Announcement

Collapse

Voor dit subforum gelden additionele forumregels.

In de subfora van Markt gelden extra forumregels. Je kunt in dut forum spullen verkopen, zoeken, ruilen of je diensten aanbieden. Het spreekt voor zich dat dit alleen spullen en diensten mogen zijn die met onze hobby te maken hebben. Lees voor je een bericht plaatst eerst goed de regels door.

Advertenties en reacties die niet aan onderstaande punten voldoen, zullen zonder verder bericht verwijderd worden.

Voor Te koop, Gezocht, Ruilen en Diensten geldt de volgende regel:
  • Alleen bezoekers die minimaal 30 dagen gebruiker zijn van het Astroforum en 10 posts elders op het astroforum hebben mogen hier een te koop, gezocht, ruilen of diensten-advertentie plaatsen. Op de 31ste dag mag de 11e post dus een advertentie zijn. Dit om misbruik zoveel mogelijk tegen te gaan.

Te koop
  • Vermeld altijd een vraagprijs.
  • Geef een duidelijke omschrijving van je product(en). Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden, een foto toevoegen aan je advertentie kan je verkoop een stuk gemakkelijker maken.
  • Biedt je meerdere spullen te koop aan, plaats ze dan zoveel mogelijk in 1 advertentie.
  • Zet geen telefoonnummers of andere persoonlijke gegevens in je advertentie. GeÔnteresseerden kunnen je nummer opvragen via mail of pm als ze dat wilt geven.
  • Het plaatsen van reacties is niet mogelijk, heb je vragen of interesse dan kan je een pm sturen.
  • Heb je verkocht wat je te koop aanbiedt, dan kun je de moderators dat laten weten door op het -icoontje te drukken. Een moderator zal dan je advertentie verwijderen. Dit houdt het subforum en jouw inbox schoon.
  • Na 2 maanden wordt het topic automatisch verwijderd.
  • Mocht je na een paar weken je spullen nog niet gevonden of verkocht hebben, dan kun je je topic "bumpen" zodat het weer bovenaan de lijst komt te staan en men weet dat je de spullen nog steeds verkoopt.
  • Uiteraard is het niet toegestaan om voor commerciŽle doeleinden je producten te koop aan te bieden. Ook particuliere handel is niet toegestaan.
  • Je mag geen producten aanbieden die je nieuw goedkoper kunt krijgen, dit is misleiding van een onwetende collega hobbyist die ook op het forum actief is.
  • Het spreekt voor zich dat je alleen advertenties mag plaatsen die met onze hobby te maken hebben.
  • Wij bieden dit gedeelte aan als extraatje. Astroforum en haar medewerkers kunnen niet verantwoordelijk gehouden worden voor als er wat mis gaat bij de koop of verkoop van een product. Dit is je eigen verantwoordelijkheid.

Gezocht
  • Iedereen is vrij een advertentie te plaatsen waarin hij/zij iets zoekt. Dit moet uiteraard wel met astronomie te maken hebben.
  • Heb je gevonden wat je zocht, dan kun je een moderator even een berichtje sturen zodat wij het kunnen verwijderen. Dit houdt het subforum schoon en zorgt ervoor dat je geen mails mails meer ontvangt van mensen die hebben wat je zoekt.
  • Als je na 2 weken nog niet gevonden hebt wat je zoekt, dan kun je je advertentie "bumpen" zodat het weer bovenaan de lijst staat en men weet dat je de spullen nog steeds zoekt.
  • Uiteraard is het niet toegestaan om voor commerciŽle doeleinden producten te zoeken en dan weer via andere media door te verkopen. Ook particuliere handel is niet toegestaan.
  • Wij bieden dit gedeelte aan als extraatje. Astroforum en haar medewerkers kunnen niet verantwoordelijk gehouden worden voor als er wat mis gaat bij de koop of verkoop van een product. Dit is je eigen verantwoordelijkheid.

Ruilen
  • Vermeld altijd wat je voor je aangeboden spullen wilt ontvangen.
  • Geef een duidelijke omschrijving van je product(en). Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden, een foto toevoegen aan je advertentie kan je verkoop een stuk gemakkelijker maken.
  • Biedt je meerdere spullen te ruil aan, plaats ze dan zoveel mogelijk in 1 advertentie.
  • Zet geen telefoonnummers of andere persoonlijke gegevens in je advertentie. GeÔnteresseerden kunnen je nummer opvragen via mail of pm als je ze dat wilt geven.
  • Het plaatsen van reacties is niet mogelijk, heb je vragen of interesse dan kan je een pm sturen.
  • Heb je geruild wat je aanbiedt, dan kun je een moderator een berichtje sturen zodat wij het kunnen verwijderen. Dit houdt het subforum schoon en zorgt ervoor dat je geen berichten meer ontvangt van mensen die willen ruilen.
  • Mocht je na een paar weken je spullen nog niet gevonden of verkocht hebben, dan kun je je topic "bumpen" zodat het weer bovenaan de lijst komt te staan en men weet dat je de spullen nog steeds wilt ruilen.
  • Uiteraard is het niet toegestaan om voor commerciŽle doeleinden je producten te ruilen aan te bieden. Ook particuliere handel is niet toegestaan.
  • Je mag geen producten aanbieden die je nieuw goedkoper kunt krijgen, dit is misleiding van een onwetende collega hobbyist die ook op het forum actief is.
  • Het spreekt voor zich dat je alleen advertenties mag plaatsen die met onze hobby te maken hebben.
  • Wij bieden dit gedeelte aan als extraatje. Astroforum en haar medewerkers kunnen niet verantwoordelijk gehouden worden voor als er wat mis gaat bij de koop, verkoop of ruil van een product. Dit is je eigen verantwoordelijkheid.

Diensten
  • Heb je twee rechter handen of ben je handig met het patchen van een Autostar handcomputer en je wilt andere astroforum leden helpen. Meld het met een berichtje hier in het forum Diensten.
  • Wil je de Dienst niet meer aanbieden, laat het even weten aan een moderator, dan kunnen die de advertentie verwijderen.
  • Wij bieden dit gedeelte aan als extraatje. Astroforum en haar medewerkers kunnen niet verantwoordelijk gehouden worden voor als er wat mis gaat bij de koop, verkoop of ruil van een product. Dit is je eigen verantwoordelijkheid.

Discussie
  • Heb je een goede (of minder goede) advertentie gezien op bijvoorbeeld Marktplaats? Biedt de Lidl weer haar beroemde telescopen aan? Laat het iedereen weten door een topic te starten. Vermeld hierin de link naar de advertentie, vat hem kort samen (i.v.m. het verwijderen van advertenties via andere websites) en geef aan waarom je dit een goede of juist slechte advertentie vind.
  • Ook dit gedeelte is niet bedoeld voor commerciŽle of particuliere handel.
  • Het is niet toegestaan om een eigen advertentie onder de aandacht te brengen, daarvoor is te koop/gezocht of een sponsor mogelijkheid
See more
See less

LXD75 beveiliging

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• LXD75 beveiliging

Ik ben bezig om een beveiliging te maken voor mijn LXD75 telescoop. Ik heb lang aan een prototype gewerkt, met lange tussenpozen, en nu doet hij het. Maar ik heb nog steeds enige reserves. Het probleem is dat ik 2 assen tegelijk moet checken, en dat is niet echt mogelijk zonder ernstige ingrepen in de electronica. De motorbesturing start soms de assen tegelijk op, en dat trekt even extra stroom.
    De beveiliging werkt in 3 stappen: Stroombegrenzing, instelbaar van 0,5 tot 2 A, powerdown als zelfs de AutoStar niet meer genoeg spanning krijgt bij te hoge spanningsval door inkomen van de stroombegrenzer, en ten derde een kritisch ingesteld ďtrip pointĒ die ongeveer een seconde toestaat dat de telescoop het eventjes moeilijk mag hebben. Vooral dat laatste is belangrijk. Zonder dat zou ik er geen vertrouwen in hebben. Er zitten 3 LEDís in het kastje, rood, geel, en groen. De gele flitst op als het ďtrip pointĒ bereikt wordt. Zelfs een onbalans van de kijkerbuis is zichtbaar, en duurt een seconde voordat de scoop uitgeschakeld wordt. Ik ga uit van een loodaccu als powerpack. Als die leegraakt gaat de beveiliging meteen klagen.
    Nog even het waarom. Ik heb de hele electronica van de montering (incl AutoStar) laten doorbranden omdat de DEC-motor tegen de RA-motor aanliep, met siderische snelheid, en ik niet oplette. Ik heb een maand lang alleen maar gekeken op de mechanische vergrendeling, maar daar wordt je niet vrolijk van. Toen had ik een andere montering, en het plan om hier iets aan te doen. Ik heb de oude montering opengeschroefd, en schrok van de electronica. Nu ben ik electronicus, en heb op dit punt enige ervaring. Dat moet wel kapot gaan dacht ik, en als ik probeer de telescoop beweging voorzichtig (dus met gevoel) tegen te houden, dan houdt ik mijn hard vast.
    Ik durf het niet echt uit te testen. Dwz niet met mijn goede montering. Ik kan het wel, maar oei!...grr
    Mischien dat er nog andere LXD gebruikers zijn die dit ook een beveiliging willen. Ik sta op het punt 5 printen te laten maken. Als er belangstelling voor is, dan hoor ik het wel. Ik heb totaal geen commerciŽle belangen hierbij, en zie dit als een hobbyproject.
    Groeten Rein
    Meade LXD75 6" Newton.

LXD75 beveiliging

Dit is een vervolg op mijn eerste bericht. Ondertussen heb ik een definitieve versie van de beveiliging op een fatsoenlijke printplaat. Dat scheelt met uittesten, en de trimmers hun juiste bereik te geven. Dank aan Bronkie voor het printje. Hij heeft een 8Ē SN, en dat is anders dan mijn 6Ē, zeker omdat ik de OTA alleen visueel gebruik, en er dus niet zoveel aanhang..
    Alles werkt nu redelijk goed. Het probleem is dat een te krappe afstelling van de beveiliging resulteert in een ongewenst afslaan van de beveiliging, maar te hoog afgesteld is ook niet goed, en kan fataal worden. Het probleem is dat ik twee assen tegelijk in de gaten moet houden. Ze komen niet tegelijk in en dat is gunstig. Mijn melding in mijn eerste bericht over het tegelijk inkomen van de assen op een bepaald moment is niet juist. Tenzij de telescoop bijna in de juiste positie staat, maar nog net even snel achter elkaar manoeuvreert in beide assen regelijk.
    Ik stop met er verder over na te denken, want ik ga het toch niet meer uitproberen. Eťn keer kapot gaan is meer dan voldoende. Ik draaide al meer dan een jaar op het eerste prototype, en deze heeft een paar keer ingegrepen, toen ik weer even niet oplette. Maar ik stel hem dan ook scherp af. Een onbalans van de telescoop is zichtbaar aan de uitlezing op de beveiliging. Maar het is belangrijk zelf ook goed op te letten en botsingen te vermijden.
    Bijgevoegd is het hele project, gemaakt in de gratis, beperkte versie van EAGLE. Dit is te downloaden van: www.cadsoftusa.com. De 2SJ295 FET had ik nog liggen in aantallen. Als iemand dit wil nabouwen dan moet je wel zelf voor het printje zorgen. De FET kan ik e.v.t. voor verzendkosten opsturen.

Groeten
    Rein
    Attached Files
    Meade LXD75 6" Newton.

Comment

Working...
    X