PDA

Volledige versie bekijken : Vlieg eerste dier in de ruimte?

Basketter14
05-10-08, 13:30
Hallo,

Op kamp zijden ze dat de vlieg het eerste dier in de ruimte is.
Is dit waar?
En zo ja: Was het perongeluk dat de vlieg meeging?

Ruben
05-10-08, 13:43
Internet geeft mij:

The first animals intentionally sent into space were fruit flies, which traveled along with corn seeds aboard a U.S.-launched V2 rocket in mid July, 1946. The purpose of the experiment was to explore the effects of radiation exposure at high altitudes. Some further V2 missions carried biological samples, including moss. Albert II in a U.S. launched V2 became the first monkey in space on June 14, 1949 (after the failure of the original Albert's mission). Albert II died on impact after a parachute failure. Numerous monkeys of several species were flown by the U.S. in the 1950s and 60s. Monkeys were implanted with sensors to measure vital signs, and many were under anesthesia during launch. The first animal in space was a Russian dog called Laika.

Alien
05-10-08, 23:02
Dat stukkie laat nogal te wensen over: het spreekt zichzelf tegen.

.tsooJ

Ruben
05-10-08, 23:10
"The first animals intentionally sent into space were fruit flies" en "The first animal in space was a Russian dog called Laika" klopt inderdaad van geen kant. Nja das internet; je kan er veel op vinden, wil alleen nog niet zeggen dat het waar is....

Alien
06-10-08, 12:57
Lijkt op slordig overschrijven van Wikipedia:
The first animals intentionally sent into space were fruit flies, accompanied by corn seeds aboard a U.S.-launched V2 rocket in 1947.

[...]

The first animal in orbit was the dog Laika, launched aboard the Soviet Sputnik 2 spacecraft on November 3, 1957.Waarom krijgt Laika dan zoveel aandacht? De Russen hadden al bijna acht jaar eerder twee honden de ruimte geschoten, die in tegenstelling to Laika ook weer levend teruggekeerd zijn.

.tsooJ

Ruben
06-10-08, 17:01
Tja, kracht van de media h. Blijkbaar was Nasa heel blij met een hond in een baan om de aarde. Die melden dat aan de media met heel veel trots (en het feit dat het eigenlijk niet zo heel bijzonder is daargelaten) en de media gaat het dan helemaal hypen. Die Russen zijn gewoon veel nuchterder. :P

Arends(oog)
06-10-08, 18:10
Ehhh, Laika was toch een hond van de russen???

Ruben
06-10-08, 18:22
Ohja, hmm.....
Nja dan zie ik het ook niet meer. Dat van de media zal nog wel kloppen, maar het waarom is me volkomen onduidelijk. :?

Steem
06-10-08, 18:48
Joost, je zegt het zelf al. Laika kreeg meer aandacht omdat zij als eerste succesvol in een baan rond de aarde werd gebracht. De data die men hier mee vergaarde was nodig om te kijken of ze ook mensen veilig konden sturen. Slechts vier andere honden vr Laika werden gelanceerd met de intentie in een baan rond de aarde te komen. Twee daarvan kwamen om bij de lancering en de andere twee kwamen door technische problemen niet hoog genoeg.

jk
06-10-08, 23:07
Die Russen zijn gewoon veel nuchterder.
De eerste nuchtere Rus moet ik nog steeds tegenkomen. Die gieten wodka binnen zoals Nederlanders melk. Onlangs nog meegemaakt tijdens een russisch etentje.

[Sjoerd, zit er nog melk in de kan? Ja hoor, Kees, had je nog wat gewild?]

Is er eigenlijk al eens een Nederlands dier in de ruimte geweest? Wij hadden al Frimout en binnenkort De Winne. Die gozer vertrekt binnenkort voor een half jaar naar het ISS. Goed zo, hebben we er hier alvast geen last meer van.

Steem
06-10-08, 23:10
Ik geloof dat er wormen mee zijn geweest de ruimte in voor Nederlandse onderzoeksdoeleinden. Maar of die wormen uit Nederland kwamen en aan nationaliteit gebonden zijn?

capella
07-10-08, 10:01
Goh, dat wist ik niet, al die honden vr Laika. Als kind werd ik daar al door gegrepen, zo zielig! En dat het er nu nog meer blijken te zijn.

Van mij hadden ze trouwens wel gelijk met mensen mogen experimenteren. Want wat is er mooier dan de ruimte in te mogen vr je sterft? Try before you die! :wink:

Steem
07-10-08, 10:54
In totaal zijn er 17 Russische honden Laika voor gegaan en nog eens 8 andere volgde haar. Sommige van die honden hebben overigens meer dan 1 keer dienst gedaan.

titan
07-10-08, 10:59
sterven in de ruimte lijkt me eigenlijk ook best mooi

Basketter14
07-10-08, 17:40
Wat ik ook dom vond is dat ze de mensen lieten geloven dat Laika levend terug kwam.

Tune
07-10-08, 22:56
Is dat zo ja, dat ze wilden laten geloven dat Laika nog leefde? Op wiki vind ik de volgende info die dat verhaal niet logischer maakt:

"Spoetnik II was niet ontworpen om weer te landen en verbrandde bij terugkeer in de atmosfeer op 14 mei 1958, maar Laika was lang voor dat moment al dood. Het plan was geweest haar voor die tijd door een vergif in het voedsel te laten sterven maar in oktober 2002 werd bekend dat Laika al na een paar uur in de ruimte was overleden aan oververhitting en stress, voordat de vierde omloop ten einde was."

Roel
07-10-08, 23:13
sterven in de ruimte lijkt me eigenlijk ook best mooi
Ja, genieten is dat. Maayke en ik proberen minimaal twee keer per jaar een weekendje te sterven in de ruimte. Als je daarna weer aan het werk moet voel je je als herboren. Ik kan het iedereen aanraden!

Steem
08-10-08, 08:51
@ Tune
Het was een beetje de standaard voor Rusland destijds (Koude Oorlog) om bepaalde dingen uit de media te houden. Om te laten weten dat het eerste levende wezen in een baan rond de aarde gestorven was tijdens de vlucht (notabene niet op het door hun gekozen moment) zou een domper zijn geweest op het ruimteprogramma. Zo kwamen er ook tientallen medewerkers en ambtsbekleders om voortijdig aan een lancering van een Russische raket. De raket zou gebruik gaan maken van een efficienter maar veel minder stabiele brandstof en door een vonk of vlam is alles toen geexplodeerd. Onder de doden was ook de toenmalige Maarschalk. Dit "ongelukje" vernamen we in het westen pas na enkele decennia.

Alien
08-10-08, 10:07
Helemaal een sterk staaltje: toen de Amerikanen op de maan landden, kondigden de Russen aan dat dat een gigantische verspilling was, veel te veel risico, en dat zulks beter gediend was met onbemande toestellen (waar ze overigens op zich best gelijk in hadden).

Pas na het uiteenvallen van de Sovjetunie zijn eindelijk de details over het bemande maanlandingsprogramma bekend geworden. Ik meen me zelfs te herinneren dat er toen e.e.a. geveild is, zoals ruimtepakken.

.tsooJ

starhopper
29-11-08, 12:16
dat met die vlieg in de ruimte dat was in de spaceshuttle ze noemde hem willy en was opeens verdwenen men neemt aan dat hij ergens rondzweeft.