Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemen met de Meade/Lidl LXD 75

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hallo Bob,

Voor 100 % met je eens. Meade heeft gewoon in China 10.000 van deze ""namaak Meade telescopen en monteringen" laten maken en via LIDL gedumpt in Europa.

Daar gaat je goede naam als telescoopfabrikant dan. Onbegrijpelijk dat je als een gerenomeerd fabrikant van telescopen meedoet met dit soort acties. En als je het dan doet, doe het dan goed en niet op deze wijze. Zoveel defecte RA motoren is buiten alle proporties.

Ik heb ook een klacht ingediend bij Meade USA.

Dan is de Meade LX10 (die ooit nog eens van jou is geweest) toch van een veel betere kwaliteit dan deze LXD 75.

Dus zo gauw ik weer in Groningen kom dump ik de handel bij de LIDL in Paddepoel en ben dan weer 599 euro rijker en een illusie armer. C'est la vie!!

O ja, ik pas mijn profiel even aan. De Meade LXD 75 gaat er weer vanaf. Eigenlijk "verdient" mijn TAL refractor ook een "echte" montering.
    Celestron 102 mm ED en gemodificeerde Celestron C8, Orion 90mm refractor, Steiner (3x), Carl Zeiss Jena(8 x), Carl Zeis Octarem 8 x 50, Tento (6x) en 40 andere verrekijkers.

Comment

Zo, mijn eerste post hier

Ik wil niet meteen (later ook niet hoor) gaan trollen maar bij mij gaan mijn nekharen behoorlijk overeindstaan na het lezen van dit topic

Alle monteringen die betaalbaar zijn en in grote getale gemaakt worden komen uit China, daar is geen enkele uitzondering op (tal valt af vanwege de 'grote' getale).
      En het is bekend dat 'made in china' betekent dat je de assemblage/afstelling daarna zelf nog eens over mag doen. Dat je dat niet leuk vind is begrijpelijk, maar dat je doet alsof je dit niet verwachtte snap ik niet.
      Als je nu gaat beweren dat lidl deze setjes niet moet aanbieden omdat noobs er niks mee kunnen dan geef ik je gelijk.

Ok, wat te doen met je lxd (voordat ie kapot is/gaat)
      Noodzakelijk gereedschap: sleutel 17, metaalvijl, half uurtje tijd.

Gereedschap maken
      De bijgeleverde inbussleutels zijn allemaal metrisch, en je hebt een inbussleutel nodig met 4,5mm en die zit er dus niet bij.
      Neem de dikste inbussleutel uit je setje en probeer deze te passen op de kop (bij de zwaluwstaart klem) in de zwarte schroef. Je zal zien dat dat niet past. Pak je vijl en vijl van alle vlakken van het lange gedeelte van de sleutel een BEETJE af en pas de sleutel opnieuw. Herhaal het vijlen totdat je de sleutel er vergenoeg in kan steken om deze los te kunnen draaien.

Demontage
      Haal de stekker van de dec-motor los, schroef beide motoren van de montering af met de zojuist gemaakte passende sleutel (schroef van de ra-motor zit onder de poolhoogte verstelling).

Afstellen
      Draai de tandwielen die je nu ziet met de hand een paar slagen rond. Gaat dat soepel en stokt het nergens op beide assen? Gefeliciteerd, ga verder naar assemblage
      Voor de 90% waar het niet goed ging;
      Bepaal welke as het soepelste (met het minste schokken) loopt. Die worm wil je op je ra-as hebben! Zit hij op de dec-as zal je hem moeten verwisselen. Losschroeven van de worm: 2 schroeven aan de buitenkant en de 2 buitenste in het midden eruit draaien, dan kan je worm+kapje eraf nemen).

