PDA

Volledige versie bekijken : Problemen met de Meade/Lidl LXD 75

Pagina's : 1 [2]

Arlestron
24-09-07, 21:06
oke...

Pat1311
25-09-07, 13:21
Hoi!

Ik heb dus ook de lidl scoop aangeschaft en ben doordat er wat speling op allebei de assen zat en ik hier zoveel over problemen met doorgebrande motoren heb gelezen,ook maar begonnen met demonteren.Mij viel ook op dat het wormwiel van de declinatie-as veel stroefer liep dan de RK as.
Na alles losgemaakt nagekeken en opnieuw afgesteld te hebben liep alles veel beter en zonder enige speling.
Alleen is na enig gebruik de speling weer terug.
Ga 'm maar weer uit elkaar schroeven en het nog maar een keertje proberen,het geheel komt iig behoorlijk solide over en ligt die speling toch aan de afstelling die een beetje vranderd is.
Maar ben er een beetje bang voor om de zaak te strak af te stellen ivm doorbranden van de motoren.

ClearSkies
25-09-07, 13:24
Als je met een klein beetje speling kan leven adviseer ik je het gewoon zo te laten!

Pat1311
25-09-07, 14:25
Hij zit weer in elkaar en het loopt veel beter dan eerst!
alleen nog een heel klein beetje speling op de RK-as maar het geheel voelt nu heel stabiel aan dus volg ik je advies op en laat het maar zo.

ClearSkies
25-09-07, 14:28
Ik zie dat je in Schijndel woont, waar ga je meestal waarnemen?

Pat1311
25-09-07, 15:56
Victor

Ik ben eigenlijk nog niet eens begonnen met waarnemen,heb het gisteren hier geprobeerd maar er was toch veels te veel licht,alleen de maan was erg spectaculair(mijn eerste waarneming door een telescoop,behalve dan door wat speelgoed prul)
Maar ik heb gelezen dat jullie regelmatig naar Berlicum gaan.
Lijkt me erg leerzaam om daar een binnenkort een keer te komen kijken met mijn scoop als dat mogelijk is.

ClearSkies
25-09-07, 15:59
Natuurlijk is dat mogelijk!

Hou het topic maar in de gaten, daar staan de plannen. Heb je zelf vervoer? Zo niet dan kan je vast wel met iemand meerijden!

Tot dan,

Victor

Pat1311
25-09-07, 16:06
Vervoer is geen probleem.

Zal het forum in de gaten houden want ik kan wel een wat deskundig praktijk advies gebruiken!
hopelijk tot snel!

Patrick

ClearSkies
25-09-07, 17:28
Als je het leuk vindt schrijft ik dan wel even een tourtje voor je Autostar, neem ik m'n laptop wel mee om 'm ter plekke te laden. Kunnen we meteen je GOTO even goed in de praktijk testen en tegelijk een berg mooie objecten zien.
Gebruik je batterijen of een accu voor de aandrijving?

Pat1311
25-09-07, 17:58
Nou,lijkt me helemaal super!
Schrijf jij de software zelf?Respect!
Helemaal top wat je voorstelt,ben zelf nog maar een beetje aan het prutsen....
Ik heb nu nog het batterijpack wat er standaard bij zat maar heb nog wel een motor accuutje liggen waar ik wat van kan maken.
Alvast bedankt!

ClearSkies
25-09-07, 18:16
Thanks! De software (tours zijn het, heel eenvoudig geschreven programmaatjes in de taal van de controller) staan op m'n site, maar dan per categorie en per sterrenbeeld. Als we gaan waarnemen zal ik wel een tourtje schrijven met mooie objecten die op dat moment goed zichtbaar zijn.

jo-san
02-11-07, 23:18
Weer even terug naar het onderwerp.

Ja, ja, zelfs na bijna een jaar kunnen de motoren alsnog spontaan de geest geven. Ik heb de RA-motor al moeten vervangen, nu brandde ook de Dec-motor door met een vonk en een rookwolkje. Dec staat is dit geval voor deceased.
Maar weer eens een mailtje naar Meade in Duitsland gestuurd. Ze waren de vorige keer erg snel met helpen. Die RA-motor draait nog steeds zonder problemen. Ik kan echter niet geloven dat de vervangingsmotoren echt beter zijn dan de originele. Het zal wel gewoon een kwestie van geluk of pech zijn.

Ben blij dat ik nog een Vixen-GP heb.

jo-san
06-11-07, 00:09
De germanen sturen per omgaande een nieuwe motor op. No questions asked. Ze mogen dan wel vrakkige producten leveren, hun service is ongeevenaard. Waarschijnlijk uit een soort schuldbewustzijn. Ze schamen zich een beetje voor deze, duits-onwaardige kwaliteit. Of ze komen gewoon, zonder morren, hun garantieverplichtingen na. Ik kan nog 2 jaar defecte motoren laten vervangen!

Arlestron
06-11-07, 10:08
Ik kan nog 2 jaar defecte motoren laten vervangen!

Volgens de garantie voorwaarden zelfs nog na 5 jaar.

Maar mooi dat je een nieuwe motor krijgt. Bij mij werd deze ook zonder problemen opgestuurd.

Roel
06-11-07, 13:49
De germanen sturen per omgaande een nieuwe motor op. No questions asked.

Na 659474534 teruggestuurde motortjes zou ik ook niet zoveel meer te vragen hebben.

jo-san
06-11-07, 23:14
Das waar Roel ze zullen er idd wel een stuur-vervangingsmotor-op-elleboog van krijgen.

jo-san
09-11-07, 14:35
Zo. Motortje binnen. Gemonteerd. Effe trainen en dan kunnen we hopelijk weer een paar maanden vooruit.

Alien
09-11-07, 17:19
Is de montering verder wel helemaal getuned? Anders blijf je waarschijnlijk motoren vervangen...

Ik zou niemand aanraden een LXD recht uit de verpakking te gebruiken. Eerst helemaal uit elkaar en goed tunen! Zie het maar als een bouwpakket, geen kant en klaar produkt...

,xtG
.tsooJ

Arlestron
09-11-07, 18:27
Ook ik heb de montereing uit elkaargehaald voordat ik mijn nieuwe motor heb gebruikt. Doet het nog steeds.

jo-san
09-11-07, 23:57
Ik heb alles afgesteld. Aanvankelijk, bij aankoop, stonden alle spelingen verkeerd. Te strak of te los. Wat me verder is opgevallen is dat de wormwielen niet goed centreren in de tandkrans waarin ze draaien. Het is noodzakelijk wat shims of meermalen gevouwen aluminiumfolie aan te brengen om dat te bereiken. Dan pas valt het zaakje goed in elkaar en ben je een hoop speling kwijt. Een ding is echter kritisch: haal niet alle speling eruit, want dan loopt het zaakje ergens vast omdat de er variatie zit in de diameters en rondingen van alle draaiende onderdelen (denk aan PEC). En dan branden die motortjes zeker door.

René
14-11-07, 00:26
Ik ben nu 2 maaden bezig met een Lidl Meade (LDX75). Ik ben tot dusver heel gelukkig met wat ik er mee kan. Maar hiervoor moest ik een eerste kijker wel terug brengen, want die kapte ermee. Overigens ging het omwisselen, na enige discussie, best soepel.
De nieuwe ging prima maar was wel wat luidruchtig. Nu zag ik bericht van Rapsac (dec 2006) over het controleren van de wormwielen en de smeering en ik ben hiermee aan de slag gegaan. Inderdaad was de dec as beter dan de RA as dus die heb ik omgewisseld.
De boel gesmeerd, gemonteerd en afgesteld. De RA motor zoemt als een zonnetje, de Dec motor maakt wat meer geluid maar lang niet zoveel als ervoor.
Dus bij deze, mocht je het forum nog lezen. dank aan Rapsac. :goedgedaan

Arlestron
14-11-07, 18:54
Het is noodzakelijk wat shims of meermalen gevouwen aluminiumfolie aan te brengen om dat te bereiken. Dan pas valt het zaakje goed in elkaar en ben je een hoop speling kwijt. Een ding is echter kritisch: haal niet alle speling eruit, want dan loopt het zaakje ergens vast omdat de er variatie zit in de diameters en rondingen van alle draaiende onderdelen (denk aan PEC). En dan branden die motortjes zeker door.

Jo-san, wat bedoel je precies met: meermalen gevouwen aluminiumfolie aanbrengen?

Wat is PEC?

Nightsky
14-11-07, 19:10
Pec = Periodic Error Control .. De periodieke fout wordt door software bekeken. en als deze getraind is kan hij correcties doen om de fout minder te maken.

P.S Werkt niet goed samen met autoguiding ivm dubbele correcties

ClearSkies
14-11-07, 19:18
Houdt er ook rekening mee dat PEC alleen zinvol is bij een permanent opgestelde telescoop.
Of je moet het leuk vinden er iedere keer dat je ergens opstelt (heel) veel tijd aan de instellingen te besteden.

jo-san
14-11-07, 21:51
Arlestron. Shims (metalen vulplaatjes) heb je in verschillende diktes. Je zelf de dikte maken die je nodig hebt door aluminimfolie te vouwen tot je de dikte hebt die precies goed is. Daar kun je het wormwielhuis beter centreren in de tandkrans. Althans bij mijn montering. Die van jou is misschien goed of zou geen vulplaatjes, maar het wegslijpen van metaal nodig kunnen hebben om het wormwielhuis te centreren in de tandkrans.
PEC=periodic error correction. Alle tandwielen, wormwielen of tandkransen zijn niet precies rond. PEC corrigeert daarvoor. Als je de tandwielen zonder speling monteert, heb je kans dat het zaakje een kwart of een halve omwenteling verder vast loopt.

Arlestron
15-11-07, 19:34
Dank je jo-san,

laatst heb ik mn montering uit elkaar gehaald. Foto's van het "drama" wat ik tegen kwam zijn te vinden terug in dit topic.
Waar ik last van heb is speling op beide assen die, telkens als ik de wormen afstel, terug komt. Ik begrijp dat er altijd wat
speling op moet zitten, anders draait het niet soepel, maar soms is de speling erg veel.
Ik begrijp niet precies waar de vulplaatjes zouden moeten komen, of waar evt het wegslijpen nodig is,. Zou je dat kunnen
toelichten?

jo-san
15-11-07, 23:46
Kijk even op

http://www.xs4all.nl/~sahjps/ShimmingRAworm.pdf

daar heb ik een engels verhaaltje dat laat zien waar ik die shim/vulplaatje heb aangebracht bij de RA-as. Daar nog met een stukje karton. Kan ook met alufolie. De DEC-motor heb ik met alufolie gedaan.

Arlestron
18-11-07, 13:28
Dat is erg duidelijk. Ik zal is gaan bekijken hoe dit op mijn montering zit. Bedankt!

dutchdevil
20-11-07, 22:34
Ik heb een vraag.

Een doorgebrande printplaat, die dient als aansturing van een motor van deze montering..

1 valt dit onder de garantie?
2 is dit onderdeel te bestellen wanneer ik het zelf moet maken? (op de site van meade kan ik het niet vinden namelijk)
3 is dit erg ingewikkeld?

EDIT: Tjongejonge zeg... we hadden een deal, en nu verkoopt hij het onder mijn neus door voor een hogere prijs... :(

henkp
20-11-07, 22:45
Lijkt me wel onder garantie te vallen dutchdevil.
Hoe lang heb je die LDX75 ? (minder dan 3 jaar?)
Het zelf monteren van die print lijkt me geen probleem, zonodig help ik je er wel mee.

dutchdevil
20-11-07, 22:53
laat maar Henk... Helaas, zie hierboven.. :(

Maar wel bedankt voor het aanbod!

Japie
20-11-07, 23:46
Ik heb een vraag.

Een doorgebrande printplaat, die dient als aansturing van een motor van deze montering..

1 valt dit onder de garantie?
2 is dit onderdeel te bestellen wanneer ik het zelf moet maken? (op de site van meade kan ik het niet vinden namelijk)
3 is dit erg ingewikkeld?

EDIT: Tjongejonge zeg... we hadden een deal, en nu verkoopt hij het onder mijn neus door voor een hogere prijs... :(

:oops: Dutchdevil... Ik ben de schuldige.. 8)
Jij bedoelde die in Medeblik toch..
Maar ik kan je geruststellen... Hij zal er waarschijnlijk nog meer krijgen.

Om terug te komen op je vraag, al is dat niet meer van belang, dit valt gewoon onder de garantie.
Ik ga Meade Duitsland straks een mailtje sturen en kijken wat ze ermee gaan doen..
Ben benieuwd.

PS: Hogere prijs? Hoeveel had jij ervoor geboden dan?

dutchdevil
21-11-07, 11:22
JApie,

Ik had hem al gekocht!!!!

:)

ik bel hem nog wel even.

Gr. Dennis

dutchdevil
21-11-07, 23:18
hij vroeg 350, maar toen ik belde maakte hij er meteen 300 van, zonder dat ik een bod deed!

Ik had voor komende zaterdag een afspraak maar ik kreeg gisteren een mailtje dat hij hem snel aan een ander had verkocht voor 450.

niet zo netjes dus, ik had ze allebei al gekocht namelijk. :(

Arlestron
05-01-08, 14:21
Als ik mijn wormwielen afstel, doe ik dat met of zonder scope op de montering?

Arlestron
05-01-08, 16:54
Kijk even op

http://www.xs4all.nl/~sahjps/ShimmingRAworm.pdf

daar heb ik een engels verhaaltje dat laat zien waar ik die shim/vulplaatje heb aangebracht bij de RA-as. Daar nog met een stukje karton. Kan ook met alufolie. De DEC-motor heb ik met alufolie gedaan.

Hoe kan ik het beste bepalen of mijn worm een kant op moet. Ik zat te denken om op de worm een puntje te zetten die uitlijnt met het midden van de as. Dan het midden bepalen waar de worm in loopt en dit ook te markeren met een puntje op de montering en deze twee dan uit te lijnen.

Arlestron
05-01-08, 18:19
Zojuist mn wormen opnieuw afgesteld zoals Jo-san had beschreven. Mn wormen moesten idd iets omhoog om goed uit te lijnen op de as. Nu is mn RA as zo goed als spelingsloos en soepel.

Arends(oog)
28-02-08, 23:10
Beste mensen, hier weer een geval:

Na eindelijk alles voor elkaar te hebben (ocu's, ota, voeding, blabla) wou ik eindelijk wel eens een beetje droog oefenen met de lxd75. (Tot nu toe keek ik nog steeds met een gewone eq5 ). Geen contragewicht, geen ota, gewoon in huis.
Na nog geen halve minuut slewen: pats (vanuit de RA motor) en ook een lekker electronisch brandluchtje.......

[....................] (ik zal maar niet herhalen wat er uit mijn mond kwam).

Ik zal me even melden bij Fiege, om te kijken of zij deze terugstap weer teniet kunnen doen.

Alien
29-02-08, 14:34
Na eindelijk alles voor elkaar te hebben (ocu's, ota, voeding, blabla) wou ik eindelijk wel eens een beetje droog oefenen met de lxd75. (Tot nu toe keek ik nog steeds met een gewone eq5 ). Geen contragewicht, geen ota, gewoon in huis.
Was wellicht beter geweest wel een scoop en contragewicht te gebruiken. Volgens mij is de LXD niet bepaald gebalanceerd als deze zaken ontbreken, met alle gevolgen (fikse belasting van de aandrijving) tot gevolg.

,xtG
.tsooJ

Steem
29-02-08, 15:11
Kom op, een montering moet toch wel gewoon goed werken zonder lading?

Alien
29-02-08, 15:57
Ja, natuurlijk.

Maar: de LXD is een vrij zwaar geval. De kop is niet erg gebalanceerd. Dus dat veroorzaakt nog best wat belasting op de aandrijving als-ie helemaal leeg gebruikt wordt. Meer dan met een uitgebalanceerde telescoop erop gemonteerd.

,xtG
.tsooJ

Arends(oog)
29-02-08, 18:41
Ik heb maar even de onbalans gemeten:

Het uiteinde van de tegengewichtstang (46 cm vanaf centrum RA as) drukt met ongeveer 300 gram op de weegschaal.
Een moment van ongeveer 1,4 Nm dus.

Tja, het zou kunnen dat de motor dat niet kan trekken/leveren, dat weet ik nu nog niet.
Als ie het dus niet kan doen, dan is de conclusie: goed balanceren.
Als ie het wel kan doen, dan heb ik geen conclusie.

Ik heb de montering van San overgenomen en die heeft er geen problemen mee gehad.

Naja, Fiege vandaag gebeld: de heren verkopers waren er vandaag niet.

Arends(oog)
29-02-08, 19:35
Ik ben even verder gaan kijken/spelen met losse "clutches" en kom tot een opmerkelijke ontdekking:

Het declinatie motorhuis kan in bepaalde standen TEGEN het RA motorhuis lopen !

Weet iemand of de autostar zo slim (geprogrammeerd) is om dit te voorkomen?

Alien
29-02-08, 20:15
Kijk maar eens op de LXD75 (of LXD55) Yahoo! Groep(en). Dat is al bij verschillende mensen gebeurd. De discussie of dat door verkeerde afstellingen of andere gebruikersfouten kwam, is nog gaande.

Overigens is het bij vrij veel monteringen mogelijk dat bij automatisch volgen dingen tegen elkaar aanlopen.

,xtG
.tsooJ

Arends(oog)
29-02-08, 21:14
Overigens is het bij vrij veel monteringen mogelijk dat bij automatisch volgen dingen tegen elkaar aanlopen.

Dat vind ik een ontwerpfout. Maar zal voor weinig geld waarschijnlijk niet te voorkomen zijn.

Pat1311
01-03-08, 01:33
tja...

Na een tijdje gedacht te hebben dat ik 1 van de goede exemplaren had is er bij mij mijn lxd 75 van de lidl nu dus ook een bruine onwelriekende substantie aan de spreekwoordelijke knikker.
geen reactie meer van de dec motor.
niet doorgebrandt,aleen een tijd niet gebruikt en krijg dus geen beweging meer uit de dec motor.
slewen met ra werkt wel,maar ook niet zoals het hoort.
Bij alignment doet ie helemaal niks en krijg bij motortest een motot unit failure melding.
Heb niet de indruk dat er mechanisch iets kapot is maar dat er van de hele sturing niks meer klopt.
Alles liep super soepel,heb uren in het afstellen gestoken en alles werkte perfect zonder speling.
Heb gelezen in een post hier dat overdadige smering de zaak in de war kan sturen,klopt dit?
Heb alles meerdere malen uit elkaar gehad en extra gesmeerd omdat de zaak zoals het uit de doos kwam absoluut kapot gegaan was,veels te strak afgesteld.
Ik lees veel over problemen met de ra motor(afstelling)maar vind het raar dat er iets kapot kan gaan door het niet te gebruiken.
Toch jammer dat ik weer een negatieve bijdrage moet leveren over deze op zich solide aandoende montering..

titan
01-03-08, 02:05
tja wat een ellende, ik heb ook een paar weken een LXD 75 (lidl) in mijn bezit gehad en was daar ook niet echt tevreden over. Ding snel terug gebracht. Ik heb voor ongeveer hetzelfde bedrag een perfecte werkende tweedehands C8 gekocht.

Ik wens iedereen steun en goede support toe met hun LXD 75, het lijkt me toch erg als je denkt een mooie set in huis te hebben die het na verloop van tijd laat afweten.

welgemeend succes met eventuele klachten

Marcel

Arends(oog)
01-03-08, 11:49
Ik heb nagenoeg dit hele topic doorgelezen en ben een heel stuk wijzer geworden:

Meestal de RA motor kapot, wat minder de decl motor.
Over kracht v/d motoren: bij een bepaald iemand drukte de tegengewichtstang de tuintafel aan de kant.
Bij iemand ging de motor kapot door geen contragewicht en wel ota te gebruiken.
Eén iemand is het gelukt om zelfs een motor te repareren.
Sommigen brengen de hele handel terug.
Sommigen hebben binnen afzienbare tijd gratis een vervangende motor.
De meesten hebben afstelling gedaan, en sommigen vet vervangen.

Naja, ellende, het vertrouwen is wel weg. Als ik nieuwe motor installeer blijft dat gevoel hetzelfde, het is eigenlijk wachten tot het weer kapot gaat.

Pat1311
02-03-08, 17:09
Heb alles nog eens nagekeken,motor opengemaakt(behuizing iig).
Alles zag er normaal uit behalve dan dat er een beetje slordig wat elektra draad om wat ik denk een magneet is gewikkeld zat en dat hing er een beetje los in te bungelen,leek wel een soort zelfgemaakte spoel.
Weet niet of dit normaal is..
Verder geen vet op de decoder(neem aan dat dit de schijf is bij het led lampje).
Vind het een vreemde zaak dat het zaakje zonder te gebruiken kapot gaat.
Eerder deed de dec unit het ook niet altijd maar dit was na een paar keer kabels los/vast en de hele unit aan af te zetten weer verholpen.
Ben bang dat de storing iets verder gaat dan alleen de dec unit.

Voor alle duidelijkheid,
Bij wie moet ik nu aankloppen voor garantie als ik het bij de lidl gekocht heb?
Is dat bij Fiege 0756-501630
De importeur heet toch benel of zoiets?

henkp
02-03-08, 17:37
Ik denk dat je bij Fiege aan moet kloppen.
Neem aan dat de Lidle je doorstuurd.
Je kan natuurlijk bij ze informeren, zeker als er nog garantie op zit.

Weet je zeker dat het geen kabel kwestie is, aangezien je dat al eerder had.

Arlestron
02-03-08, 17:42
Via Fiege kreeg ik binnen een week 2 motoren opgestuurd.

Magneetje (is het wel een magneet?) zat bij mij ook in de unit. Volgens mij helemaal normaal.

Ik zou proberen de motoren eraf te halen, en de telkeskoop te balanceren. Draai daarna aan de wormwielen en voel of ze goed soepel lopen zonder stoten of wat dan ook.

Ik heb de mijne helemaal uit elkaar gehaald ingevet en de wormen goed afgesteld en hij loopt als een zonnetje. Af en toe komt de speling wat trug, maar dat is een kwestie van de wormem weer afstellen.

Arends(oog)
02-03-08, 21:47
een beetje slordig wat elektra draad om wat ik denk een magneet is gewikkeld zat en dat hing er een beetje los in te bungelen,leek wel een soort zelfgemaakte spoel.
Weet niet of dit normaal is..

Dit is een ontstoringsspoeletje, maar het is geen magneet.
Ik vind ook dat dit maar een beetje zozo is gemaakt, maar is verder wel normaal.

Arends(oog)
02-03-08, 21:50
@Arleston:

Hoe lang heb je die nieuwe motoren al in gebruik?
Heb je ook verschil kunnen zien tussen de oude en de nieuwe motoren?

Pat1311
03-03-08, 00:18
Ok,

Ik dacht al dat het een ontstoringspoeltje was,normaal dus.
Mischien is het wel een kabel kwestie maar vind dat een beetje moeilijk uit te sluiten of te bevestigen aangezien ik geen andere kabels heb en het geheel er optisch normaal uitzie,geen zichtbare breuken of losse kabeltjes.
heb alles ook nog eens met contactspray ingespoten maar ook geen effect.
en doorgebrande motor lijkt me heel onwaarschijnlijk want doorbranden zonder dat de motor belast wordt als alles helemaal af staat kan volgens mij niet.

verder is er met de montering zelf niets aan de hand,heb alles uit elkaar gehad en perfect afgesteld.
Echt een electronisch probleem lijkt me.
Kabels klinkt heel plausibel,maar wil dan toch nieuwe kabels,ben bang dat als ik er zelf aan ga prutsen ik helemaal niet meer weet hoe het zit.

Ik heb ondertussen een mailtje naar het Meade servicecentrum in Duitsland gestuurd met een beschrijving van de storing.
ga morgen ook even met Fiege bellen.
Ik lees op dit forum wel dat de service,anders dan de kwaliteit van de montering,zeer goed is.

Ben benieuwd.

henkp
03-03-08, 00:35
Patrick, heb je wel voorzichtig gedaan met die contactspray?
Is link als dat op de printplaten komt. (kortsluitinkje ofzo)

Als je helemaal vast komt te zitten wil ik wel met je meedenken en/of kijken, maar laat me dat maar in een Pbtje weten.

Pat1311
03-03-08, 00:55
Henk,

Ik heb alleen contactspray gespoten op de kabel connectors.
En heb alles eerst goed laten drogen voor ik weer spanning op het geheel heb gezet.
Ik heb zelf ook een vermoeden dat het een kabel kwestie kan zijn,weet alleen niet goed hoe ik dat moet onderzoeken zonder een reserve set.

alle hulp is welkom henk.

Arends(oog)
03-03-08, 08:03
Patrick,

Dat jouw montering het niet meer doet na hem een poos NIET meer gebruitkt te hebben lijkt me nog wel het meest irritant.
Als ie kapot was gegaan tijdens bedrijf levert het tenminste nog een geluidje of een brandluchtje op.

Je kunt de kabel overigens wel testen, hiervoor heb je een multimeter nodig. Zulke meters hebben een "doorpiep" functie.
De uiteinden van de te testen kabel worden dan verbonden met de multimeter. Als de kabel goed is dan geeft de meter een piepje. Zo moet elke ader in de kabel doorgemeten worden.
MAAR dit kan wel betekenen dat je er wel bij moet kunnen en dingen moet loshalen, zo zit de kabel van de dec motor niet met een connector vast, maar is vast aangesloten. Dit geldt ook voor de kabel die aan de autostar vastzit.
De kabel tussen de RA- en de dec motor is een losse en dus het makkelijkst te testen, rechtstreeks op de uiteinden. Voor de andere kabels kan het betekenen dat je de meter op 1 uiteinde aansluit en op bv de printplaat van de dec motor.
Dat is wel even wat gepruts.
Ook moet je eigenlijk tijdens het meten ook nog een beetje met de kabel bewegen. Het kan zijn dat er een ader onderbroken is, en dat deze toevallig wel contact maakt, zodat het lijkt of ie goed is. Die kabel kan in de werkelijke situatie net even de andere kant opbuigen waardoor de ader weer onderbroken is.

Pat1311
03-03-08, 16:34
Niet te geloven!

1 telefoontje naar Fiege en ze sturen asap niet 1 maar 2 nieuwe motoren op,zonder ook maar ergens anders om te vragen dan mijn naam en adres!

Hun ervaring was dat als er 1tje kaopt ging de andere ook zo zou volgen.

Moet ze eind van de week of begin volgende week binnen hebben.
Zeldzame service indeed.

Dit gaat wel heel soepel!

henkp
03-03-08, 17:20
Dat is mooi Pat1311 en een goede service.
Hopelijk sturen ze ook de aanstuurprinten mee aangezien daar ook het probleem nog kan zitten.
We horen het wel van je of het allemaal gelukt is zoniet geldt mijn aanbod nog steeds.

ClearSkies
03-03-08, 17:24
Perfect! Vergeet niet alles opnieuw in te stellen na montage. Ook je drive training moet nu compleet overnieuw.

Pat1311
03-03-08, 17:32
ja zeer goed geregeld!

Ik neem wel aan dat ze de complete unit opsturen,ik weet bijna zeker dat het niet de motoren zelf zijn maar iets met de kabel of de electronica in de unit(aanstuurprinten zoals Henk zegt)

@arleston, jij hebt 2 nieuwe motoren gekregen,waren dat alleen de motoren zelf of de hele unit(zwarte behuizing met kabel)?

Ik hoop dat het hiermee gefixed is,anders klop ik alsnog bij Henk aan :D

Arlestron
03-03-08, 18:17
@Arleston:

Hoe lang heb je die nieuwe motoren al in gebruik?
Heb je ook verschil kunnen zien tussen de oude en de nieuwe motoren?

Arends(oog), De nieuwe motoren een paar maanden in gebruik, mnisschien al een half jaar. Voor zovel ik kon zien exact dezelfde dingen.

Patrick via PB beantwoord, het zijn de hele units.

Arends(oog)
03-03-08, 20:06
Ik heb mn probleem bij meade duitsland neergelegd.
Snelle reactie: ze vragen om de aankoopbon.

Arends(oog)
06-03-08, 19:26
Meade duitsland stuurt me een nieuwe motor, lieten ze zojuist weten.
De service is iig wel goed.

Arends(oog)
10-03-08, 21:10
De nieuwe RA motor is al binnen :) , compleet met behuizing.
Nieuw probleem 1: de oude stekker van de dec motor past niet helemaal (tot de klik) in de nieuwe behuizing :x .
Nieuw probleem 2: het tandwiel van de nieuwe motor is duidelijk niet centrisch :x .

Ach, ik had toch al niets meer te doen :? The story continues...

henkp
10-03-08, 21:13
Meade duitsland stuurt me een nieuwe motor, lieten ze zojuist weten.
De service is iig wel goed.

De service is goed zoals je schrijft maar de kwaliteit laat te wensen over als ik het bericht er na zo lees. :(

Arends(oog)
10-03-08, 21:29
Grrrrmmmbbll,

Het lijkt alsof er iets gewijzigd is met de stekkeraansluiting, een halve mm dieper erin en hij klikt, hij maakt nu iig wel contact. De tekst op de motor zelf is ook anders, op de oude motor staat CG70, op de nieuwe staat CH78. Nog een verschil is de opdruk van de tekst.
Mijn conclusie (hoop) is dat ze toch iets veranderd hebben, en dat dit ook beter is geworden.

Arends(oog)
10-03-08, 23:38
Na 20 keer de stekker eruit en erin maakt hij weer het vertrouwde klikje :) .
Heb geprobeerd de tandwielen te verwisselen, maar het imbusje zit zo vast dat ik maar gestopt ben, ik heb nu iets meer speling tussen de tandwielen gelaten en de boel loopt nu soepel.
Ben nu voor eerst weer tevreden.

Iwein
12-03-08, 10:15
Meade is inderdaad snel en stelt geen vragen bij het bestellen van motoren voor de LXD-75. Als je het vraagt krijg je zelfs een complete set;-)

Ik had ooit ook eens een defecte motor maar heb de printplaat gerepareerd zodra ik zeker was dat ik de oude niet moest inleveren. De motoren zelf kunnen wel wat hebben maar de ic's op de stuurprint branden wel door bij overbelasting.

Laat de montering niet voor langere tijd volgen terwijl je zelf aan de koffie o.i.d. gaat maar zet de telescoop in sleep-mode;-)

Gooi de oude defecte motoren/printen dus niet weg maar hou ze of repareer ze dan heb je altijd wat in reserve mocht het fout lopen of mocht Meade ooit eens moeilijk gaan doen over de motoren.

Ik belast de montering echt tot het uiterste met een SN10 en heb er geen problemen mee.

Iwein

Arends(oog)
12-03-08, 19:54
@Iwein: hoe zwaar is je SN10 ota? En fotografeer je of doe je visueel?

Iwein
13-03-08, 07:31
Marco,

het nettogewicht van een SN10 is volgens Meade 14kg (30lbs). Dit zal wel ongeveer kloppen want ik heb er 3 contragewichten aanhangen van 4,7 kg. De meeste waarnemingen zijn visueel hoewel ik nu ook met een Canon 20D aan het experimenteren ben. De focusser moet je wel electrisch bedienen want anders trilt de scoop toch lang na;-)

Groetjes,
Iwein

Arends(oog)
13-03-08, 07:40
@Iwein:

Je zei dat je zelf de printplaat hebt gerepareerd. En uit je verhaal blijkt dat je IC's hebt vervangen.
Zijn die IC's reguliere IC's of heb je ze ergens besteld?

Alien
13-03-08, 11:43
Notire doorbrandplek is de FET's in de eindtrap die de motor aanstuurdt. Dit is een zeer standaard onderdeel, bij elke elektroboer te verkrijgen voor een paar centen.

Het onderdeelnummer heb ik niet paraat, maar met een beetje googelen is dat eenvoudig te achterhalen.

Wel SMD, dus voor enigszins ervaren soldeerders!

,xtG
.tsooJ

Iwein
13-03-08, 17:42
Dit zijn de betreffende ic's:

4936A en 4947A SO-8 SMD dit zijn de mosfets die de motor aansturen. Ik heb destijds een vervanger gebruikt IRF7342 i.p.v. de 47A en IRF7341 i.p.v. de 36A. Er zit ook nog een 74HC08D voor de mosfets die ook wel een klap kan gehad hebben. Het beste is om deze ook gewoon te vervangen. De ic's zitten dicht bij het stekkertje dat naar de motor gaat zoals te zien is op de foto.Verder moet je kijken of L5 niet doorgebrand is.

De ic's zijn bij de electronicaboer meestal op bestelling te verkrijgen. (Het zijn SMD's en deze hebben ze bijna nooit op stock.)

Voor die SMD's moet je wel wat soldeerervaring hebben en het liever niet met een simpel soldeerboutje proberen. Voor ons is het 10 minuten werk. Mensen die dit zelf niet kunnen zijn altijd welkom.

Groetjes,
Iwein

Arends(oog)
13-03-08, 20:13
Perfect antwoord !! Hier heb je wat aan. Tja, zolang meade nog gratis spullen opstuurt, begin je er niet gauw aan, maar als ze dat ooit eens niet meer doen is er dus nog een plan B. :)
Heb al heel veel gesoldeerd met printplaten in het verleden, maar nog nooit met SMD. Het is wel erg klein spul.
(Voor de leken die het willen weten: FET = Field Effect Transistor, SMD = Small Mounted Device).

henkp
13-03-08, 22:06
Arends(oog) even voor het juiste begrip.

SMD betekend "surface-mount devices"
Dus het is niet de s van small.

Arends(oog)
13-03-08, 23:26
Zoo, ik leef al jaren in die veronderstelling !! Zo leer je weer wat bij, waarvoor dank.

Alien
14-03-08, 12:20
Perfect antwoord !! Hier heb je wat aan. Tja, zolang meade nog gratis spullen opstuurt, begin je er niet gauw aan, maar als ze dat ooit eens niet meer doen is er dus nog een plan B. :)
Vandaar dat het zaak is dat mensen hun doorgebrande motorunits bewaren, en niet zonder meer wegflikkeren!

.tsooJ

Pat1311
17-03-08, 22:51
Ik heb mijn motoren ook binnen!

