Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nog wat vragen voor een nieuwe telescoop

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nog wat vragen voor een nieuwe telescoop

1. Welke beelden verwacht je te kunnen zien,
    Voor planeten verwacht ik veel.
    Veel details.

-a. Wat stel je je er op dit moment van voor,

-b. Is het een impuls(aankoop)?
    Nee

-c. Heb je al ervaring met sterrenkijken?
    Ik kijk al heel lang met verrekijker.

-d. Heb je al een kijker?
    Nee,juist verrekijker.

-e. Ben je al eens op een starparty geweest?
    Nee.

2. Wat wil je met de telescoop doen?
    Aan strand kijken naar mooie meiden.
    Nee effen serieus,liefst planeten kijken ook sterren,maar is niet het belangrijkste.

3. Hoe wil je objecten zoeken en volgen?
    Starhoppen. lukt al redelijk met verrekijker.

4. Wat is je budget?
    1200Ä Minder ook goed natuurlijk.

-a. Is dit inclusief/exclusief accessoires?
    Inclusief.

5.Hoe belangrijk vind je planeten?
    Heel belangrijk.

6. Hoe belangrijk vind je Deepsky?
    Minder,maar kijk er wel naar.

7. Waar ga je kijken?
    Meestal thuis.

7a. Hoe donker is je achtertuin? In welke plaats is dat?
    Woon aan de rand van stad. een minimum aan straatverlichting.
    Valt wel redelijk mee.West-vlaanderen 8 km van zee.

7b. Heb je vrij uitzicht rondom? (vooral het zuiden is belangrijk)
    Ja zuiden oosten en westen geen probleem.noorden minder.

7c. Ben je bereid te reizen voor een donkere plek?
    Ja,maar zal niet zoveel gebeuren.

7d. Hoe ver wil je maximaal reizen naar een donkere plek?
    Geen idee.

7e. Waar woon je (ivm starparty's in je omgeving).
    West vlaanderen.kust streek

8. Hoe lang ga je per sessie waarnemen?
    Tja rare vraag.In de weekends wel heel wat langer;
    maar in de week toch beduidend minder door me werk.

9. Wat kun je dragen?
    35kg

-a. Hoeveel kilo wil je maximaal tillen?
    35kg

-b. Hoe ga je de telescoop vervoeren?
    Auto

10. Is 2e hands een optie?
    Liever niet.

11. Later interesse in fotografie?
    Ja planeten.geen deepsky.
    Met me sony A200 of cam.

-a "Ja"/"Neen, we zien later wel en dan koop ik er eventueel wel iets anders voor"

-b Zoja, welk type (planetaire fotografie, fotografie van zwakke voorwerpen)?
    Planeten.

Dat was een hele boterham.
    Ik heb hier een jaar geleden eens wat vragen gesteld,maar nooit een telescoop gekocht omdat ik er niet uit kwam.
    En dus maar gewoon met de verrekijker blijven kijken.
    http://www.astroshop.eu/skywatcher-t...-neq-5/p,14991
    Vindt deze kijker wel iets.
    Wat vinden jullie van deze?
    Misschien volgmotoren bijkopen.
    Ik vindt zelf de sterren en planeten opzoeken heel leuk.
    Is al de helft van de hobby vindt ik.
    Ik sta soms al versteld van wat ik zie met de verrekijker.
    Ik draag een bril met multifocale glazen,moet ik hier rekening mee houden?

Een NEQ5 is een pak te licht voor een 200mm. JE wilt voor je vooropgesteld gebruik of een 200mm GoTo-Dob, of een EQ6 (zonder GoTo maar met motoren indien nodig), of een iets kleinere buis. Als je later fotografie wilt doen bijvoorbeeld een 150mm op een HEQ5. Als je toch bij een EQ5 blijft dan liever een 150mm Mak omdat de sensor dan achteraan zit en de buis korter is...

Een GoTo Dob is niet te gebuiken voor Deepskyfotografie (afijn niet zonder een dure sensor met weinig ruis en een hele aparte techniek) maar wel voor planetenfotografie:
    https://www.astromarket.org/telescop...er-flextube-bd
    of
    https://www.astromarket.org/telescop...-skyquest-xt8g
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Een Goto is eindelijk niet nodig.
      Ik zoek liever zelf alles.
      En ik had al ergens gelezen dat volgmotoren voor planeten eigenlijk ook niet nodig is.
      Is een NEQ5 zonder Goto dan nog te licht voor die 200mm?

