Announcement

Collapse
No announcement yet.

Restauratie 140mm "Dekkerscoop"

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Tip 1
    Haal de hoofdspiegel met bak uit de telescoop maak twee stops in de focusseer inrichting met twee kleine gaatjes waar je een breinaald door steekt (optische as) dan teken je een cirkel met in het midden met dezelfde diameter als de spiegel zodat je kan zien of die precies in het midden staat. ook kan de evenwijdigheid ten opzichte van het achter vlak worden gemeten.
    De fout die je beschrijft is een rest astigmatisme wat veroorzaakt wordt doordat de zaak niet in het midden staat van de optische as.

Comment

Originally posted by dekkerjj View Post
      Tip 1
      Haal de hoofdspiegel met bak uit de telescoop maak twee stops in de focusseer inrichting met twee kleine gaatjes waar je een breinaald door steekt (optische as) dan teken je een cirkel met in het midden met dezelfde diameter als de spiegel zodat je kan zien of die precies in het midden staat. ook kan de evenwijdigheid ten opzichte van het achter vlak worden gemeten.
      De fout die je beschrijft is een rest astigmatisme wat veroorzaakt wordt doordat de zaak niet in het midden staat van de optische as.
      Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. De cirkel die ik teken waar komt die dan om de optische as te bepalen?

Ik heb een houten stokje van 5mm diameter door de diafragma's van de baffle gestoken en zag dat ik daarmee het midden van de vangspiegel raakte. Dus de baffle en achterplaat staan in ieder geval goed in lijn t.o.v. de vangspiegel.
      Bij mijn weten zit de hoofdspiegel weer net zo op de achterplaat zoals die oorspronkelijk zat, rustend op 3 viltjes en door de 3 cllps aangedrukt. En dus parallel met de achterplaat en 90 graden haaks op de baffle.....

Ik moet dus nog wel de vangspiegel collimeren, dat is nog niet gebeurd ...........
      Nieuwe telescoop in aanschaf. 120mm F-8.3 RR refractor (EQ, V2.0 2015), 60mm F-15 "Towarex" (EQ, 1958).

Comment

Ido het beeld wat je beschrijft lijkt op de-centrering van de hoofd spiegel ten opzichte van de Schmidtplaat en vangspiegel.
        Dus staat de hoofdspiegel niet goed op de as.

Comment

Ik zie heel licht ovale buigingsringen: soort "Jupiter" beeld, maar dan nog minder afgeplat. Echt minimaal en alleen zichtbaar bij heel kritisch kijken (wat ik wel altijd doe).
          Dat zou er inderdaad op duiden dat de hoofdspiegel iets last heeft van de-centering tov de schmidtplaat/vangspiegel. Maar dit kan nooit meer zijn dan 1mm oid en is niet fataal voor het beeld uiteindelijk.
          Maar de hoofdspiegel zit strak rond de baffle en wordt (niet te strak natuurlijk) aangedrukt tegen de achterplaat door de 3 clips. De vangspiegel zit ook exact in het midden van de schmidtplaat, dit heb ik pijnlijk nauwkeurig voor elkaar gekregen.

Bij de stertest bleek dat de centrale spot van de vangspiegel nog wel tamelijk uit het midden stond tov van de buigingsbeeldjes, binnen en buiten focus.
          Maar ik had door de kou niet meer de puf om nog verder te gaan collimeren

Mocht de hoofdspiegel iets uit het midden staan hoe krijg ik die in het midden?
          Dan moet ik de baffle ook verplaatsen want verder is er geen mogelijke tot verplaatsen van de spiegel tov de achterplaat en ook niet van verplaatsing van de achterplaat binnen de kijkerbuis.......

Maar goed , ik ga eerst de vangspiegel collimeren (met de stertest) totdat de zwarte spot in het midden staat van de buigingsringen.
          Dan kijken of het beeld verbeterd is,
          Ik denk van wel. En dat beeld was al behoorlijk goed. dus heb goede hoop dat dit helemaal goed komt.
          Nieuwe telescoop in aanschaf. 120mm F-8.3 RR refractor (EQ, V2.0 2015), 60mm F-15 "Towarex" (EQ, 1958).

Comment

Je kan de spiegel ook draaien het gat in de spiegel zit nooit exact in het midden. Je kan op die manier op optimum vinden ten opzichte van de Schmidplaat.
            1 mm is beslist teveel denk eerder aan 0.2 mm.

Comment

Ja alleen is dat lastig omdat dan de schmidtplaat eruit moet om bij de hoofdspiegel te komen. Begint de collimatie weer van voor af aan.....Maar dat kan ik inderdaad wel proberen.
              Ik ga eerst nu verder met collimeren om te kijken wat het resultaat uiteindelijk wordt. Mocht ik twijfels hebben dan ga ik jou advies opvolgen.

Comment

Gisteravond had ik kort de tijd om tijdens de invallende duisternis de Dekkerscoop op Venus te zetten. Het bleek al snel dat de seeing hopeloos was, maar kreeg wel een aardig strak beeld van Venus bij 100X. De fijne uitlopers aan het sikkeltje war mooi scherp.

Ik heb de tijd benut om het focuspunt toch wat korter achter de kijker te krijgen,en dat lukte zodat de focuser bij een scherp bijna geheel is ingedraaid. Scheelt toch weer ruim 1.5cm en opvallend was dat daardoor de vignettering ook bijna weg was.
                Het beeld is tot circa 10% van de rand van het beeldveld net zo scherp als in het midden (50 graden oculair). Wat wel opvalt zijn de hevig zichtbare buigingsbeeldjes rond Venus, cirkelvormige heldere ringen rondom de planeet......
                Wat is dit??
                Het was nog niet geheel donker toen ik moest stoppen vanwege een afspraak.maar met de scherpte van het beeld (ondanks de beroerde seeing) was ik wel te spreken.
                Gevoelsmatig kan hij nog beter, omdat door de verschuiving van het focuspunt de collimatie niet meer helemaal goed was.
                Helaas geen tijd om daar nog aan te werken.
                Maar in ieder geval bemoedigend resultaat.

Comment

Ido,
                  die heldere ringen kunnen geen buigingsringen zijn, want Venus is geen puntbron. Wat het wel is weet ik niet. Kunnen het reflecties zijn?
                  Jan
                  'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Comment

Ik heb de zijkant van de vangspiegel gezwart, dus dat kan het niet zijn.

Het zat hoofdzakelijk aan 1 kant, en ben bang dat het de chip is (3X2 mm) in de rand van de vangspiegel.
                    Die zal ik dus zwart maken en dan zal het beter zijn denk ik.

Verder was het beeld best mooi en de vignettering is miniem met een 26mm oculair en nauwelijka merkbaar
                    Attached Files

Comment

Was het niet de slechte atmosfeer? Ik had gisteravond met het blote oog al een opvallende coma om Venus heen.
                      Hopeloze Alpha met BÍta interesse

Comment

Deels ook de belabberde seeing, maar deels was het een soort flare aan een kant. Iets anders dan die chip kan het niet zijn lijkt mij, dus ga dat in ieder geval uitsluiten.

Comment

Als het glas op de plek van de chip niet gecoat is, kan ik me niet goed voorstellen dat zo'n chip een duidelijk zichtbare flare geeft. Als het niet de atmosferische omstandigheden zijn, zou het coma kunnen zijn (vanwege de miscollimatie die je noemt), of toch een reflectie die ergens anders dan van de vangspiegel vandaan komt.
                          Jan
                          'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Comment

Nee er zit geen coating op de chip, dus puur afgebrokkeld glas.(zie foto foto #84)....
                            Ik ga zo met de cheshire + laser toch de optiek eens pijnlijk nauwkeurig uitlijnen, dan zal die flare minder worden of weg zijn hoop en denk ik.

Comment

Net om die reden heb ik ook vermeden die chip te coaten. Ik heb die afgedekt met een clip tijdens het opdampen.
                              Ga de weg die jou het beste lijkt.

Comment

Originally posted by jeanpierre View Post
                                Net om die reden heb ik ook vermeden die chip te coaten. Ik heb die afgedekt met een clip tijdens het opdampen.
                                Ehhh...had je de vangspiegel ook opgedamp?....of haal je hoofd- en vangspiegel beetje door elkaar. Op de hoofdspiegel zag ik idd dat je de chip had afgedekt bij het opdampen....

Comment

Working...
                                X