Alles werkt weer zoals het moet.
Ben wel blij dat ze ook een ra motor hebben opgestuurd want ik heb nu dus alles kunnen testen en de oude ra motor vertoont dus ook kuren.
Hij doet het wel maar hij blijft een beetje stotterend doorlopen.
De oude dec motor doet het dus helemaal niet meer,denk dat er mischien toch vet/smeer op de electronica is gekomen.
Weet iemand hoe ik dit het beste schoon kan maken?
Denk nog steeds niet dat er iets doorgebrand is en het is idd zonde om de oude zooi weg te gooien als het mischien nog te redden is.

henkp
17-03-08, 23:40
denk dat er mischien toch vet/smeer op de electronica is gekomen.

Kan je dat niet zien of er vet opzit Patrick?
Vroeger gebruikte we daar freon voor maar daar is niet (meer) aan te komen.
Wasbenzine kan ook maar laat volgens mij een waas achter. (geen idee wat dat precies is)

Arlestron
18-03-08, 12:14
Ik heb mijn motoren ook binnen!

Alles werkt weer zoals het moet.
Ben wel blij dat ze ook een ra motor hebben opgestuurd want ik heb nu dus alles kunnen testen en de oude ra motor vertoont dus ook kuren.
Hij doet het wel maar hij blijft een beetje stotterend doorlopen.
De oude dec motor doet het dus helemaal niet meer,denk dat er mischien toch vet/smeer op de electronica is gekomen.
Weet iemand hoe ik dit het beste schoon kan maken?
Denk nog steeds niet dat er iets doorgebrand is en het is idd zonde om de oude zooi weg te gooien als het mischien nog te redden is.

Het stotteren van de motor kan te maken hebben met balancering en/of de afstelling van de wormen.. Ik heb de hele montering uit elkaar gehaald, alles opnieuw gevet en afgesteld voordat ik van het stotteren af was.

Pat1311
18-03-08, 15:29
@ Arlestron,

Het zijn iig niet de wormwielen.
mechanisch is de hele montering in perfecte staat,alles loopt super soepel,heb daar al een heleboel uurtjes ingestoken,alles perfect afgesteld.
Ik heb trouwens de oude motoren niet gemonteerd
De nieuwe motoren lopen ook goed,het zijn de ouwe die onbelast naar de knoppen zijn gegaan(accumulatie van vuil door excessieve smering?).

@Henk,
Heb het zaakje uit elkaar gehaald,er is idd niks mis met de motoren,ik heb de printjes een beetje schoon gemaakt,het zag er nogal vet uit,waarschijnlijk doordat de tandwielen daar flink vet in het rond hebben staan te gooien bij max. toeren.
Maar allebei de motoren draaien,de ra volgens commando,hij loopt alleen stotterend door,alsof ie niet weet wanneer ie moet stoppen.

De dec motor waar helemaal geen leven meer in zat(dacht zelfs aan kabelbreuk)begint af en toe ook uit zichzelf te draaien waarna de autostar een motor unit fault geeft.

Ik heb zo'n gevoel dat dit op te lossen is.

Weet alleen niet zo goed hoe ik het zaakje verantwoord schoon kan krijgen.

Arlestron
18-03-08, 19:24
Ik kan me niet voorstellen dat vettigheid op de printplaat voor problemen kan zorgen. In het begin had ik ook vaak een
motor unit fault, waardoor geen idee.
Het uit zich zelf gaan draaien en stotteren van de motor.. Ik begin te denken aan een defect in de controller.

Iwein
19-03-08, 01:27
Het probleem van het doordraaien e.d. kan ook wel te wijten zijn aan vuile decoders en opto's.
Maak eerst even de opto's schoon die bij die schijf zitten met de gleufjes. Wattenstaafjes en ontsmettingsalcohol of zuiver alcohol doen wonderen;-)

Groeten,
Iwein

johangw
19-03-08, 13:49
Ik kan me niet voorstellen dat vettigheid op de printplaat voor problemen kan zorgen.

Ter herinering: printplaatjes kunnen heel slecht tegen statisch electriciteit.

Doctorhandschoenen of geaard zijn voorkomt veel problemen :smartass

Trouwens, vet op een printplaat :foei kan niet. Doctorhandschoenen en weghalen dat vet. Wattenstaafje en alcohol.

Pat1311
19-03-08, 20:33
Alles opgelost!

Toch vuil dus,

@Iwein,
Ik heb dus idd alles goed schoongemaakt,met name de schijfjes en het ledje en alles doet het weer!
Precies zoals jij hier al schrijft.

bedankt voor alle hulp!

Arends(oog)
19-03-08, 20:42
Hé, geweldig joh! Weer een mooie oplossing om toe te voegen.
Dan heb je nu een reserve set motoren? :)

Alien
21-03-08, 13:43
Ik kan me niet voorstellen dat vettigheid op de printplaat voor problemen kan zorgen. Ter herinering: printplaatjes kunnen heel slecht tegen statisch electriciteit.Printplaatjes kunnen daar prima tegen. Componenten (vooral CMOS) daarentegen... Voor de zekerheid zorg je er minstens voor dat je geaard bent als je met componenten werkt.

Idealiter zorg je dat er zo weinig mogelijk vuil op printplaten komt. Vet is nog wel het minste van je problemen. Sterker nog: een laagje vet kan een printplaat prima beschermen. Maar, van je huid komt meer dan alleen vettigheid. Ook zuren, en die zijn absolutt funest voor printplaten.

Het beste is om een printplaat na het bewerken in een badje van alcohol te spoelen. Maar pas op: er zijn componenten die daar dan weer niet tegen kunnen. Relais en schakelaars, bijvoorbeeld, want die raken dan hun smering kwijt.

.tsooJ

pb7wq
31-03-08, 23:23
Goede avond Ik wil graag weten of er op dit forum iemand is die mij kan vertellen hoe ik de update voor de satelieten kan doen,en waar ik deze dan vandaan kan halen.Met vriendelijke groeten Paul
PS het betreft de LXD75

ClearSkies
31-03-08, 23:41
Met het programma ASU (Autostar updater) kan je behalve de software van je controller updaten ook objecten en tours uploaden. Je downloadt het programma hier (http://www.meade.com/support/auto.html). In het startmenu kan je de laatste ephemeris van satellieten downloaden en die vervolgens met de pijltjes midden op het scherm toevoegen aan de controller!

Succes,

Victor

fastbikkel
30-03-09, 12:50
Klinkt lekker allemaal, de hoop die ik nog had, is nu weg.
Ik had dus die aanbieding gezien voor 6 April 2009,bij de lidl, dan ligt deze er weer, voor maar 299 euro.
Volgens mij is dat al goedkoop, al zouden de motoren er niet bij zitten.

Is dit nu echt zo'n drama model? Of zijn mensen gewoon verwend?

Ik ben een beginner, dit zou mijn eerste echte kijker worden, maar nu twijfel ik ontzettend. 299 euro is voor mij een hoop geld, ik wil echt geen kat in de zak kopen.

Iwein
30-03-09, 14:44
Heb net even in de folder gekeken!
Het is een complete LXD75 set, dus montering met computer, motoren en een 6" newton.
De LXD 75 is niet slecht en indien ze nog steeds 5 jaar garantie geven kun je er geen miskoop aan doen.
De servicedienst die de garantie verzorgd in Nederland is zeer goed en indien er wat is sturen ze zonder veel vragen nieuwe onderdelen op.

Groetjes,
Iwein

fastbikkel
30-03-09, 15:06
Thanks!!
Dit geeft inderdaad toch weer goede hoop, ik denk dat ik er 1 ga proberen te scoren. Ik woon in Alkmaar en dat zit in de regio die wordt bedoeld.

En ja ik ga vroeg uit de veren, ik ben vrij die dag.
:-)

Arlestron
31-03-09, 15:25
Ik ben ongeveer 2 jaar in bezit van de LXD van de Lidl. Na wat aanpassingen en de hele boel opnieuw smeren en afstellen een prima kijker en een degelijke montering.

JWH
01-04-09, 13:26
Geen 'probleem' maar een vraag ( leek me het juiste topic ).

Op de Meade website staat dat met 8 D-cells batterijen je ongeveer 40 uur kan werken. Hoe is dit uit eigen ervaringen? Of wordt het vooral gebruikt via netspanning?

Tevens als je het via netspanning wilt gebruiken, wat moet je hiervoor dan aanschaffen?

Dank.

MoreLinux
01-04-09, 16:52
@JWH: er zit volgens mij geen adapter voor netspanning bij. De batterijen houden het best lang uit, maar het beste is een auto starthulp (17Ah accupack) te kopen en de LXD 75 daarop aan te sluiten.

Die starthulp kun je ook geregeld bij de Lidl of Aldi kopen.

jojet
06-04-09, 12:06
Hallo,

Weet niet of dit de juiste plek is maar het gaat over de ldx75 die vanaf vandaag bij de Lidl te koop is voor 299,--. Weet iemand of hier ook een automatisch volgsysteem op zit voor het maken van foto's. Ik weet wel dat er motoren op zitten en autostar e.d. maar kan de kijker ook zelf de objecten automatisch volgen voor het wat langer belichten voor foto's?

john

siebe
06-04-09, 12:18
Hier (http://www.meade.com/lxd75/lxd75.pdf) vind je de handleiding van Meade zelf over de mount...

Er zijn hier op het forum wel mensen die foto's maken met een lxd 75 set...

siebe

jojet
06-04-09, 13:31
Siebe,

Zeer bedankt voor de link.

Heb inmiddels hier op het forum ook al wat foto's gezien en het ziet er prachtig uit!

john

George
06-04-09, 15:36
Dag Allemaal,

Ik heb vandaag bij Lidl de LXD-75 aangeschaft en hoop mbv de tips die jullie hier gegeven hebben, de telescoop in een goede staat te krijgen.
Er was wel een probleem: de doos was ernstig beschadigd en daarom twijfelde ik of ik hem wel zou aanschaffen.
Maar omdat ie binnen 30 dagen terug kan, de gok toch genomen.
Bij het uitpakken bleken nogal wat kleine onderdelen los rond te slingeren en er ontbreekt de gebruiksaanwijzing.
Aangezien het de laatste was, kon men mij geen andere geven.
Ik heb de gebruiksaanwijzing van de Meade-site gedownload en uitgeprint; wat ik graag wil weten of dat de gebruiksaanwijzing is die er bij hoort te zijn en of er ook een paklijst bij hoort, zodat ik kan controleren of alle onderdelen aanwezig zijn.
Alvast bedankt.

George

titan
06-04-09, 16:21
volgens mij zit er nooit een gebruiksaanwijzing bij,
vorig jaar heb ik hem ook gedownload op internet.
Ik herinner me dat bij mij ook alles dwars door de doos heen zat en dat de doos
flink beschadigd was. Er zaten bijvoorbeeld geen handvaten meer op om hem te dragen en de zijkant/onderkant was gescheurd, de onderkant van de doos was nat geweest.
Op zich kan dit weinig kwaad lijkt me, mits er geen onderdelen beschadigd zijn.

Arlestron
06-04-09, 18:45
Ik had mijn LXD tweede hands en er zat wel een gebruiks aanwijzing bij..

Maar als er vragen zijn, stel ze gerust, mijn LXD al meerdere malen uit elkaar gehad.

Sjors
06-04-09, 20:12
Ik heb er vandaag ook een gekocht, zat wel een handleiding bij trouwens. Ik had hier eerst een topic gestart dat ik weer wilde beginnen met de hobby, en dat ik 2000 euro wilde besteden. Toch maar deze gekocht, aan 300 euro kan je je natuurlijk geen buil vallen! Het is wel een stap terug aangezien ik een 8" LX90 had maar ach...Ik had ook nog een vraagje, ik wil dus graag m'n camera op de montering zetten om gewoon met m'n fotolenzen te fotograferen. Wat moet ik daarvoor kopen om de camera op de LXD75 montering te zetten?

erik_o
06-04-09, 20:33
Wat moet ik daarvoor kopen om de camera op de LXD75 montering te zetten?

Bij mijn LXD 75 van de Lidl van een jaar geleden zaten 3 adapters, een voor 1.25", een voor 2" en nog 1 met een "T ring" geloof ik, hier paste mijn eigen "Nikon naar T adaptor" op.

<C4>
06-04-09, 22:44
@jojet: er zit ook een poolzoeker ingebouwd om goed op de pool uit te kunnen lijnen (inclusief verlicht draadkruis). Dit is nodig voor fotografie.
De autostar en de motoren zorgen ervoor dat je het object kunt volgen.

Let wel op: De 6" heeft een zeer korte travel-in focus, en bij mijn versie zat er geen adapter bij voor een t-ring. Dus het is problematisch om goed in focus te kunnen komen met de standaard focusser die erop zit. Ik heb het opgelost met een baader mpcc (om ook meteen de coma op te heffen), die in de focusserbuis gaat. Ik heb een collega een messing ring laten frezen met schroefdraad erin, en gaten in de buis geboord. Op die manier valt dus de mpcc in de buis en kan ik deze met duimschroeven vastzetten, en heb ik +/- nog 1 cm travel-in over.

Ik heb de lxd75 2ehands gekocht, maar er zat wel een gebruiksaanwijzing bij.

Sjors
06-04-09, 22:46
Wat moet ik daarvoor kopen om de camera op de LXD75 montering te zetten?

Bij mijn LXD 75 van de Lidl van een jaar geleden zaten 3 adapters, een voor 1.25", een voor 2" en nog 1 met een "T ring" geloof ik, hier paste mijn eigen "Nikon naar T adaptor" op.

Je begrijpt m'n vraag niet... ik wil de camera op de montering zetten, niet aan m'n telescoop. Wat moet ik hier voor kopen, een linkje zou leuk zijn :yes

jojet
06-04-09, 22:54
Okay,

Heb inmiddels een zware en grote doos thuis staan met daarin de ldx75.

30 jaar geleden had ik een BOB newton telescoop maar dit is toch weer andere koek.

Komende dagen maar eens uitpakken en monteren. Er zat wel een gebruiksaanwijzing bij, zelfs Nederlandstalig.

john

Vozzie
06-04-09, 23:06
Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste bericht op astroforum en wil gelijk iedereen bedanken voor alle informatie die erop gezet is. Door de overvloed aan informatie over de LXD 75 van de Lidl heb ik er afgelopen zaterdag ook een gehaald. (Zaterdags eind van de dag pakken ze vaak de maandagaanbiedingen al in). Lijkt me dat de meeste risico's, problemen, oplossingen en service afhandeling wel zijn langsgekomen hier.

De doos was bij mij ook beschadigd maar de inhoud niet, alles zat er ook netjes in inclusief de handleiding. Deze is waarschijnlijk slecht vertaald omdat geen van de verwijzingen naar insturctieplaatjes klopt maar daar kom ik wel uit. Gisterenavond nog heel even gekeken naar de maan om toch maar even de telescoop te testen en ik moet zeggen dat ik het geweldig vindt. Ik weet niet wat jullie gewend zijn, maar ik kom van de ETX70 (ook Lidl) en de heb met plezier naar de maan gekeken.

Eerst maar eens gewoon genieten van wat er allemaal te zien is en in de toekomst richting fotograferen... ik denk dat ik dit forum nog vaak raadpleeg...

Nogmaal bedankt voor alle informatie!

George
06-04-09, 23:12
Dag,

Voor zover ik het kan bekijken, lijkt het alsof er al eens iemand in de doos heeft zitten grasduinen.
De handleiding ontbreekt dus , maar verder lijken alle onderdelen tbv de montage aanwezig.
Er zijn 2 adapterringen die op de oculairtube geschroefd kunnen worden, kennelijk om camera's te monteren.
Ook zijn er nog 2 witte afdekkapjes die nergens op passen. Hebben die ergens op gezeten?
Als er iemand is die een complete, ongeopende doos heeft gekocht, kan die dan de inhoud beschrijven?
Zoals al eerder vermeld was de doos ernstig beschadigd en stak de oculairtube naar buiten.
Een van de schroeven heeft kennelijk klem gezeten, want zit zeer los in de schroefdraad maar
functioneert nog wel. Ik hoop dat de tube zelf niet ontwricht is, want dan is het einde verhaal.
Ik begrijp niet dat ze er zo mee omspringen bij Lidl.....
Morgen ga ik de motoraandrijving bekijken en als het geheel me niet bevalt, breng ik de hele boel
terug.

George

<C4>
06-04-09, 23:31
@sjors: in de buisringen zit een schroefdraad, die overeenkomt met die van een statief. ik geloof dat ze dat een Withworth 1/4 " noemen.

Ikzelf heb op die manier een statiefkop op de buisringen gezet. Ik kan daar zowel een kleine volgtelescoop als m'n DSLR op zetten.

Er zullen vast wel meer mogelijkheden zijn, maar dit is de goedkope versie als je al wat materiaal hebt liggen.

patrickduis
06-04-09, 23:33
Is inderdaad 1/4" UNC draad. Kan je bij de bouwmarkten vinden.

Sjors
07-04-09, 11:17
Bedankt voor je tip C4, maar ik wil de montering zo min mogelijk belasten, dus wil ik de telescoop er niet opzetten. Gewoon de camera direct op de montering. Hoe doe ik dat?

George
07-04-09, 17:30
Dag allemaal,

Vandaag de montering onder handen genomen volgens de "Rapsac" methode; dit was hard nodig!
Ik heb een hekel aan ijzer op aluminium; dit slijt gauw en heb daarom hier en daar
wat molykote-vet aangebracht. De inbussleutels zijn de engelse maten 3/16 en 5/32 inch.
Ik had nog een setje met engelse maten liggen, dus dat was makkelijk.
Na het demonteren van de motoren bleek de RA-as onregelmatig te lopen; soms licht en na een
paar omwentelingen zwaar. Het vet was op sommige plaatsen uitgedroogd, dus heb ik alle vet
verwijderd en nieuw vet aangebracht. Het tandwieltje op de worm-as zat los! Met enig gepeuter met
kleine inbus-sleutels weer vast kunnen zetten.
De dec-as liep heel zwaar! Ook hier vet verwijderd en nieuw aangebracht.
Ook was het wormwielasje te zwaar ingeklemd.
Na afstelling loopt nu alles soepeltjes en kan ik beginnen met het instellen van de telescoop.
Het is wel een groot apparaat; staat nu in de woonkamer lekker in de weg te wezen. Nou ja, je
moet er wat voor over hebben. De witte kapjes zijn waarschijnlijk de afdekkapjes van het oculair systeem.
Het enige wat misschien mist is een adapter voor de kleinere maat oculairen. Dat zou er volgens de
(engelse) beschrijving bij moeten zitten. Iemand?

George

Arlestron
07-04-09, 18:10
Wat versta je onder kleinere oculairen? 1,25"?

George, goed dat je alles opnieuw gevet hebt. Voordat ik dat had gedaan heb ik 2 motoren opgeblazen.

George
08-04-09, 14:34
@Arlestron: Ik had het niet goed bekeken; standaard zit de 1.25" erbij en de 2" ook. :?

George

Itukupawa
10-04-09, 15:08
Hallo allemaal,

Naar aanleiding van dit topic heb ik ook op zaterdagmiddag de lxd75 bij de lidl gekocht. En ook bij mij een beschadigde doos, maar alles compleet, inclusief handleiding. Makkelijk om in elkaar te zetten, en het 'werkt'. Joepie!

Ik ben er erg blij mee. :yesyesyes: :yesyesyes:

Gisteravond voor het eerst uitgelijnd (2-ster-modus...) en dat ging erg goed, daarna saturnus ingetoetst, en ja hoor, perfect in beeld. Nog nooit eerder gezien. Heel, heel erg bijzonder!!!

Een nieuwe hobby voor mij!

Ik ga eerst eens een paar maanden 'gewoon' rondkijken, en misschien daarna eens wat fotografie.

Bedankt iedereen voor de goede lidl-tips.

Gegroet en tot ziens...

MoreLinux
10-04-09, 17:27
@Itukupawa: Welkom op het astroforum. Gefeliciteerd met je aanwinst je hebt voor weinig geld een goede scoop gekocht. Veel plezier van je nieuwe scoop en je nieuwe hobby.

Als je jezelf wilt voorstellen aan de andere gebruikers hier op het forim, dan kan dat in het voorstel topic (http://www.astroforum.nl/voorstel-topic-t916-150.html).

Arlestron
10-04-09, 18:00
Itukupawa, misschien is het verstandig om te kijken of de assen soepel draaien, anders wil er nog wel is een motor doorfikken. Is wel lastig, want je moet dan de worm wielen eraf halen. Als je niet weet waar je aan begint, niet doen!. Maken de motoren een goed geluid (scope moet wel in balans zijn), of gaat het geluid heen en weer, alsof de motoren moeite hebben?
Beetje lastig uit te leggen maargoed.

patrickduis
10-04-09, 19:52
Gefeliciteerd met je nieuwe telescoop. Hij is ook zeer geschikt voor astrofoto's.

erwin
13-04-09, 18:57
Als er toevallig iemand deze lidl scope verkoop hou ik mij aanbevolen, ik wilde er een kopen maar ik was telaat helaas ze waren allemaal verkocht :cry:

Dus al iemand hem weg doet dan kan je mij mailen op mijn PM :D

P.S hij moet natuurlijk wel gewoon compleet zijn en in orde zijn .

jojet
18-04-09, 20:58
Hallo,

Ik heb vandaag eindelijk tijd gehad om de telescoop in elkaar te zetten. D.w.z. alles behalve nog de buis erop.

Nu heb ik een vraagje. Ik heb even gekeken of ik met autostar de motoren aan de praat kreeg. De motor voor de R.K. doet het prima (met de cursor toetsen links en rechts). Echter de motor van de DEC doet helemaal niets (cursor toetsen boven en beneden). Moet ik eerst de telescoop verder afmonteren, iets vast zetten of zo of moet ik vrezen dat de DEC motor het gewoon niet doet? Is deze dan te vervangen of moet de hele telescoop terug?

John

<C4>
18-04-09, 22:50
@jojet: zit de kabel van de dec motor goed in de dec-aansluiting van de rk-motor?

jojet
18-04-09, 23:08
@c4

Ja, die kabel (van de DEC) zit in het onderste deel waar ook de autostar op zit, aan de rechterkant waar DEC op staat. Ik heb die kabel er een paar keer in en uit gehaald maar niets helpt. Ook als ik het klepje van de DEC open zie ik dat de raderen niet het geringste bewegen zodra ik de cursor-toetsen van de autostar gebruik.

Wel viel me op dat in de bedrading het leek alsof het paarse adertje niet helemaal links hoort naast de roze omdat de paarse ader cross-over gaat. Maar ik heb geen idee van het bedradingsschema voor de DEC-stekker.

Als ik het inmiddels goed heb begrepen moet ik Fiege in Zaandam bellen en dan maar hopen dat ze een nieuwe DEC-motor willen sturen?

john

<C4>
18-04-09, 23:25
@jojet: ik denk dat je gelijk hebt.

Iwein
19-04-09, 11:40
Even een tip:

gebruik de motoren nooit zonder de montering uit te balanceren! Dit is nl. de hoofdoorzaak van de defecte motoren en is helaas een fout die bijna iedereen begaat.

Groetjes,
Iwein

rural astro
20-04-09, 15:19
Forum,

Mijn naam is Peter. Dit is de eerste keer dat ik me in deze discussie meng. Ik wil graag mijn ervaring met jullie delen.
Ik heb bij de LIDL ook een LXD 75 gekocht en had (ook) een storing aan de RA motor. Toen kende ik de discussie op dit forum over deze telescoop nog niet, maar heb deze met belangstelling gevolgd. Dank aan iedereen met zinvolle inbreng.
Het contact met Fiege was erg prettig. Ze hebben me aangegeven dat er in het verleden een slechte serie motoren in omloop is geweest. Ik zou een nieuwe motor krijgen, die ik ook binnen enkele dagen uit Duitsland heb ontvangen. alle lof voor deze service.
De (de)montage ging goed met hulp van een imbusbitje met de afwijkende maat 3/16 inch maar dat had George ook al aangegeven. De aandrijving van de RA liep soepel en alles draaide zoals het moest. Zowel met de hand als motorisch.
Het afgelopen weekend was het helder en ben ik los gegaan. Daar was ik ook tevreden over de prestaties. Geen spijt van deze aankoop. Nu maar met deze telescoop er op uit en meer zien dat ik eerder met een ETX-70 heb gedaan.

Arlestron
20-04-09, 18:32
Hallo Peter,

mooi dat alles nu werkt. Ikzelf heb ook problemen gehad met de motoren. Let erop als je de motoren bevestigd dat je de tandwielen niet te strak tegen elkaar zet, een beetje speling is het beste. Er zit een klepje aan de zijkant van de motoren. Als je die eraf haalt zie je de tandwielen. Met je vinger kan je kijken of er een beetje speling op zit of dat het strak op elkaar zit. Zit het te strak, imbusje los en de motor vast houden als je m aandraait.

Veel succes met je waarnemingen!

fastbikkel
21-04-09, 15:15
Toch wel aardig wat mensen die de lxd75 hebben gekocht, leuk hoor.

Ik heb wel even een waarneming gedaan, maar saturnus kon ik niet scherper krijgen dan een gele vlek met uitwaaiers. Collimatieprobleem denk ik, maar dat behandel ik in een ander topic.

Was de scope van de anderen dan wel vanuit fabriek goed gecollimeerd?
De volgmotoren heb ik nog niet "live" getest, uitlijnen ook niet, ik heb namelijk nog geen scherp beeld en weet niet zeker waar ik tegenaan kijk.

Arlestron
21-04-09, 18:09
Ik heb mijn LXD 2e hands, geen idee hoe het met de collimatie zat.

Ik heb wel even een waarneming gedaan, maar saturnus kon ik niet scherper krijgen dan een gele vlek met uitwaaiers. Collimatieprobleem denk ik

Was je scope goed afgekoeld?

sapperdeflap
21-04-09, 21:30
Stefan, misschien kijk je wel tegen de overwinningsgloed van Alkmaar aan en heb je daarom zo`n slecht beeld!!
groeten Robin

fastbikkel
22-04-09, 10:19
Stefan, misschien kijk je wel tegen de overwinningsgloed van Alkmaar aan en heb je daarom zo`n slecht beeld!!
groeten Robin

hahaha , ja zaterdagavond was er inderdaad weinig te zien aan de hemel, het AZ stadion verlichtte de boel goed.
Ik kan vanaf mn balkon in de verte echt zo'n gloed zien als ze spelen.

Scope afgekoeld? Is een goeie inderdaad, nou hij heeft zeker 5 uur buiten gestaan, ik kreeg m echt niet beter.
Mischien had ik de scope niet moeten collimeren en gelijk naar buiten moeten gaan om te kijken, maar ik dacht "het is een newton, de doos was rommelig, hij komt uit Azie, dus die is uit zn collimatie".

Ik dacht er simpelweg slim aan te doen om gelijk in het diepe te springen en collimatie te oefenen.
Nu wordt het weer zeuren, ze gaan vanaf 28 April onze flat behandelen aan de voorgevel en balkons. Gevolg, mn balkon zal 6 weken in de steigers staan met gaas eromheen.
Ach, uiteindelijk komt t wel goed. Ik ben nu alleen nog op zoek naar een collimatiedopje.

rural astro
22-04-09, 12:44
Chris,

Bedankt voor je meedenken. In de voorafgaande discussie had ik hierover ook al wat opgepikt en heb daar ook rekening mee gehouden. Er zit wat speling op maar dat geeft niet zo veel voor het functioneren. Soms duur het een fractie voor dat ie 'm pakt. alles loopt soepel.
Tot nu toe ben ik drie keer buiten geweest en alles werkt loop goed. uitrichten op Polaris en uitlijnen gaat vlot en de details zijn verrassend. Ik zie veel meer detail dan met m'n etx-70 wat ook te verwachten viel.

Groet, peter.

Chrizzz
05-05-09, 17:18
Ik heb de LXD 75 van de Lidl dus ook gekocht. Ik ben een beginner op dit gebied en had dit forum tot gisteren nog niet bekeken. Maar inmiddels heb ik handig gebruik gemaakt van alle informatie, waarvoor dank. En ben ik blij dat ik de motoren niet eerder heb laten draaien, maar daarover straks meer.
Allereerst heb ik een exemplaar gehad, waar de doos flink van was gescheurd en er een aantal onderdelen ontbraken. Omdat ik toch wel onder de indruk was geraakt, mede door de handleiding, heb ik bij het terugbrengen gevraagd of ze misschien nog een -compleet- exemplaar hadden. Twee weken later stond er voor mij een complete klaar bij de betreffende Lidl (en deze bleek dus inderdaad daadwerkelijk compleet te zijn).
Na al handmatig de maan te hebben bekeken, werd het gisteren tijd om de volgende stappen te gaan nemen met de Autostar. Omdat ik bij het bekijken van de maan al merkte dat je eigenlijk meerdere oculairen nodig hebt (en filters), ben ik op internet gaan struinen. Daarbij belandde ik ook op deze site. Na het lezen van de berichten ben ik met de motoren voorzichtig te werk gegaan. Allereerst heb ik de klepjes aan de zijkanten opengemaakt om te bekijken hoe de tandwielen in elkaar haakten. Bij een van de motoren raakten de tandwielen slechts de puntjes van elkaar. Dus wanneer ik deze had laten draaien was het gegarandeerd mis gegaan. Al snel kwam ik erachter, mede dankzij -rapsaac (oid)-, dat de motoren los te draaien zijn, maar ook dat ze te verstellen zijn, waardoor je de tandwielen meer of minder in elkaar kunt laten haken. Dus op die manier was dat probleem snel verholpen (hier hoef je overigens geen imbussleutel voor te bewerken; pak een setje met van die gekartelde imbussleutels, daar past er één prima van). Toen heb ik de motoren laten draaien, zonder de vergendeling vast te zetten, dus zonder volledige belasting. Ik was blij dat ik dat deed, want de plastic buitenkap van één van de motoren bleek tegen de as aan te komen, waardoor deze werd geblokkeerd. Wanneer ik dit met belasting had gedaan, was de boel al direct kapotgelopen. Na de plastic kap te hebben teruggebogen en nog eens extra te hebben aangeschroefd heb ik het met vergrendeling geprobeerd en werkt het allemaal prima. Ik kan overigens niets merken van wat -cjboer- opmerkt over speling o.i.d.; het e.e.a. staat -wanneer vergrendeld- zo stevig als een huis. Er zit mijns inziens helemaal geen speling op de assen. In ieder geval niet bij mijn exemplaar.
En ondanks dit verhaal over de aanschaf en de installatie, ben ik erg onder de indruk van de telescoop, zeker na mijn eerste blikken op de maan. En zeker ook wanneer je weet dat dit apparaat normaal gezien meer dan het dubbele kost.
Maar nu een tweetal vragen:
1. heeft het zin om een spiegelreflex (digitaal) te koppelen? Levert dit mooie foto's op? Je kunt tenslotte niet vergroten via de lens van je camera.
2. welke extra oculairen kan ik het beste aanschaffen?
Groet van Chrizzz

Arlestron
05-05-09, 18:25
Hallo Chrizzz,

gefeliciteerd met je aankoop. Je zult er veel plezier van hebben. Ik heb ook deze telescoop en ben er erg tevreden over..

Al snel kwam ik erachter, mede dankzij -rapsaac (oid)-, dat de motoren los te draaien zijn, maar ook dat ze te verstellen zijn, waardoor je de tandwielen meer of minder in elkaar kunt laten haken.
Let erop dat je de tandwielen niet te strak op elkaar zet. Er moet een beetje speling op zitten om overbelasting van de motoren te voorkomen,.

pak een setje met van die gekartelde imbussleutels
Dat zijn torks. Ik gebruik altijd een platte schroeven draaier die goed past.

Ik kan overigens niets merken van wat -cjboer- opmerkt over speling o.i.d.; het e.e.a. staat -wanneer vergrendeld- zo stevig als een huis.
Een beetje speling op de assen is normaal en denk ik ook noodzakelijk voor deze montering om overbelasting van de motoren te voorkomen. Misschien zit het er wel op. Pak de buis maar is beet en probeer ze met de assen mee te bewegen en dan voel je of er een kleine speling op zit.

1. heeft het zin om een spiegelreflex (digitaal) te koppelen? Levert dit mooie foto's op? Je kunt tenslotte niet vergroten via de lens van je camera.
Jazeker, voor nevels en stelsels is het goed geschikt voor lange belichtings tijden. Meerdere mensen (ook ik) op dit forum maken foto's op deze mannier met deze setup. Voor het maken van foto's met lange belichtings tijden komen nog wel een aantal andere zaken kijken, zoals goed uitlijnen op de pool en evt autoguiden. Misschien moet je beginnen met een webcam. Die zijn uitermate goed geschikt voor het maken van planeet en maan opnames.

2. welke extra oculairen kan ik het beste aanschaffen?
Ik zelf heb een 5 mm oculair voor planeten en een 2x barlow. Icm de 26mm plossl kom je al een heel eind. Voor planeet opnames met de webcam gebruik ik een 5x barlow.

Chrizzz
05-05-09, 23:08
Chris,

Dank voor je snelle en duidelijke reactie !
Ik ga eens wat spelen met dit mooie apparaat ! Moet het natuurlijk wel snel helder zijn :)
Heb ik er een nieuwe hobby bij :)

Groet van naamgenoot.

Patrick
01-07-09, 01:11
Ik heb vandaag ook mijn RA motor waarschijnlijk doorgebrand. Ik lekker GOTO-en, doet ineens alleen de DEC as het nog.... en een luchtje uit de RA motor. Ook Patrick mag morgen Fiege bellen....

:yesyesyes:

Ed
01-07-09, 08:47
Pat, had je de montering wel geserviced (afstellen wormwielen, hier-en-daar wat vet, afstellen motoren) ? Je bent trouwens al weer een aardige collectie aan het opbouwen voor iemand die van plan was een soort van astro-sabbatical te houden.

tomkooij
01-07-09, 09:20
Toch wel jammer dat die motoren zo snel de geest geven.

Is het een speciale goedkope serie van de motoren (montering) voor de LIDL? Ik zou flink balen als mijn E800,- telescoop en montering op de eerste avond al een doorgebrande RA motor had. Stel dat je zoiets in 2006 gekocht had voor de LIDL acties.

Nu weet je tenminste van te voren dat het kan (zal?) gebeuren. En voor de prijs is het wellicht de moeite van nieuwe motoren regelen onder garantie waard. Sleutelen aan telescopen is toch bijna net zo leuk als er door kijken?

sixela
01-07-09, 10:20
Is het een speciale goedkope serie van de motoren (montering) voor de LIDL?

Neen. Al die LXD-75s zijn zo, ook al betaal je er de volle pot voor. Al kan een distributeur die een vakman is natuurlijk er voor zorgen dat die beter geassembleerd is voor die in jouw handen komt, natuurlijk.

Arends(oog)
01-07-09, 13:23
Even voor de duidelijkheid:

De motoren zijn goed, en branden niet zomaar door. Meet de wikkeling maar.
Op de printplaat brandt een transistortje door. Halfgeleiders zijn geweldig, maar iets teveel stroom (doordat dingen zwaarder lopen) is funest. Meade had beter een iets zwaarder type kunnen toepassen, maarja dat kost natuurlijk wel even een euro meer.

Patrick
01-07-09, 17:02
Natuurlijk had ik hem al gefintuned, hij liep als een zonnetje!

De contact persoon bij Fiege is t/m maandag op vakantie helaas, dus even wachten nog....

Patrick
10-07-09, 16:35
Veel vragen over de RA motor....

Vandaag twee pakketjes op de mat vanuit Duitsland.
Welnu, ik heb twee nieuwe RA aandrijvingen gehad! Ik heb het netjes gemeld bij Meade DE.
Ik denk dat dit komt dat ik zowel rechtstreeks bij Meade en via Fiege BV contact heb gehad over dit probleem en ze het als seperate klachten hebben behandeld bij Meade.

Maargoed, ik heb gevraagd of ik ze beide mag houden, ééntje als spare. Die kan ik kad eens flink openmaken en kijken of ik de tandwielkast wat beter kan krijgen. De prints voor de RA en DEC motoren lijken hetzelfde. Alleen de kleuren van kabeladers er naartoe lijken anders. Kan iemand dit mij bevestigen?
Als dit zo is is het ook een handige reserveprint mocht de DEC er ook mee ophouden.

Heeft iemand trouwens al eens een vervangende RA motor opgeblazen? Daar heb ik dus nog niets over gehoord!
De vervangers zijn dan misschien toch met wat andere componenten uitgevoerd . . .

Digispin
15-07-09, 21:08
Forum,

Dit is de eerste keer dat ik post, Ik heb gisteren een lxd75 tweedehands gekocht beide motoren werkten er is nog 3,5 jaar garantie op (aankoop dec 2007) en hij komt van bij de lidl Heerlen 6416 NL, bij het uitlijnen deze morgen viel de autostar een paar maal uit, en begon het power led te knipperen, bij het plaatsen van een voeding viel de controller niet meer uit, ok dacht ik en reset ik de autostar, bij een eerste eenvoudige uitlijning gaat de telescoop plots totaal fout en sindien heb ik geen RA motor meer, hij geeft steeds motor failure, ik kan hem ook niet meer manueel sturen door de autostar, de DEC motor doet dit wel. Ik denk dat het circuit bordje is doorgebrand (L5) is dit zelf te repareren? Ik heb begrepen dat er blijkbaar een na-service voor garantie is door "Fiege" kan iemand mij het juiste telefoon nummer of contact gegevens bezorgen aub.

henkp
15-07-09, 21:20
Fiege BV
Daalderweg1
NL-1507 DS Zaandam
Hotline: 0756-501630

Digispin
16-07-09, 22:29
Beste techneuten,

Blijkbaar hebben jullie het onder elkaar soms over het doorbranden van componenten op de printplaten van een LXD75 en zowel op de DEC motor als de befaamde RA motor, de mijne heeft het ook net begeven...spijtig want ik heb het ding net 1 dag :-( dag speelgoed!
Ik heb het over de "L5", hij zit net naast de witte connector waar alle draden toekomen is deze te repareren? en zo ja welk component is dit zodat ik dit kan halen bij een electrozaak. Ik weet wel het zaakje is "klein" maar ik heb ook een to u cam SC1, zodoende, en anders heb ik een lxd om alleen maar te poetsen... (de motor werkt nog...het is alleen de print, heb DEC swap motor gedaan). Ik hoop dat de zekeringen ons soelaas brengen...

P.S. : Ik wil hier geen topic starten maar na enig opzoekwerk blijkt dit NIET alleen een probleem te zijn met de "Lidl" LXD75, zelfs in de USA en met toestellen van OPTCORP en Anacortes, RA MOTOR problems...er zijn er zelf die hem in stukken verkopen omdat de...RA motor stuk is...misschien kan ik daar een printje versieren ;-)

celestron c8 ToUcam pro II SC1
meade etx70
lxd75 lidl (broken)
MVG
DiGiSPiN

patrickduis
16-07-09, 22:33
@Digispin:
We hebben hier een speciaal topic voor, zie: problemen-met-de-meade-lidl-lxd-75-t4816.html (http://www.astroforum.nl/problemen-met-de-meade-lidl-lxd-75-t4816.html)
Zet er anders even een foto neer van de kapotte componenten, dat helpt ons verder.

Patrick
16-07-09, 22:36
Die L5 is een niet bekend component. Iig de waarde ervan is hier niet bekend, wel dat het waarschijnlijk een spoel is en er nog meer componenten de geest hebben gegeven.

Maar dit topic gaat over het beveiligen van je print. Niet over of je de print kan repareren. Daar is het ander LXD 75 topic voor!

henkp
16-07-09, 22:36
Digispin ik heb je in dit topic problemen-met-de-meade-lidl-lxd-75-t4816-390.html (http://www.astroforum.nl/problemen-met-de-meade-lidl-lxd-75-t4816-390.html) het adres van Fiege gegeven.
Neem contact op met ze.
Het zelf repareren kan nog wel eens tot verrassingen leiden.
Goede kans dat de FET's en nog meer ook gesneuveld zijn.

patrickduis
16-07-09, 22:37
Bedankt naamgenoot! :goedgedaan

Patrick
16-07-09, 22:49
Voordat je je nieuwe motor monteert en gebruikt test eerst of je worm-wormwiel aandrijving niet te zwaar loopt of je telescoop niet in balans is. Bij mij, en ik denk ook bij anderen, is de print doorgebrand door overbelasting van je motor.

Je zou eigenlijk zelfs met de hand een complete omwenteling moeten maken door aan het tandwiel te draaien. Daarmee kan je ook eventuele zware punten ontdekken in je aandrijving.

Digispin
16-07-09, 23:04
Ok sorry, verkeerde topic blijkbaar maar ik zag "L5 doorgebrand" staan in de eerste mail van de topic en daarom dacht ik dat ik hier op mijn plek zat. (kennis van zaken dacht ik)

Sorry
DiGiSPiN.

patrickduis
16-07-09, 23:07
Geen probleem Digispin. Maar in ieder geval (was ik vergeten) hartelijk welkom op ons astroforum!
Als je jezelf aan ons wilt voorstellen kan dat in ons speciaal voorsteltopic, zie voorstel-topic-t916.html (http://www.astroforum.nl/voorstel-topic-t916.html)
Je kan er ook een foto van je telescoop en evt. van jezelf bijzetten.

Digispin
16-07-09, 23:09
bedankt henkp!!!

MVG
DiGiSPiN

Digispin
16-07-09, 23:11
Geen probleem Digispin. Maar in ieder geval (was ik vergeten) hartelijk welkom op ons astroforum!
Als je jezelf aan ons wilt voorstellen kan dat in ons speciaal voorsteltopic, zie voorstel-topic-t916.html (http://www.astroforum.nl/voorstel-topic-t916.html)
Je kan er ook een foto van je telescoop en evt. van jezelf bijzetten.

Ok doe ik volgende dagen wel eens

MVG
DiGiSPiN

Digispin
16-07-09, 23:47
Voordat je je nieuwe motor monteert en gebruikt test eerst of je worm-wormwiel aandrijving niet te zwaar loopt of je telescoop niet in balans is. Bij mij, en ik denk ook bij anderen, is de print doorgebrand door overbelasting van je motor.

Je zou eigenlijk zelfs met de hand een complete omwenteling moeten maken door aan het tandwiel te draaien. Daarmee kan je ook eventuele zware punten ontdekken in je aandrijving.

Bedankt voor de snelle reactie, dit heb ik ondertussen gedaan : http://www.thestardeckobservatory.com/L ... tml#RAaxis (http://www.thestardeckobservatory.com/LXD75_Maintenance_101.html#RAaxis)
http://home.zonnet.nl/m.m.j.meijer/Equipment/lxd75.htm (sloppy DEC axis design!)
http://www.cloudynights.com/ubbthreads/ ... ain/509230 (http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/516312/Main/509230)
http://www.deepspaceproducts.com/defaul ... =HyperTune (http://www.deepspaceproducts.com/default.asp?Q=HyperTune)

Het tandwieltje van de RA as na demonteren RA motor kon ik bijna niet draaien met de hand zonder mijn vingers pijn te doen, ik vraag me af hoe dit motortje in staat was dit tot op het laatste moment nog zo vlot klaar te krijgen, dit kon nooit goed zijn, dit is nu op beide assen opgelost...Ik wacht op antwoord Fiege, ik woon wel in België...

Nu kan ik op de twee assen DEC/RA met 1 vinger volledig 360° rond, een klein beetje speling op de AR as maar dat laat ik nu ff zo (motor is toch stuk, kan niet testen), het geheel loopt nu VEEL soepeler dan eerst, zelfs met het "sloppy DEC axis design", ik wil geen tweede motor stuk (Meade verkoopt geen onderdelen, en dan word het http://www.teleskop-service.de/Antares/ ... S2/fs1.htm (http://www.teleskop-service.de/Antares/MontierungZub/FS2/fs1.htm) of http://www.teleskop-service.de/Antares/ ... #powerflex (http://www.teleskop-service.de/Antares/MontierungZub/montzub.htm#powerflex), wel een beetje duur. Ik heb van Fiege of Meade Duitsland nog geen RA motor gekregen...dus ff veilig spelen (anders alleen LXD om op te poetsen)...ondertussen blijf ik verder wel overal af.

Foto's volgen maar dan moet ik hem wel ff terug uit elkaar halen...(ook van doorgebrande "L5")

ik ben een Ierse Belg die in Nederland een uit Duistland ingevoerde LXD75 heeft gekocht, verkocht door "de Lidl" dat de Amerikanen door de Chinezen heeft laten maken, man heb ik een probleem...
MVG
DiGiSPiN

patrickduis
16-07-09, 23:51
ik ben een Ierse Belg die in Nederland een uit Duistland ingevoerde LXD75 heeft gekocht, verkocht door "de Lidl" dat de Amerikanen door de Chinezen heeft laten maken, man heb ik een probleem...
Haha! Leg uit: een Ierse Belg?

Digispin
17-07-09, 00:02
@patrickduis: Mijn Familie is Iers, ik ben in België geboren, dat maakt mij dus een "Ierse Belg", dat noemt men een "tweede generatie allochtoon".

http://abyss.uoregon.edu/~js/ast121/lectures/lec02.html

Roel
05-11-09, 23:22
Ik sluit gezellig aan in het rijtje:

Eerste keer de montering naar buiten gesleept en ja hoor, daar heb je het al: scrollend door het beeldschermpje "MOTOR UNIT FAILURE". Alleen de dec-motor reageert nog. Gelukkig zat het bonnetje er nog bij en heb ik nog 2,5 jaar garantie, morgen maar een belletje naar Fiege...

