belicht, maar het diffractiepatroon is heel mooi zichtbaar. Kan iemand me trouwens uitleggen hoe die stukjes blauw-groen-rood ontstaan? Ik snap dat het lichtbreking is, maar niet hoe die balkjes van het masker daar voor zorgen (vooral het repetatieve aspect).

Binnenkort hoop ik wat betere afbeeldingen te kunnen laten zien!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 nov 2009, 11:29 
Rigel

Hoofdinstrument: 400mm f/4.5 Dob op EQ-platform
Echte naam: Alexis
Messiers gezien: 0
BOC's gezien: 0
Diffractie is afhankelijk van de golflengte van het licht (zelfs de centrale schijf van het Airypatroon is groter bij grotere golflengtes).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 nov 2009, 15:28 
Rhea

Hoofdinstrument: GSO 200mm F4 800 op HEQ5pro
Messiers gezien: 26
BOC's gezien: 2
in sterk vergrote live view kan je bij wat helderdere sterren de diffractielijnen ook wel zien.
Maar toch minder goed. Vandaar dat ik tegenwoordig snel scherp stel met live view en dan voor de preciese instelling een foto van 2 seconden maak en die even vergroot bekijk. Dan kan ik echt precies scherp stellen.

Het was inderdaad heel kort even helder. Te kort. :(
Je moet alleen niet zoals mij al een paar keer is overkomen het masker erop laten zitten als je de opname gaat maken. Duh.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur