Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hoe scherpstellen via camera beeldschermpje

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hoe scherpstellen via camera beeldschermpje

Om een ander topic niet te kapen stel ik deze vraag maar even hier.
    Ik heb problemen met het scherpstellen van mijn camera.

De opstelling
    Nikon 1 J1 camera.
    De camera om handmatig gezet
    Foucus op oneindig
    ISO 3200 (ook 800 en 1600 geprobeerd)
    Het objectief verwijderd.
    Een adapter naar T2 gemonteerd
    De T2 adapter met daaraan bevestigde camera in de focuser buis geschoven zonder oculair.

De enige mogelijk om scherp te stellen is bu door op het schermpje aan de achterkant van de camera te kijken. Echter daar zie ik geen puntjes van sterren waarop ik de scherpstelling kan beoordelen. Als ik een object als venus neem dan kan ik beeld zien maar het blijft behoorlijk lastig om te zien of het beeld nu scherp is of niet.

Dus ieder advies is welkom.
    Bram
    ATM - De weg naar het resultaat is het mooiste

Je moet een heldere ster nemen, bijvoorbeeld Betelgeuze of Sirius. Daarop ga je focusseren.
    Als je camera live view heeft kan je zien wat je aan het doen bent met draaien aan de focus (handmatig natuurlijk). Draai steeds een klein stukje, opname maken, uitvergroten en kijken of het sterretje groter of kleiner wordt. Hoogste ISO is aan te raden.
    Probeer anders eens op de Maan, dat is een veel makkelijker object om te oefenen, of anders overdag op een object heel ver weg. Dan hoef je ook niet te volgen, da's makkelijker.

Wat je ook kan doen, is gebruik maken van een focusseermasker, die kan je kopen, maar ook makkelijk zelf maken van karton.
    Het beste is een bahtinov masker: https://en.wikipedia.org/wiki/Bahtinov_mask
    Met zo'n masker zie je of je de goede kant opdraait.

Wat je ook kan gebruiken is een Hartmann masker, dat is echt makkelijk en snel te maken: http://www.cloudynights.com/page/art...mann-mask-r507

Lees ook dit: http://www.astropix.com/HTML/I_ASTRO...METHODS.HTM#HM
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Heb precies hetzelfde probleem haha. Ik kan alleen objecten fotograveren die een heldere ster un de buurt hebben. Scherpstellen op bv. Venus is ideaal. Mijn methode; scherpstellen op venus of andere heldere ster, en dan naar het object, bij mij dus iets wat ik door de zoeker kan zie., of precies weetwaar het staat, en dan een testfoto maken. Altijd een restfoto, want het is zonde een reeks te maken en erachter komen dat je niet niet goed zit qua locatie if focus. Weet ik uit ervaring haha.
      Skywatcher 150-750 eq3-2, canon 1100d, spc900.

Comment

De simpelste manier is via een Hartmann masker voor de telescoop. Dat is gewoon een schijf met twee ronde gaten erin, als je die voor je objectief hangt heb je een dubbel beeld en pas als je goed in focus bent gaan de beelden overlappen. Kun je heel makkelijk zelf uit karton knippen.

Een Bahtinov masker is nog wat nauwkeuriger maar is heel wat meer knipwerk om zelf te maken. Met een Bahtinov zie je een "X" door de sterren heen en een derde streepje. Als je gaat focussen verschuift het derde streepje en als hij midden door de X gaat ben je in focus.

Ik zou voorlopig de kartonnen Hartmann gebruiken, een betere prijs-kwaliteit verhouding zul je nergens anders vinden.

