Announcement

Collapse
No announcement yet.

Black dots na dark frame

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Black dots na dark frame

Na de substraction van de dark frame krijg ik op de plekken van dode pixels zwarte punten.
    Dithering zou een oplossing kunnen zijn?
    Softwarematig zou dit ook kunnen aangepakt worden maar ik weet niet hoe dit kan in Gimp.
    Er moet zoiets zijn dat de ontbrekende pixels worden berekend aan de hand van de omliggende pixels.
    Als iemand mij kan helpen?

Thx

Click image for larger version  Name:	m42 dark.jpg Views:	1 Size:	331.7 KB ID:	1326552
    Avalon Linear - CFF Newton 200 F5

Als je kan, moet je altijd ditheren, daar worden je opnames zoveel beter van.
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Dithering helpt goed tegen patronen in je ruis, maar dat lijkt me hier niet echt aan de orde.
      Vreemd, de zwarte vlekjes lijken wel een stuk groter dan 1 dode pixel.

Comment

Geef eens even een stappenplan van hoe je deze foto hebt bewerkt en wat de ISO+belichtingstijden van je lights/darks waren.
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Het waren 10 x 30 sec lights en 10 x 30 sec darks op iso 400 met een eos 450.
          Het werd gestapeld met DSS.
          Als ik dezelfde bewerking doe zonder dark zie ik inderdaad dat er dode pixels zijn op die plaatsen maar niet zo groot.
          Misschien gaat er iets mis met DSS?
          Het is de eerste keer dat ze zo uitkomen.

Comment

En je hebt de darks meteen erna geschoten, m.a.w., geen temperatuurverschil t.o.v. de lights. Misschien nog een avondje nieuwe darks schieten, een stuk of 50 of zo, da's beter. Schiet dan ook meteen bias frames want dat is zo gedaan. Wel zorgen dat je ongeveer op dezelfde temperatuur zit, kan buiten en in de koelkast.

Comment

Originally posted by Astrobug View Post
              ...Er moet zoiets zijn dat de ontbrekende pixels worden berekend aan de hand van de omliggende pixels.
              Ja, er is zoiets, mijn favoriet, FIJI (gratis - loopt op elk platform): Process>Noise>Remove Outliers...

In dit geval niet ideaal - te grote 'gaten' daardoor een te hoge 'Radius' en te lage 'Threshold' waarden nodig. Hierdoor worden ongewild ook andere details be´nvloed.
              Dit filter werkt uitstekend voor ge´soleerde pixels.

De 'gaten' in jouw opnamen zijn waarschijnlijk de som van telkens dezelfde hot pixels (na dark field subtractie) na uitlijnen en stapelen van alle subs (bij voldoende subs en niet te perfect gevolgde opnamen zou filteren op basis van een standaard deviatie moeten werken).

MvG,
              Peter
              Click image for larger version  Name:	Screen_Shot_PH1.jpg Views:	1 Size:	416.3 KB ID:	1326629
              Last edited by Extrafocaal; 15-02-17, 20:10.

Comment

Bij het bekijken van mijn darks zie ik witte pixels die een X patroon vertonen (5 pixel dus) en een aantal rode en blauwe dots die een paar pixels groot zijn.
                Het zijn deze die de zwarte bollen vormen. Wat zijn die dan?

Comment

Click image for larger version

Name:	dots.png
Views:	1
Size:	1.1 KB
ID:	1326675 dots

Comment

Originally posted by Extrafocaal View Post

Ja, er is zoiets, mijn favoriet, FIJI (gratis - loopt op elk platform): Process>Noise>Remove Outliers...

In dit geval niet ideaal - te grote 'gaten' daardoor een te hoge 'Radius' en te lage 'Threshold' waarden nodig. Hierdoor worden ongewild ook andere details be´nvloed.
                    Dit filter werkt uitstekend voor ge´soleerde pixels.

De 'gaten' in jouw opnamen zijn waarschijnlijk de som van telkens dezelfde hot pixels (na dark field subtractie) na uitlijnen en stapelen van alle subs (bij voldoende subs en niet te perfect gevolgde opnamen zou filteren op bases van een standaard deviatie moeten werken).

MvG,
                    Peter
                    Click image for larger version Name:	Screen_Shot_PH1.jpg Views:	1 Size:	416.3 KB ID:	1326629

Thx voor de tip. Met de term "remove outliers" vind ik een paar spullen voor Gimp.
                    Eens uitproberen.

Comment

Met de functie heal in gimp heb ik het ook goed gekregen.
                      Nu weer wachten op een goede nacht.
                      Dan gaan we wat meer opnemen dan 5 min.
                      Click image for larger version  Name:	m42 dark 01.jpg Views:	1 Size:	2.03 MB ID:	1326877

Comment

Working...
                      X