Comment

Er zijn drie planeten waarop je oppervlaktedetails kunt verwachten: Jupiter, Mars ( als hij dichtbij staat) en Saturnus. De andere blijven een schijngestalte of een bolletje waarop je geen details kunt zien. Ik hoop dat je dat beseft. De mate waarin je details gaat zien hangt sterk af van de seeÔng ( luchtturbulentie), transparantie van de atmosfeer op dat moment. Lenzenkijkers hebben daar minder last van dan Newtons, maar hebben er toch echt mee te maken.
        De kijker die je ons presenteert is meer geŽigend voor fotografie en deepsky dan voor planeten. Binnen je budget zijn flinke achromaten ( refractors) mogelijk en een enkele ED apochromaat. ( refractor met betere kleurcorrectie), ook op een montering die kan volgen.

Er lijkt een flink verschil te zitten tussen wat je verwacht en wat je kijker daadwerkelijk zal gaan presteren. Het lijkt mij verstandig met deze vraag langs een publiekssterrenwacht in de buurt te gaan.
        Schiedam: Pronto 70mm, Skywatcher Maksutov 102 (G&G), Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Orion UK OMC140, Celestron C8 op GPDX.
        Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Alleen de vraag blijft er dan nog wat te zien buiten planeten met zo'n refractor?
          Ik dacht dat die kijker wat meer voor alle twee was vandaar de keuze.
          Die dobson Flex tube,wat is het verschil met een vaste buis?

Comment

Ik denk dat een Dobson wel iets voor jou is. Op planeten raak je best snel uitgekeken, en als je graag starhopt, dan zal een goeie atlas jou meer plezier bieden dan een goto of gemotoriseerde montering. Er zijn heel veel sterrenclusters en asterismes te ontdekken, al met een bescheiden vergroting.

Je woont aan de zee, rij eens naar Nieuwpoort en neem eens een kijkje bij ast optics, en als je de stap te groot vindt van bino naar telescoop, kan je ook altijd een spotting scope overwegen.

de flex tube schuift gewoon in mekaar, maakt het transporteren wat handiger door de kortere lengte, zonder het demonteren of tja, wat dan helemaal onmogelijk is bij een vaste buis.
            Celestron C8 , Skywatcher 80ED Triplet APO, 12" f/4 Sumerian.
            AVX mount, Canon 600D (modded), ASI224MC.

Comment

Alvast een ding,ik vindt die dobson zo lelijk.
              En het oog wil ook wat he.
              Misschien moet ik mijn mening wel herzien en toch gaan voor deepsky telescoop.
              De meeste planeten zie ik wel met mijn verrekijker,ook al is er natuurlijk niet zoveel detail.
              En voor deepsky is een sky-watcher explorer 150pds op eq5 pro goto ook goed voor het later fotograferen van deepsky.
              Is nog een beter statief dan de neq5.

Comment

Heb je ooit wel eens door een telescoop naar een planeet gekeken? Deze vraag stel ik om ons een beter idee te geven of je verwachting reŽel is of niet. Zo nee; probeer het eens! Ga eens naar een sterrenkijk avond bij de lokale sterrenwacht of kijk of je een keer bij een starparty kan meekijken.

De kijker die je voorstelt is zoals John al aangeeft meer een deepsky kijker. Met een newton kun je best naar planeten kijken hoor, maar om verschillende redenen is dit geen ideale kijker voor dit doel. Voor planeten heb je geen 200mm nodig, de helft is vaak al genoeg. Een kleinere kijker is een stuk lichter, waardoor je met een lichter statief afkan.

Daarnaast is het contrast door een lenzenkijker vaak wat beter als een newton, zeker de korte newton varianten. Bij planeten is dat een voordeel. En een refractor heeft ook nog eens veel minder last van afkoel effecten, waardoor de eerstgenoemde veel sneller klaar is voor gebruik.

Als laatste; een 200mm newton op eq5 is redelijk kieleliele qua stabiliteit. Een 200mm moet je eigenlijk al snel op eq6 zetten.

Ik denk dat een 10cm f/10 achromatische refractor op eq5 wel eens interessant voor je kan zijn. Een echte planeten kijker waar je ook prima af en toe eens een deepsky object mee kan bekijken. Een eq5 moet ruim voldoende zijn om een dergelijke kijker stabiel te ondersteunen.

Comment

Originally posted by dannyk View Post
                  Alvast een ding,ik vindt die dobson zo lelijk.
                  Ja het blijft iets persoonlijks en dat maakt het ook extra moeilijk. Ben nog steeds een newbie maar was wel echt gecharmeerd en onder de indruk van @dj19476 's Dobson, zo'n collapsable Dobson van SkyWatcher (eerste link volgens mij van sixela). Ongeacht hoe, je zult moeten middelen, bijvoorbeeld door zoals mij voor een midden oplossing te kiezen (denk ik) of eerst maar DeepSky of juist planeten of juist...

