Announcement

Collapse
No announcement yet.

ritchey chretien 8" astrograph.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

RC's zijn niet echt populair in onze streken
    Er zijn al wat Fransmannen die de RC van GSO hebben laten aanpassen door Sky Meca.
    Maar dan kun je beter direct een premium RC kopen.
    Avalon Linear - CFF Newton 200 F5

Comment

Beetje stomme vraag misschien; maar waarom wil je graag een RC en niet 'gewoon' een (photo)newton? Als je bijv een 8'' f/4 combineert met een barlow heb je meer lengte, en zonder barlow is-ie bovendien super snel. Heb je nog wel een coma corrector nodig natuurlijk, maar alles bij elkaar moet je volgensmij met een 8'' newton en accesoires binnen budget kunnen blijven. Zeker als je voor tweedehands gaat.

Comment

Zo denk ik ook......ben jaren aan puzzelen geweest aan RC/Honders/Busack astrografen en heb een Intes 180mmF6 Maksutov overwogen, maar nu zijn we (Herman ten Haaf en ik) bezig met een high-end 200mmF5 Newton met 3 focusers. 1 visueel/planetair (normale monorail motorfocuser), 1 fotografie deepsky en 1 voor L200 spectrograaf (ultra stabiel). Er komt een laminaire flow tangentiale ventilator in die de boundary layer van de hoofdspiegel blaast. Deze ventilator gaat de lucht rondom de hoofdspiegel circuleren. Misschien wordt de vangspiegel ook snel verwisselbaar om te switchen tussen planetair+visueel en fotografie deepsky gebruik.
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Originally posted by patrickduis View Post
          Er komt een laminaire flow tangentiale ventilator in die de boundary layer van de hoofdspiegel blaast.
          Dat is een hele mond vol.....hoe werkt zo'n ventilator in Jip en Janneke taal?

Nieuwe telescoop in aanschaf. 120mm F-8.3 RR refractor (EQ, V2.0 2015), 60mm F-15 "Towarex" (EQ, 1958).

Comment

De ventilator blaast zacht over de spiegel, aan de andere zijde is ook een kanaal, zodat de lucht daar weer in gaat richting de aanzuigkant van de ventilator. Zo blaas je het heel zachtjes rond de spiegel. Duwen en trekken. Het is niet makkelijk om een betaalbare compacte tangentiale ventilator te vinden.......maar we vinden hem wel.
            Ik ben wel erg bang voor trillingen, maar Herman heeft me verzekerd dat ik daar middels een speciale truuk in zijn constructie, die ik nog niet weet, oplost.
            200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Een newton 200 F5 is in mijn ogen nog altijd de meest polyvalente kijker. Zeker voor een vaste opstelling.

Patrick, heb je al een aantal foto's van deze kijker?
              Avalon Linear - CFF Newton 200 F5

Comment

Ik heb zelf een 6" RC van GSO, tweede hands gekocht. Volgens de verkoper was deze goed gecollimeerd, maar na een ritje van een uur in de topkoffer van de motor was ie het in ieder geval niet meer. Het collimeren komt zoals eerder gezegd heel nauw, en als je goed kijkt naar de intrafocale en extrafocale beeldjes kan je wel bezig blijven. In focus ziet het er best aardig uit na een avond pielen en bijstellen aan de hand van stertesten.

Ik heb nog niet zoveel gefotografeerd met deze telescoop. Een 6D past er mooi achter, maar vergt wel een flattener omdat veldkromming niet te verwaarlozen is met zo'n groot beeldveld. Er is wel vignetting te zien, en reken niet op een perfect beeld tot in de hoeken met een full frame camera. Met een 60D of 1100D zal het stukken beter zijn. Vergeleken met mijn refractor (FLT132 van William Optics) is het een mooie lichte en compacte telescoop. Voor het kleine beetje dat ik er mee gewerkt heb, en de prijs die ik ervoor betaald heb, ben ik er heel tevreden over. De focusser gleed eerst onder het gewicht van de camera weg, maar na schoonmaken en afstellen was dat probleem opgelost.

Het leuke van een RC over de meeste andere ontwerpen is dat het volledig reflectieve optiek is zonder coma (wel nog astigmatisme buiten het beeldcentrum, en veldkromming dus defocus). Dat betekent dat je met de juiste filters en camera zonder meer UV opnames kan maken, en dat over een best wel groot beeldveld.

Verwacht dus dat je met de GSO RC8 wel wat aan het sleutelen bent voordat alles goed staat, maar dat de moeite beloond wordt.

Hieronder een fullframe single shot van een redelijk gecollimeerde RC6 met een 6D, zonder flattener of reducer er tussen:

Click image for larger version

Name:	IMG_0027.JPG
Views:	1
Size:	4.05 MB
ID:	1327367

Comment

Working...
                X