Terugplaatsen van de worm: draai alle schroeven handvast aan en controleer of het het tandwiel nog soepel kan draaien, zoniet de middelste schroef aandraaien, en eventueel de 2 trekschroeven daarnaast iets losser draaien. De bedoeling is dat je de 2 trekschroeven en de duwschroef zodanig afsteld dat je het tandwiel soepel kan draaien, met zo min mogelijk vrije slag.
      Als je denkt dat het goed is dan de 2 buitenste schroeven aantrekken (niet loeivast! maar zo vast dat ze niet vanzelf los kunnen komen), en dan nogmaals met de trek/duwschroeven de speling afstellen.
      Probeer nu met de hand de montering te draaien (dus niet aan het tandwiel), en kijk of je het asje met het tandwiel ziet bewegen.
      Beweging: draai met sleutel 17 de contramoer op het wormasje een beetje los en draai met je nagel de binnenste bus een beetje aan, draai met de sleutel de contramoer weer aan en controleer weer of er nog speling in zit en dat de worm-as niet te stroef draait, zonodig herhalen.

Heb je dit alles gedaan dan kan je er zeker van zijn dat je motoren niet in rook opgaan.

Assemblage
      Plaats de motoren terug op hun plek en draai de schroeven er weer losjes in. Haal de afdekplaatjes van de plastic kappen af zodat je de tandwielen kan ziet zitten. Trek de motorunit ietsje van de montering af zodat je met je vingers de tandwielen een klein stukje kan bewegen. Draai dan de schroef vast en controleer dat je daarna nog steeds een beetje speling hebt op de tandwielen, trek zonodig de motor nog iets verder van de montering af.

Thats it!
      Buiten het kwartier vijlen aan de inbussleutel koste dit me 30 minuten, inclusief wormen verwisselen en speling afstellen.

<edit> typo + (wazige)plaatjes

Comment

Met alle respect voor jouw technische uitleg, maar hier begin ik dus niet aan. Bijkomende factor is dat je garantie onmiddellijk komt te vervallen als je gaat prutsen aan de telescoop en montering.

Als ik iets koop verwacht ik dat het van een redelijke kwaliteit is. Overigens doet dit probleem zich nu alleen in deze mate voor bij de LIDL LXD monteringen. In de overige gevallen kwam het zeer sporadisch voor.

Dus er is wel degelijk sprake van een lompe dump van tweederangs apparatuur door Meade. De importeur in Nederland van Meade, bevestigt dit ook en wil (terecht) niets te maken hebben met deze actie.

Dus rapsac ik ben het volledig met je oneens.

Ik adviseer alle LXD 75 kopers hun motoren nog eens goed te testen. Want ik garandeer je dat er nog veel meer storingen zullen volgen. Nu kun je alles nog tot 18 januari retourneren bij de Lidl.
        Celestron 102 mm ED en gemodificeerde Celestron C8, Orion 90mm refractor, Steiner (3x), Carl Zeiss Jena(8 x), Carl Zeis Octarem 8 x 50, Tento (6x) en 40 andere verrekijkers.

Comment

Ik daarentegen adviseer lxd75 bezitters vooral NIET hun motoren eens goed te testen tenzij je graag de hele handel in rook wilt zien opgaan!
          Draai even de motoren eraf en kijk of alles wel goed gemonteerd zit en ga DAN de motoren testen!!

Comment

Helaas is niet iedereen in staat dit soort handelingen te verrichten. Nogmaals als je iets koopt moet dan van voldoende kwaliteit zijn om te kunnen functioneren. Is dat niet het geval, zoals bij de Lidl LXD 75, dan is er maar één mogelijkheid: alles weer inleveren of inruilen voor een ander exemplaar. Daar heb je volgens het Burgelijk Wetboek gewoon recht op. Een recht dat je verspeelt als je gaat knoeien aan motoren of de montering. Dat hebben ze bij Meade zo in de gaten!

Verkijk je er niet op. Als blijkt dat na de door rapsac geadviseerde handelingen, de montering alsnog defect raakt, ben je wel je recht op garantie kwijt. Meade is daar heel duidelijk over.

Denk je nu werkelijk dat alle kopers van de Lidl LXD75 hun montering en motoren uit elkaar halen, voordat ze er gebruik van kunnen maken. Zo werkt het nu eenmaal niet.

Dus, voor de technische leken (zoals ik) onder ons, gewoon de motoren (blijven) gebruiken. Gaan ze kapot voor 18 januari 2007, lever dan alles weer in bij de Lidl.

