Announcement

Collapse
No announcement yet.

Leersum? Of: wie kent een waarneemplek die bereikbaar is vanuit R'dam, A'dam en Utrec

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Leersum? Of: wie kent een waarneemplek die bereikbaar is vanuit R'dam, A'dam en Utrec

Kijkend op een donker-kaart van Nederland kwam een vriend van mij tot de conclusie dat het rond Leersum (tussen Utrecht en Veenendaal) ook behoorlijk donker lijkt. Komt iemand daar weleens in de buurt om waar te nemen? En is het wat?
    Ik ga graag waarnemen met vrienden uit de randstad, en we zijn nog steeds op zoek naar een compromis, wat te doen is vanuit Rotterdam, Amsterdam en Utrecht.
    Robtics 80mm f/7 ED Doublet Refractor, carbon | WO reducer/flattener III | Canon 450D, gemodificeerd | HEQ5 met OAG.

Er kan er maar 1 de beste zijn: Knardijk!
    Lid @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 10" Sumerian Optics proto-Propus (prototype #2) | 210mm F6.5 Piet Kuit of Dark Star dobson eeuwigdurend project | verder: singlespeed MTB, gaming, muziek

Comment

Bij Lexmond is ook wel een aardige locatie. Degene die wordt gebruikt door "Waarneemclub Midden Nederland".
      Grote voordeel is dat er veel ruimte is (om te parkeren). Nadeel is dat het toch iets minder donker is dan midden in de Flevopolder. Als afstand geen issue is zijn er natuurlijk wel betere plekken te vinden.
      Zeiss Conquest HD 8x42

Comment

ik heb wel eens gedacht om naar het leersumse veld te gaan. Het probleem is dat ik daar niet echt een geschikte plek heb gevonden waar je vlakbij met de auto kan komen. De heide daar zou ideaal zijn, of bij de plassen. Ik ben nu een paar keer naar de knardijk geweest en dat is 40 minuten vanaf houten, dus ook goed te doen. Als je nog een leuke plek vind bij leersum laat maar weten!
        Skywatcher 308mm F5 Dobson | Nikon D5100 | Nikkor 55-300 4.5-5.6 VR | Sigma 18-50 2.8 HSM OS | Skywatcher Startravel 120/600 EQ3-2

Comment

Gaan er nog weleens mensen naar de Heetweg bij Kootwijkerbroek? Niet dat dat dicht bij rotterdam is...

Comment

ik woon in de buurt van leersum, en ja het is er redelijk donker, melkweg is makkelijk te zien bijv. Ik neem waar vanuit mijn sterrenwachtje in de tuin en weet eigenlijk geen openbare plekken in de omgeving die heel geschikt zijn voor waarnemen.
            Martijn
            RC8 - WO 71 ED APO - PST - NEQ6 Pro - EQ5 Synscan pro - Atik 383L+ - Lodestar X2 OAG

Comment

Hallo Petelaa,

als één van de initiators van "Waarneemclub Midden Nederland" (WMN) nodig ik jou en je vrienden van harte uit voor een waarneemsessie aan de Polderweg tussen Lexmond en Sluis (de locatie die peter123 als aangaf). Wel even een paar opmerkingen om teleurstellingen te voorkomen:

Wij zijn op dit moment bij de Polderweg aangeland omdat het ongeveer de donkerste locatie is die voor de meesten van ons in een goed kwartier te bereiken is. Voor onze deelnemers altijd beter dan de achtertuin maar stel je er ook niet teveel van voor (ik geloof meteen dat bijvoorbeeld de Knardijk donkerder is maar die ligt ook weer verder weg). Als gevolg daarvan is ons samenkomen meer een sociale dan een diehard gebeurtenis. Voordeel is wel dat je niet meteen gevild wordt als je met dimlicht aan komt rijden want zoveel nachtzicht is er niet te verliezen.

Bij WMN gaat het dus primair om lotgenoten in de buurt te leren kennen en ervaringen uit te wisselen. Ik organiseer daarvoor in de koude winteravonden haardvuursessies en heb zelf al de nodige leuke spin-offs met mijn nieuwe vrienden meegemaakt: ATT bezoeken, deelnemen aan Sterrenkijkdagen, waarnemen in Wateren en de eerste Nederlandse Astronomiebeurs bezoeken ... allemaal vanwege het feit dat je mensen een beetje kent en kunt vragen (of gevraagd wordt): "Heb je zin om mee te gaan?"

