Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gemeente vindt oplossing tegen lichtvervuiling

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Gemeente vindt oplossing tegen lichtvervuiling

Het beprijzen van lantaarnpalen is het ultieme middel tegen lichtvervuiling:
    http://nos.nl/artikel/364421-te-huur...-in-buren.html
    Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Briljant!

(Maar dan natuurlijk wel de palen die evt. op eigen grond worden geplaatst alleen toestaan met de juiste armaturen)
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Comment

Nu de prijs per lamp nog x 10 en dat komt helemaal goed.

Comment

Als bewustmaking vind ik het wel een goed idee. Mensen vinden het tegenwoordig maar normaal dat er 's nachts verlichting is, dat er zuiver water uit je kraan komt als je ze open draait, en dat afvawater netjes wegloopt. Men staat er niet bij stil dat dit ook iets kost. Nadeel van dit "verhuren" is dat de lamp ook weer de hele nacht zal blijven branden. Daarom vind ik het principe waar men in Duitsland mee experimenteerd beter, Daar kan je via sms een lantaarnpaal een bepaalde tijd laten aangaan, waarna die later ook weer dooft. Zo verlicht je niet langer dan nodig. http://www.krimineel.com/duitsers-ze...ng-aan-met-gsm

Comment

Bijna goed. Nadeel is dat er weer een hoop regelgeving nodig is om rare wildgroei te voorkomen. Voorbeeld: Iedereen een eigen paal in de tuin. Of: "Ik heb last van de lantaarnpaal van de buren"...."tja, maar die heeft hij voor 1000 euro's samen met zijn andere buurman gehuurd". Dit kan ook: Ik huur een "openbare" paal en besluit om hem uit te laten. Gaan buren klagen dat ik hem soms niet aanzet. enz enz. brrrr..... Ik hoop dat dit goed doordacht is.

Als bewustwordertje is het, zoals al eerder opgemerkt, wel een goed idee.
          Schiedam: Pronto 70mm, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Skywatcher Maksutov 102 (G&G), Orion UK OMC140, Celestron C8 op GPDX.
          Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Ik vraag me af of je hem uit mag laten. Dat is de gemeente sowieso al van plan, dus je betaalt om hem te laten branden + onderhoud. Maar misschien zijn mensen/wij gek genoeg om te betalen om ze uit te laten. Dat levert de gemeente nog meer op!

Tegenwoordig heeft ook vrijwel iedereen in zijn achtertuin een lamp aan de muur en voorportaal verlichting. Dus of men werkelijk hiervoor gaat betalen moet ik nog zien.

Comment

Het was vandaag mooi voorpagina nieuws bij de Telegraaf: geeft toch weer stof tot nadenken over (te veel) lichtvervuiling!
              8" Skywatcher Dobsonian. 127mm Skywatcher maksutov. 8x40mm capilux. 15x80 Binoculair

Comment

Hopelijk houdt de gemeente zijn rug recht en dat we inderdaad gaan beleven dat mensen de waarde van openbare verlichting echt reeel in geld gaan uitdrukken. ik denk dan dat blijkt dat mensen er veel minder geld voor over hebben dan ze eerst dachten en dat de duisternis eigenlijk minder eng is dan ze denken.

Comment

Een zeer puik plan !!

Kunnen wij nog ergens een petitie tekenen ??

Gr, FL.
                  Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Comment

Stuur alle steunbetuigingen maar naar de gemeente Buren.

Comment

Even los van onze hobby vind ik de mate waarin er op sommige plekken verlichting de hele nacht brandt gewoon bespottelijk. Het met ettelijke kW uitlichten van gebouwen en bedrijfspanden en industrieterreinen, onnodige straat verlichting op lange, verlaten wegen, etc. etc. je reinste verspilling van energie!

Installeer dan gewoon een stuk electronica dat netzoals een bewegingsmelder (lus in de weg, IR detectie, radar, etc.) de lamp(en) pas laat branden als er ook daadwerkelijk verkeer aankomt (auto, fietser, voetganger). Je kan dat ook progressief doen als je de verlichting via het lichtnet netwerkt, de lampen gaan dan in de verte alvast aan, omdat de richting waarin je je beweegt bekend is en per lantaarnpaal gemonitord wordt, dus als je er langs rijdt branden ze al. Een dergelijk systeem is iets wat iedere student microelectronica in een maand of twee in elkaar zet. Het is alleen wat problematisch met kwikdamp/natrium lampen, want die hebben even nodig om op volle sterkte te branden. Wellicht een goed excuus om gelijk over te stappen op LED?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

Comment

De actie van de gemeente Buren is een groot succes!
                        Vandaag stond in de krant dat maar drie inwoners van die gemeente zich hebben aangemeld om een lantaarnpaal te huren, dus de rest kan weg.

De weg naar de toekomst: de lichtvervuiler betaalt!

Comment

Working...
                        X