Persoonlijk vind ik deze actie van Lidl beneden alle peil.

Erg jammer, want de vorige telescoop acties van de Lidl waren altijd zeer geslaagd. Dit is dus een echte misser.

Comment

Ik heb, net voor de (simpele) kerstdis, een mail gestuurd naar Benel te Hoogeveen, de importeur van Meade in Nederland.

Ze staan buiten de Lidl actie, maar zullen ook niet echt blij zijn met een aantal minder positieve geluiden over de Lidl/Meade LXD75. Ik heb ze gevraagd om eens contact op te nemen met hun leverancier, Meade Duitsland. Er zullen ongetwijfeld nog meer defecte LXD 75 monteringen komen (niet iedereen is even technisch en bereid om de motoren te "reviseren") en ik vind eigenlijk dat Meade wel iets mag doen voor de gedupeerde kopers.

Ik voel me tenminste behoorlijk belazerd door Meade en Lidl. Alles valt en staat nu met de service achteraf en ik ben bang dat Jeffrey Bout gelijk heeft met zijn stelling dat die wel eens niet optimaal kan zijn. Eigenlijk had men deze LXD75 niet op de markt mogen brengen.

O ja raspac, ik heb echt alle waardering voor jouw technische uitleg. Ik vind dat een hele zinvolle inbreng. Alleen ben ik, en wellicht nog vele anderen, niet echt technisch aangelegd. Maar voor degenen die de aanpassingen wel zelf kunnen doen een prima advies. En dat meen ik!

Wel blijf ik op mijn standpunt dat dit door de fabrikant moet worden gedaan en dat door de Lidl dump van LXD75 telescopen een aantal enthousiaste beginnelingen die geconfronteerd worden met de defecte RA motor, toch wat minder enthousiast zijn geworden. Meade heeft zich met deze actie zeker geen dienst bewezen..

Comment

Originally posted by cjboer
                Ik heb redelijk wat ervaring met telescopen en heb de telescoop eerst uitgebalanceerd e.d. Al na 10 seconden hield de RA motor ermee op.

Mijn algehele indruk van de set is toch niet helemaal positief. Nogmaals de montering is erg solide, maar de steel pipes vind ik erg licht en de motoren maken extreem veel lawaai. De reflector is in z'n geheel in China gemaakt. Dit terwijl de optiek van de originele Meade reflectoren in Irvin, Californië wordt gemaakt.
                Neen - alleen de SCTs (waarbij ik de "R" en "RCX" reeks tel), SNs, en ETX90/125. De Newt-optiek komt van GSO. De LXD75 montering komt altijd uit China (wordt door Jinghua gemaakt).

Waarschijnlijk heeft Meade een goedkopere zending telescopen voor o.a. Lidl gemaakt.
                Onwaarschijnlijk.
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Blijft het punt dat een relatief groot aantal door LIDL verkochte LXD75 telescopen te kampen hebben met een defecte RA motor en andere mankementen.

In ieder geval vind ik de LXD 75 die ik heb aangeschaft geen 599 euro waard en heb ik door deze bedenkelijke actie het vertrouwen in Meade verloren. Ik was uitgegaan van de degelijkheid van de Meade LX10 die ik heb gehad. Geen enkel plastic of ""semi metaalachtige" knopjes en schroefjes.

Dat een redelijk gerenomeerde firma zich inlaat met dit soort acties had mij voorafgaande aan de koop al aan het denken moeten zetten. Maar ja........................................

Comment

De kijkers worden wel degelijk voor Lidl gemaakt en geassembleerd. Ze worden geleverd in één, speciaal voor LIDL gefabriceerde doos met een speciaal nummer 971 en met de opdruk (geen sticker) "5 jaar garantie".

Meade telescopen hebben een garantie van 1 jaar.

Mede daarom blijf ik van mening, en dat blijkt ook wel uit de negatieve ervaringen uit de praktijk, dat Meade tweede keuze telescopen via de Lidl verkoopt of zeg maar dumpt. En daar ben ik, en velen met mij, de dupe van.