Het helpt echt wel door te proberen er veel over te lezen en ze de verschillende varianten in actie te zien op bijvoorbeeld een starparty. Ik denk dat ik uiteindelijk er een maand of 3 gedaan heb om "een knoop" door te hakken. Voor mij was dit een oplossing "met een beetje van alles maar niet iets specifieks..." (en een budget 2 keer die van jou - http://www.astroforum.nl/forum/instr...p-voor-deepsky). Succes met je zoektocht en te zijner tijd vast en zeker een mooie scoop.
                  Celestron 8'' EdgeHD / AVX

Comment

Ik tob er al een jaar over wat ik ga kopen.
                    En lezen en nog eens lezen.
                    De foto's die je neemt is voor mij niet zozeer een mooie perfecte foto,maar om nadien nog eens terug te zien.
                    Is er bijvoorbeeld na deel jaren veranderingen te zien in de zelfde ster.
                    De verschillen van de zelfde ster op meerdere foto's van verschillende jaren.
                    Als ik tijd heb en is helder buiten dan doet mijn verrekijker overuren.

Comment

Ik heb geen telescoop voor mooie foto's ... voor mooie foto's heb je niet zo'n dure OTA nodig :-)
                      Celestron 8'' EdgeHD / AVX

Comment

hoi MGralike ik heb inderdaad de dobson uit de link van sixela, maar dan de versie zonder goto en 1 maatje groter. voordeel van de flextube is dat ie minder plaats in neemt. en als deze in de woonkamer komt te staan lijkt ie niet zo kolossaal als een fixed tube. (hij lijkt wel een beetje op r2d2 van star wars in ingeschoven staat. :-)

Comment

Er is een instrument dat je veelvuldig gebruikt. Voornamelijk voor het opsporen van planeten en het waarnemen van grote beeldvelden. Een beslissing over een ander instrument stelde je een jaar lang uit en je bleef waarnemen met een verrekijker. In verband met je voorkeur voor planeten zat ik te denken aan een refractor, die ligt dichterbij een verrekijker dan een Newton. Maar....waarom denk je niet aan een grote observatie- verrekijker? Ook de suggestie van Lifesvr, een spottingscope, vind ik zeker geen slechte.
                          Schiedam: Pronto 70mm, Skywatcher Maksutov 102 (G&G), Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Orion UK OMC140, Celestron C8 op GPDX.
                          Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Alternatief kan je ook juist nu een kleine kijker aanschaffen, juist omdat je zo twijfelt. Kijken met een verrekijker is toch wel wat anders als kijken met een telescoop. Denk bijvoorbeeld aan zoiets:
                            https://www.astromarket.org/telescop...olic-dobsonian

Leuk instapkijkertje voor niet teveel geld, geeft je mooi de kans om, zonder eerst een bak geld uit te geven, toch ervaring op te doen en te ontdekken waar je voorkeuren liggen. Bovendien is een compact kijkertje later nooit weg mocht je toch besluiten toch die smak geld uit te gaan geven aan een grote kijker. Zo heb ik onlangs deze kijker (tweedehands) gekocht naast mijn 30cm dobson:
                            https://www.astromarket.org/telescop...xtube-130mm-f5
                            Je wil niet weten hoeveel plezier ik nu al van dat kijkertje heb gehad

Omdat je zoveel moeite lijkt te hebben om te bepalen wat je wil is het gewoon het beste om ervaring op te doen. Dat kan via bezoek aan sterrenwachten en starparties, of door dus simpelweg tot aanschaf over te gaan en te zelf te ontdekken. En dat kan in het groot maar dus ook juist in het klein. Tip: bij die laatste optie (overgaan tot sanschaf) is tweedehands echt heel aantrekkelijk....

Comment

Bedankt voor de antwoorden.
                              Ik denk dat mijn grootste twijfel is,inderdaad planeten of deepsky.
                              Kan bijvoorbeeld uren naar de maan kijken.
                              Maar zoek ook graag sterren op.
                              Ik zoek er een uit en zoek die dan op in stellarium.
                              Of omgekeerd.
                              Heeft me al een beetje voldoening om die ster of wat dan ook te zoeken aan de hemel en te zeggen yes ik heb die gevonden.
                              Met dan het opzoeken op de pc en de verhalen er rond.
                              Door ik altijd vroeg op moet staan voor mijn werk zit ik ook s avond vroeg in mijn bed.
                              Daarom kan ik ook niet zeggen ik kijk in de avond vlug eens buiten voor slapen gaan,want de telescoop moet eerst afkoelen.
                              In het weekend zou dit geen probleem zijn.
                              Ik heb wel eens door een celestron c6 gekeken naar orionnevel.
                              Dat zag er heel mooi uit.
                              Maar door te weinig ervaring weet je ook niet goed is dit het juiste beeld,is dat het gene dat je moet zien door zo'n kijker.
                              Dat was in slovenie. (bovec)
                              Dat was precies zo'n clubke daar.
                              Dus toch maar beter telescoop voor deepsky en wie weet wat jaren later iets die 100% voor planeten dient.

Comment

Working...
                              X