Announcement

Collapse
No announcement yet.

M 1, M 36 & 38 en M 42 met zelfbouw kijkertje.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• M 1, M 36 & 38 en M 42 met zelfbouw kijkertje.

Gisterenavond een paar foto's geschoten met mijn 10 cm zelfbouw refractor. Het 10 cm F-4.6 objectief komt uit een oude verrekijker en vertoont de nodige kleurfout. Daarom heb ik de kijker teruggebracht naar een 8 cm. De F-ratio zit dan rond de 5.6 wat een stuk minder kleurfout oplevert en VEEL minder vignetting.

Het object waar het om ging was M 42 maar vooraf had ik nog wat tijd om M 1 eens te kunnen fotograferen. Slechts 36 subs 30 sec. omdat M 42 achter de bomen vandaan kwam. Tja, dat was mijn hoofddoel dus M 1 had pech. Langzaam kroop M 42 achter de bomen vandaan. Weer de belichting ingesteld op 30 sec. en schieten,... bewolking . Uiteindelijk 46 subs kunnen gebruiken maar op nog velen waren de bomen zichtbaar, en dit is niet ten goede gekomen aan het plaatje.

M 42 verdween weer achter de bomen, zakte in de lichtvervuiling en floep,... helder. Nou ja, dan maar eens M 36 en M 38 in beeld krijgen. Ik had tijd voor 54 subs van 30 sec. voordat deze twee verdwenen achter het huis.

Nu klinkt het allemaal als een hoop frustratie toch heb ik het niet zo ervaren. Ben best tevreden met het opgeleverde resultaat. M 1 vind ik een heel aardig plaatje geworden. Deze stond ook lekker hoog dus een aanzienlijk betere transparantie. M 36 en M 38 leverde nog een aantal extra interessante objecten op waarvan ik er twee helemaal niet kende. Zoek ze zelf maar . Alleen het hoofddoel, M 42, valt tegen. Maar die vraagt dan ook overduidelijk om meer subs en geen bomen die in de weg staan.

- 10 cm F 4.6 zelfbouw refractor. Teruggebracht naar 8 cm.
    - EQ-5 montering
    - Canon EOS 100D

(lekker low-budget spul dus)

M 1

Click image for larger version

Name:	M-1.jpg
Views:	2
Size:	613.7 KB
ID:	1326885

M 36 en 38

Name:	M-36-&-M-38.jpg
Size:	1.77 MB
ID:	1326886

M 42

Name:	M-42.jpg
Size:	1.42 MB
ID:	1326887

F.U.C.K. die lui. Deze film is gemaakt voor mensen in de veertig.

T2 Trainspotting

Met een eenvoudige verrekijkerlens?
    Da's hardstikke mooi dan! Het bewijs dat je niet over een ultradure apo hoeft te beschikken, maar wel over een goed volgende en stabiele montering. En enig verstand van fotografie uiteraard
    Schiedam: Pronto 70mm, Skywatcher Maksutov 102 (G&G), Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Orion UK OMC140, Celestron C8 op GPDX.
    Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Je hebt ook erg goed scherp gesteld. Mooie fijne puntjes hoor!
      Hoe kan dat nou dat meteorieten altijd precies in het midden van een krater terechtkomen?

Comment

Kan je toelichten hoe je scherp heb gesteld met deze configuratie?
        Als ik namelijk iets soortgelijks probeer dan zie ik niet eens sterren in beeld van de camera display om op scherp te stellen.
        Bram
        ATM - De weg naar het resultaat is het mooiste

Comment

Ja,... een eenvoudige verrekijker lens. Wel erg dat ik de kijker visueel pas één keer heb gebruikt en dit was ook alleen maar even vluchtig.

Scherpstellen heb ik met een kleine versie van John Lennon gedaan . Scherper gaat niet. Kwaliteit van de lens is maar matig en best veel kleurfout natuurlijk.

@ AshaiRey, dat je niets ziet op je scherm van de camera kan komen omdat je een te korte belichtingstijd gebruikt in combinatie met een lage ISO-waarde. Maar ik weet niet wat voor camera je gebruikt natuurlijk. De belichting die ik bij het scherpstellen gebruik is rond de 5 sec. en dan staat er meer dan voldoende op.

Wat ik erg leuk vind aan deze 10 cm kijker is het grote beeldveld door het korte brandpuntsafstand. Dat zet natuurlijk weer te denken. Zucht,... misschien eens gaan kijken naar een klein 7 cm APO'tje.

Hier nog de foto's voor een grotere versie. Dan worden de schoonheidsfoutjes wel wat duidelijker zichtbaar.

Click image for larger version  Name:	M-1.jpg Views:	3 Size:	613.7 KB ID:	1326965Click image for larger version  Name:	M-36-&-M-38.jpg Views:	3 Size:	1.77 MB ID:	1326967Click image for larger version  Name:	M-42.jpg Views:	3 Size:	1.42 MB ID:	1326969

T2 Trainspotting

Comment

"Best tevreden met het resultaataat"......Nou gewoon heel mooi en zo zie je maar dat je met relatief bescheiden apparatuur goed bezig kan zijn en veel voldoening krijgt.
            Nieuwe telescoop in aanschaf. 120mm F-8.3 RR refractor (EQ, V2.0 2015), 60mm F-15 "Towarex" (EQ, 1958).

Comment

Ik vind dat deze kijker voor een achromaat nog best goed presteert zeg. Best mooie puntjes tot aan de randen.
              Gewoon een keer een ED lens insteken en dan wordt ie nog beter.
              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

De opname van M36/38/NGC1907 is erg leuk. Het is één van mijn favoriete hemelstukjes om visueel met m'n 4.5" f/4.5 widefield newt in rond te struinen. Je foto benadert erg goed de visuele ervaring. NGC1931 komt er verbazend goed uit, jammer van IC417. Die bungelt zowat aan de rand. The spider and the fly.
                12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Comment

Als je de lens nog iets afdiafragmeerd zal ie misschien aan de randen nog iets scherper worden denk ik.
                  200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

@ svdr, het ging mij om M36, M 38 en NGC 1907. Heel schandalig maar NGC 1931 en IC 417 kende ik dus niet. Achteraf gezien had M 36 linksonder moeten zitten en M 38 rechtsboven. Dan had IC 417 er ook mooi opgestaan. Wachten op de volgende heldere nacht om dit te corrigeren.

T2 Trainspotting

Comment

Heel schandalig maar NGC 1931 en IC 417 kende ik dus niet
                      Als dat ook al schandalig genoemd wordt... Vergeet in elk geval niet om ze ook eens visueel te proberen, zeker NGC1931 is érg toegankelijk en verdraagt sterke vergrotingen, een zeer rijk object met een piepklein clustertje, heldere emissie en 3 stoflaantjes. Mini-trifid, maar véul helderder. IC417, en in de buurt ook IC405 & IC 410 zijn erg leuk met een breedveld kijker en een UHC filter.
                      12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Comment

Mooie plaatjes!
                        Maareh... spikes?
                        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Comment

Twee draadjes spannen.

T2 Trainspotting

Comment

Aha!
                            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Comment

Working...
                            X