Comment

Mede daarom blijf ik van mening, en dat blijkt ook wel uit de negatieve ervaringen uit de praktijk, dat Meade tweede keuze telescopen via de Lidl verkoopt of zeg maar dumpt. En daar ben ik, en velen met mij, de dupe van.
                      Ok, als ik in dit topic even de problemen tel kom ik op 3 klachten, waarvan 1 van horen zeggen, als dat op een aantal van 10000 veel is dan heb je gelijk.

Ik ga niet zeggen dat wat lidl en meade samen verkocht hebben prima spul is, want dat is niet zo; er is duidelijk bezuinigt op de kwaliteitscontrole. Mijn mening is was en blijft dat je voor dit geld (en tot bijna het dubbele daarvan) niets beters kan krijgen.
                      Ik heb voordat ik hem kocht even gegoogeld op 'lidl + lxd75' en kwam uit op het ierse astroforum waar er veel problemen waren met de motoren. Dus voordat ik met de montering aan de slag ben gegaan heb ik hem eerst gecontroleerd, en niet voor niks; ik denk dat mijn ra-motor ook de geest had gegeven als ik hem zo had gebruikt. Wat doe ja dan
                      - je brengt hem terug (binnen 30 dagen geld terug, no questions asked)
                      - je stopt er zelf wat tijd in.
                      Ik kies voor het laatste, jij dus voor de 1e optie (veel keus heb je ook niet; je montering is al defect).
                      Ik ben benieuwd wat je gaat kopen voor het geld dat je terugkrijgt.

Mvg,
                      Cas

Comment

Ik denk niet dat de mensen in de Lidl gaan nakijken of je aan de motoren gesleuteld hebt. Ik denk zelfs dat ze de doos niet eens zullen opendoen.
                        Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Lunt LS35THa B400
                        Lichtenknecker 15cm f15 refractor@M80 - Tasco 17TR

Comment

Doos heb ik al weggeflikkerd. En ik had me al ingelezen, en er rekening mee gehouden dat er wat gesleuteld zou moeten gaan worden om een goeie montering uit het basismateriaal van de Lidl te verkrijgen. Ieder het zijne.

,xtG
                          .tsooJ
                          Ich bin ein Kollaser.
                          http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Comment

Helaas is niet iedereen in staat dit soort handelingen te verrichten.
                            Ik denk wanneer iemand snugger genoeg is om met een GOTO-systeem om te gaan zonder z'n haren uit z'n hoofd te trekken, hij ook wel dit soort handelingen kan verrichten. Kleine moeite lijkt mij.
                            Trouwens, als je bij de LIDL spullen terugbrengt pakken ze het zonder verdere vragen van je aan en geven je geld terug. Terugbrengen is iets anders dan je beroepen op de garantie. Als ik zo'n montering had zou ik zeker even Rapsacs ideetjes proberen. Je beschadigd er niks mee en wanneer het mislukt kan de hele boel alsnog terug naar de Lidl.

Toch blijft het een schande dat Meade weer eens inferieur materiaal aan de man probeert te brengen. Dat het voor 600 euro is doet daar niks aan af, want een prutskijker voor 600 euro is 600 euro te veel. Zoals ik al eerder aangaf is dit wat mij betreft weer een schepje zand voor het graf dat Meade al jaren voor zichzelf aan het graven is. Geklooi met electronica is duidelijk hun zwakste schakel. Tot ziens!

En nu allemaal een Dobson kopen!
                            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Comment

Blijft het punt dat een relatief groot aantal door LIDL verkochte LXD75 telescopen te kampen hebben met een defecte RA motor en andere mankementen.
                              Dat hebben de gewone LXD75s ook -- alleen worden die niet "en masse" verkocht, en heb je dus geen plotse influx van defecte exemplaren.
                              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Hallo Bob,

Voor 100 % met je eens. Meade heeft gewoon in China 10.000 van deze ""namaak Meade telescopen en monteringen" laten maken en via LIDL gedumpt in Europa.

Daar gaat je goede naam als telescoopfabrikant dan.
                                Zoals ik al eens aangaf: Meade haalt 80-90% van zijn zakencijfer uit zulke telescopen. Je kunt het gewoon in het jaarrapport lezen.

Comment

Working...
                                X