Announcement

Collapse
No announcement yet.

St Sterrenwacht Rijswijk in de schijnwerpers

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• St Sterrenwacht Rijswijk in de schijnwerpers

pas even zitten spelen met mijn nieuwe fisheye objectief op het dakterras van de Sterrenwacht Rijswijk.
    Ik werd er toch wel een beetje stil van!!!
    Hoezo lichtvervuiling!!!

Click image for larger version

Name:	rondje-SSR.jpg
Views:	1
Size:	127.1 KB
ID:	1096399

groet
    Frans
    Scopes : Takahashi FSQ106ED , Celestron C11 , Mount : Losmandy G11 Gemini 1
    Camera's : SXVR H35 , ZWO ASI 174 MMC , Bino's : Vixen 6.5 X 42 ED , BA8 15 X 70

Mooie panorama-opname, maar dat licht, daar krijg je inderdaad geen goede zin van. Is het ook zo erg als het niet bewolkt is?
    C14 'SCOttow' / WO80FD - 13" F4.45 'alu' - C6 - R150S - Elfje - 16x70 FMT-SX - 4.5mm F2.8 CF / K3 / SP

Comment

Staat daar een sterrenwacht in die lichtzee? Heeft dat wel zin?
      Zelfbouw 130 mm f/5 reisdobson - EQ2 - 250 mm f/4.68 zelfbouw dobson

Comment

Ik zou bijna zeggen: zo'n foto moet je ook niet overdag nemen.

Comment

Stelletje die-hards zeg!
          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Bij helder weer is er echt wel wat leuks te doen maarja hier moeten wij het mee doen...
            LRGB opnamen is niet te doen.
            smallband daarentegen wel.
            En.. aan de waarneemverslagen van John Baars te lezen is er ook redelijk wat waar te nemen.
            Scopes : Takahashi FSQ106ED , Celestron C11 , Mount : Losmandy G11 Gemini 1
            Camera's : SXVR H35 , ZWO ASI 174 MMC , Bino's : Vixen 6.5 X 42 ED , BA8 15 X 70

Comment

Ik maak er tegenwoordig een gewoonte van om dat zonder wolken te doen. Maakt het allemaal een stuk eenvoudiger.

Voor publiek uit de regio Haaglanden is dit goed aanrijdbaar. Bovendien mag Sterrenwacht Rijswijk zich verheugen in de aanwezigheid van een paar goede waarnemers en top-fotografen en een enkele kosmotheoreticus. Zij kunnen elke beginner zowel als publiek ( 4 tot 100 jaar) met de meest uiteenlopende vragen met twee benen op aarde zetten. Gericht op publiek en snel inspelend op wisselende weersomstandigheden. Steunend op goodwill van Gemeente Rijswijk en woningbouwvereniging Rijswijk Wonen. Ziedaar de sleutels.

[einde reclame]
              Schiedam: Pronto 70mm, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Skywatcher Maksutov 102 (G&G), Orion UK OMC140, Celestron C8 op GPDX.
              Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Jullie hebben daar inderdaad een prachtige sterrenwacht. Het goede ding is dat het zeer laagdrempelig is om bij jullie langs te gaan. Het is gewoon midden tussen de mensen, dus je kan er gewoon te voet naartoe lopen (als je in de buurt woont, tenminste).
                200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Lichtvervuiling of niet, de club in Rijswijk lijkt me leuker dan menig sterrenwacht op donkerder locaties!
                  "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Comment

Het zijn uiteindelijk de mensen die het succes maken en dat zit bij jullie wel goed. Wij hebben genoten van het bezoek dat we vorig jaar brachten op een zaterdagmiddag en ik vind het geweldig dat uitgerekend een sterrenwacht die op een slechte locatie staat (voor de lichtvervuiling dan) een vruchtbare kweekvijver is van goede astrofotografen en gedreven amateurs.

Comment

Jek.. Daar ga ik dus mooi niet naar toe..

Misschien een bezoekje maar waarnemen No way!

Waarom diehards? Deepsky in die soep van licht is toch niets.

Toch heb ik ooit in hartje utrecht de melkweg kunnen zien in de zomer!! Wat een mooie waarneming..
                      Maar licht soep? nee dankje
                      Bresser Skylux 70/700, Objecta 10*50 verrekijker, en wat oculairen..

Comment

Originally posted by Roel View Post
                        Lichtvervuiling of niet, de club in Rijswijk lijkt me leuker dan menig sterrenwacht op donkerder locaties!
                        en daar gaat het eigenlijk om ! Als een sterrenwacht het publiek kan boeien, dan is het doel geslaagd ; populariseren van de wetenschap en sterrenkunde in het bijzonder :-)
                        Een sterrenwacht midden de stad trekt sowieso een pak mensen aan. Makkelijker dan eentje op een uitstekende donkere en afgelegen locatie.

jp
                        Ga de weg die jou het beste lijkt.

Comment

Ik heb hele goede herinneringen aan de sterrenwacht Rijswijk, ook al was waarnemen zelf inderdaad toch wat zeldzaam. Maar de sfeer op de vrijdagavonden was bijna altijd goed, en alleen al het uitwisselen van allerlei kennis was een reden op zich ernaar toe te gaan. En de bereikbaarheid is goed: ook al woonde ik toen helemaal aan de andere kant van Rijswijk (oei !), een simpel busritje was genoeg. En terug lopen als het toch eens mooi helder was, of meerijden met een vriendelijke medebezoeker :smile:

Ik hoop dat de sterrenwacht Rijswijk nog lang mag bestaan, ondanks het oprukkende Den Haag wat zo ongeveer om Rijswijk heen aan het uitbreiden is ... ooit was de sterrenwacht nog aan de rand van de stad ...

Comment

Working...
                          X