Voor komende zomer wil ik bijvoorbeeld ook een overdagse zonnesessie bij mij thuis organiseren, met behulp van mijn eigen 4" met zonnefilter, PST DS en Lunt 60 DS.

Kortom, we zien je er graag eens bij.

O ja, als WMN staan wij natuurlijk altijd open voor donkerder waarneemplekken in de buurt. Tips zijn welkom dus.
              Last edited by Flatsix; 13-04-12, 23:01.
              Full WMN-member.

Comment

@flatsix: voor mezelf sprekend neem ik de uitnodiging in elk geval graag aan.
                Voor de rest: de mensen met wie ik veel waarneem zijn allemaal JWG-ers. Nou is dat natuurlijk helemaal geen enge ziekte ofzo, maar ik merk tussen de regels door lezend hier op het forum nog weleens wat vooroordelen tegen JWG-ers. Natuurlijk volkomen onterecht, maar wat er wel van klopt, is dat er niet zoveel waarneemervaring is. Voornamelijk vanwege de praktische bezwaren (geen geld voor optiek, en geen auto om op donkere plaatsen te geraken).
                Daar probeer ik wat aan te doen, door met enige regelmaat "laagdrempelig waarnemen" te organiseren. Zouden jullie het vervelend vinden als ik "jullie" plek daarvoor met wat JWG-ers deel?
                Robtics 80mm f/7 ED Doublet Refractor, carbon | WO reducer/flattener III | Canon 450D, gemodificeerd | HEQ5 met OAG.

Comment

Petelaa, integendeel. WMN kennende past jouw groep perfect in ons plaatje. We hebben diverse deelnemers die allen met plezier kennis overdragen. Ons "leden"-bestand is zeer divers wat dat aangaat: visueel, fotografisch, spectografisch en zelfbouwers, van beginners tot hoogstaand zit erbij. Niet te vergeten onze eigen weerdeskundige, welke groep heeft dat nou?

Qua hemelkennis veegt waarschijnlijk iedere JWG-er de vloer met mij aan (ik ben goto-adept in de ergste vorm) dus wie ben ik om ze te weigeren? Laat maar komen, graag.

Ik zet "leden" trouwens tussen aanhalingstekens omdat wij op geen enkele manier besloten zijn, iedereen is welkom mits binnen de normale fatsoensnormen passend.

Ik ga je zien, daar aan de Polderweg. :smile:
                  Full WMN-member.

Comment

Rotterdam? Dan is Melissant ruim de eerste keus. Plenty ruimte, stikdonker westen en zuiden, en -heel in de verte- een gloedje pernis. Drie kwartier rijden bovendien.
                    "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
                    Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Comment

Ben wel benieuwd welke donker-kaart er is gebruikt Ik heb wel een link van een lichtvervuiling-kaart, waarop is te zien dat Flevoland, Zeeland, Texel en het noorden van Friesland goeie locaties zijn. Maar wel een eindje van de Randstad idd

http://www.sterrenkunde.nl/deepsky/technieken-vb.htm

Kaart:

http://www.sterrenkunde.nl/deepsky/a...vervuiling.gif

Ben zelf ook wel op zoek naar iets dat bereikbaar is vanuit Zoetermeer, dus volg dit aandachtig
                      Skywatcher Explorer 130/900 f/6.9 en 130/650 PDS f/5 op EQ2. Beginnend enthousiasteling. http://twitter.com/remybergsma | http://astropica.tumblr.com/

Comment

He grappig, Zoetermeer: daar woon ik eveneens. Een paar lokaties:
                        Zweefvliegveld Langevelderslag in Noordwijk (45 min)
                        Wassenaarseslag (iets meer dan half uur)
                        Melissant (uur)
                        "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
                        Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Comment

Als je iets in het midden van de Randstad zoekt, dan zou je eens kunnen gaan kijken in de buurt van de Nieuwkoopse Plassen. Dat ligt behoorlijk centraal en dus heb je het minst last van de grote steden aan de randen. Je zal wel veel lichtkoepels zien, en het is er wel vochtig, midden in het veen.
                          What where the skies like when you were young?

Comment

Tnx dieseltijger, svdwal! Allemaal zeker bereikbaar voor mij (heb een auto).
                            Skywatcher Explorer 130/900 f/6.9 en 130/650 PDS f/5 op EQ2. Beginnend enthousiasteling. http://twitter.com/remybergsma | http://astropica.tumblr.com/

Comment

Working...
                            X