Jarno

Comment

Wat ik altijd doe, is eerst scherpstellen op een relatief heldere ster met de camera + bahtinovmasker. Dan slew ik naar een iets minder heldere ster in de buurt van het object en sync die als ik hem midden in het beeldveld heb gezet (controle met het beeld van de camera dat ik met Nebulosity uit de camera haal) Dan nogmaals focusseren op deze ster, dan slew naar te fotograferen object en go. Je kan ook BackyardEos gebruiken (helaas niet gratis), daar zit ook een tooltje in die het beeld automatisch uit je camera haalt en vergroot op het beeld zet. Je kan dan middels een grafiekje beoordelen of je beter of slechter in focus aan het komen bent.
          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

@darkmatter: mijn eerste hartmann masker was inderdaad een oude schoenendoos met daarin 3 driehoekjes (schijnt nauwkeuriger te zijn dan rondjes) uitgeknipt.

Comment

Hoogste ISO waarde instellen, Live view inschakelen, naar een heldere ster gaan en die in het midden zetten van het beeld op je schermpje. Daarna inzoomen (meeste DSLR's kunnen x10 inzoomen) en daarna op het zicht focuseren tot de ster het scherpst is. Daarna de focuser vast zetten zodat de focus niet kan verlopen, naar je object gaan en beginnen fotograferen.
              www.vvscapella.be

Comment

Bedankt voor alle tips. Ik ga een paar verschillende maskers maken om uit te proberen en ook de tip om op een andere ster scherp te stellen en terug zwiepen naar wat je wilt fotograferen zal ik zeker proberen.
                Bram

Comment

Het batinovmasker is absoluut de best werkende scherpstelhulp. Je kunt door aanpassingen aan het filter de werking t.o.v. de klasieke uitvoering nog verbeteren Hoe je dit kunt doen wordt verteld in het tweede deel van deze presentatie http://www.astrojac.nl/astrojac/node/103
                  je bent nooit te oud om te leren.

Comment

Overigens voor een cameralensje hoeft een bahtinov masker niet zoveel lijnen te hebben . 2 of 3 wat bredere lijnen in elke richting is voldoende, maar veel meer is niet meer nuttig. Je verliest met meer -en dus fijnere- lijnen meer licht. Met een cameralensje is dat al gauw kritisch.
                    12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Comment

Van de week nog geprint met de 3D printer:

Attached Files
                      T: TS 80/480mm APO | TS 130/910mm APO | Celestron 11" EdgeHD | 254/1016mm Newton
                      C: ZWO ASI1600mm - Cool (Mono) + Baader Filters | Canon 6DAW

Comment

Zo, die ziet er mooi uit!

Comment

Vergeet niet in te zoomen op je liveview. Wat ik ook erg makkelijk vindt met lenzen is scherpstellen op de maan (indien aanwezig).
                          Verder is het handig: hoe kleiner de ster wordt, hoe beter je bent scherpgesteld. Met mijn lenzen is het bovendien zo dat ik de ene kant op uit focus een kleine roodgloed zie aan de ster, en aan de andere kant uit focus worden ze eerder een beetje groenig/blauwig - als ik goed in focus ben zijn het witte puntjes. Geldt natuurlijk niet voor scherpstellen op een rode superreus zoals Betelgeuse. En als je liveview niet goed genoeg is kan je altijd nog uitwijken naar het maken van foto's (paar seconden op een hoge ISO). Langdradig maar het werkt wel.

Oja en vergeet je autofocus niet uit te zetten als je uiteindelijk perfect scherpgesteld hebt haha. Erg lullig om na lang zorgvuldig tweaken je eerste foto te willen maken en je hoort je autofocus bzzt bzzt ;-)

Edit: eigenlijk heb ik Patrickduis z'n verhaal herhaald zie ik.

Comment

ik gebruik ook een batinovmasker..
                            en kijk dat de ster op die je schrepstelt nit precies in de midden van de field of view zit maar halvewegs tussen midden en rand.. op deze manier heb je grotere kans op scherpe sterren op het heele zichtveld..

Comment

Bedankt voor alle adviezen en goede tips.
                              Het is op het moment wachten op een heldere lucht om enkele te gaan uitproberen.
                              Bram

Comment

Working...
                              X