Pfff.

Zijn er eigenlijk ook gewone non-GOTO volgmotoren die passen op de LXD75?

Pat1311
05-11-09, 23:57
Ik heb al tig keer hetzelfde gehad,

waarschijnlijk geen defecte motoren maar een defecte kabel van je RA unit naar de autostar handbox.
Je kunt een paar nieuwe motoren bestellen,doen ze niet moeilijk over bij fiege,maar waarschijnlijk is het de kabel.

Heb echt weken zitten te kloten,nieuwe motoren alles nagekeken,montering en motoren 10 keer uit en in elkaar en het was de kabel.

Sinds deze vervangen is overigens geen enkel probleem meer,heb deze montering ondertussen al bijna 2 en half jaar en eigernlijk bevalt ie me steeds beter,je moet er gewoon even de kinderziektes uithalen.

Roel
06-11-09, 00:03
waarschijnlijk geen defecte motoren maar een defecte kabel van je RA unit naar de autostar handbox.
Dat lijkt me een beetje vreemd, want de DEC-motoren reageren wel gewoon goed op de pijltjestoetsen. En dat gaat ook via de RA-unit.

Pat1311
06-11-09, 00:32
Was bij mij ook,ik dacht eerst ook hetzelfde,daarom heb ik toen ook een nieuwe set motoren besteld.
HenkP is mij mij geweest en we hebbben alles getest,en hij opperde dat het een defecte kabel was die dus alle stuur signalen doorgeeft,.mij leek het ook sterk maar het bleek dus wel het euvel te zijn.
Maar aangezien er een hoop problemen met de motoren zijn is het wel mogelijk dat het de motor is.

je kunt ook gewoon 12V op de motor zetten en kijken of hij reageert,bij mij gaf het de doorslag dat het dus niet de motor kon zijn.

Mede het feit dat alles soepel liep denk ik toch dat het geen doorgebrande motor is maar iets met de aansturing van de motoren.

En by the way,de ra unit stuurt niks aan,dat doet volgens mij de handbox.

Het feit dat je dec motor het nog doet en je ra niet wil niet zeggen dat je ra motor naar de knoppen is.als het signaal naar je ra motor niet klopt krijg je een motor unit failure melding.

Ik heb 4 motoren,2 autostar ra kabels en kan dus onderling wisselen en testen,conclusie,4 goede motoren 1 goede en 1 slechte kabel.

Patrick
06-11-09, 10:23
Probeer eerst eens calibrate motors te doen Roel. Kleine kans dat het helpt maar je weet maar nooit.
Bij mij was motor unit fail toch echt de aansturingsprint die naar zijn grootje was...

Roel
19-11-09, 15:02
Vanmiddag een nieuwe motor ontvangen en gemonteerd. Supersnel geregeld en zeer vriendelijke mensen daar bij Fiege!

Ik heb nu trouwens wel ontdekt waar het probleem nu uiteindelijk vandaan kwam. Bij montage van de RA-motor ontdekte ik dat het tandwiel van het wormwiel langs een deel van de motorbehuizing schaafde. Op mijn oude motor kon ik op diezelfde plek wat slijtage zien. Ik moest dus wel eerst een mm zwart plastic wegvijlen voordat beide tandwielen vrij liepen. Als ik dat niet gedaan had was ook deze motor binnen de korste keren naar z'n grootje gegaan. Gewoon een slordige constructie/motagefout dus.

Patrick
19-11-09, 17:28
Was bij die van mij ook. Ik heb trouwens voor geintereseerden nog wel wat aan LXD motorbehuizingen over.

lord elrond
24-12-09, 17:08
Hoi, :shock:
Ik zal maar es reageren omdat het hier een lidl lxd meade montering betreft. Heb er zelf één gescoord voor 300euro, Inclusief meade 15 inch newton.
Dat is dus spotgoedkoop; de montering kost bij robtics alleen al 575euro.

Ok, het is wel wennen om met de manco's van deze montering om te gaan want daar koop je hem niet voor.
Ook bij mijn exemplaar ging vrijwel alles loszitten, RA.motortje in de soep, nieuwe gekregen. Weer opnieuw speling op de beide assen maar ja gewoond doen of je gek ben en blijven sleutelen.
Onthoud van mij; er is zelden echt iets kaduuk is bij deze montering. Alles is wel van metaal en geschroefd. Ook de wormwielen en dat is zelfs bij duurdere andere merken niet altijd zo. Soms moet er op de assen schroeven tegen de klok in worden gedraaid om de speling op te heffen terwijl je andere wel weer vast moet draaien. Dus kijk uit dat je niet alle schroeven gewoon wil vast zetten om speling op te heffen want dat lukt vaak niet. Het is ff puzzelen maar wanneer de speling er eenmaal uit is komt ie ook niet meer terug is mijn ervaring. :D

eriko
28-12-09, 15:38
Dat is dus spotgoedkoop; de montering kost bij robtics alleen al 575euro.

De LIDL lxd is niet hetzelfde als de robtics LXD. De robtics LXD is kwalitatief vele malen beter, vandaar ook de hogere prijs.

tomkooij
28-12-09, 15:40
En daar geloof ik dus weer helemaal niks van.

Roel
28-12-09, 15:43
De LIDL lxd is niet hetzelfde als de robtics LXD. De robtics LXD is kwalitatief vele malen beter
LOL! Wie heeft je dat wijsgemaakt? Robtics zelf?

eriko
28-12-09, 15:47
LOL! Wie heeft je dat wijsgemaakt? Robtics zelf?

Ik zat erop de wachten...........

tomkooij
28-12-09, 15:48
Er zijn twee productielijnen daar in die Chinese toko: Eentje waar ze de goede maken voor Robtics en een andere slechte productielijn (die vooral op maandagmorgen werkt) waar ze de LXD voor Meade/Lidl maken :offtopic:

Selecteren op kwaliteit na productie geloof ik wel in. (Hoewel ik niet denk dat ze dat daar doen. Er zijn foto's te zien van de productielijn op CN en daar maken ze volgens mij gewoon 1 identiek product). Maar ik geloof niet dat Robtics betere modellen koopt/krijgt dan Meade.

Patrick
28-12-09, 15:57
Ze worden waarschijnlijk wel nagekeken bij de dealers voordat ze de deur uit gaan, bij Rob gebeurt dat geloof ik altijd.

tomkooij
28-12-09, 15:59
@Patrick: En dat geloof ik dan *wel*!

Roel
28-12-09, 15:59
Om misverstanden, valse beschuldigingen etc. te voorkomen: Ik geloof dat ook!

Patrick
28-12-09, 16:03
300euro, Inclusief meade 15 inch newton

Da's inderdaad geen geld!

sixela
28-12-09, 16:27
Hoi, :shock:
Ik zal maar es reageren omdat het hier een lidl lxd meade montering betreft. Heb er zelf één gescoord voor 300euro, Inclusief meade 15 inch newton.

15cm, of 15 duim? Voor een 15" telescoop is het inderdaad een prikje..

Ed
28-12-09, 16:49
Het fabeltje moet nu de wereld maar eens uit. Twee produktielijnen waarop hetzelfde produkt gemaakt wordt, maar dan wel tegen verschillende kwaliteitsspecificaties bestaat gewoon niet. Dat is voor een fabrikant gewoon veel te duur. Ik vraag me sowieso af of er gezien de productieaantallen überhaupt wel twee produktielijnen zijn voor de LXD75. Als er al meerdere produktielijnen zouden zijn, dan kunnen er alleen verschillen voorkomen in de mate waarin kwaliteitscontroles en fijnafstelling uitgevoerd worden; gebruikte materialen en wijze van assembleren zijn absoluut hetzelfde.

Zoals in elk produktieproces zal er variatie zijn in de kwaliteit van de gemaakte eindprodukten. Ik kan me wel voorstellen dat eindprodukten die minder goed aan de specs voldoen (maar nog wel binnen de regelgrenzen vallen) een ander afzetkanaal hebben dan de 'betere' eindproducten. Vaak worden deze B-keus artikelen dan onder een andere naam en tegen een lagere prijs op de markt gezet. Volgens mij gebeurd dit bij de bekende 127mm APO die als Meade, maar ook tegen een aanzienlijk lagere prijs als no-name kijker wordt verkocht. Ik heb de LXD75 montering echter nog niet onder een andere naam op de markt gezien, dus dit mechanisme zal niet bij deze montering worden toegepast.

Waar ik het ook mee eens ben is dat de tussenhandel toegevoegde waarde kan bieden door extra kwaliteitscontroles en fijnafstelling uit te voeren.

skyfan
28-12-09, 17:13
Ed zei:

Vaak worden deze B-keus artikelen dan onder een andere naam en tegen een lagere prijs op de markt gezet. Volgens mij gebeurd dit bij de bekende 127mm APO die als Meade, maar ook tegen een aanzienlijk lagere prijs als no-name kijker wordt verkocht.

Sorry hoor maar dat is echt onzin. De no-names zijn, als ze door de leverancier getest en gecollimeerd zijn, minstens even goed, zo niet beter. Bij de eerste Meade 127's zaten ook beroerd gecollimeerde kijkers.

MoreLinux
28-12-09, 17:33
Dit topic gaat over de problemen met de Meade/Lidl LXD 75 en NIET over hoe de fabrikanten wel/niet dubbele productielijnen er op nahouden. Wil je dit bespreken, dan open een nieuw topic.
:offtopic:

ronn franken
28-12-09, 20:56
8)
Ik heb mijn lxd montering niet bij de Lidl weg en die van Eriko komt ook niet bij de Lidl weg .
Is het dan niet heel toevallig dat wij geen problemen hebben met de Montering. En dat de problemen die hier op het forum worden geplaatst bijna allemaal Lidl monteringen zijn ? :denkdenk:

Patrick
28-12-09, 21:41
Tja, als je je LXD75 op een NEQ-6 Pro zet kan er ook weinig mis gaan met de montering.

Roel
28-12-09, 21:49
Is het dan niet heel toevallig dat wij geen problemen hebben met de Montering.
Nee, dat is niet toevallig want nogmaals: de Lidl monteringen zijn weliswaar EXACT dezelfde als die van bijvoorbeeld Robtics, verkeerde afstelling bij de Lidl-exemplaren zorgt dat de motoren doorbranden. Eerder in dit topic werd echter beweerd dat de LXD75 van de Lidl een andere is dan die van Robtics, maar dat is dus onzin.

Wanneer ik de onsteking van mijn auto niet goed afstel betekent dat ook niet dat ik opeens een andere auto heb.

eriko
29-12-09, 00:20
Nee, dat is niet toevallig want nogmaals: de Lidl monteringen zijn weliswaar EXACT dezelfde als die van bijvoorbeeld Robtics, verkeerde afstelling bij de Lidl-exemplaren zorgt dat de motoren doorbranden. Eerder in dit topic werd echter beweerd dat de LXD75 van de Lidl een andere is dan die van Robtics, maar dat is dus onzin.

Dat heb ik niet beweerd. Ik heb gezegt dat LXD75 van robtics en de lidl het niet hetzelfde zijn. Je zegt zelf al dat de exemplaren van lidl niet goed zijn afgesteld en daardoor doorbranden. Bij mijn LXD doen de motoren het prima. Ook zit er bij de LXD`s van telescoop winkels een sticker op van de kwaliteits controle die bij die van de lidl ontbreekt. Verschil in controle achteraf? Als je Benel (importeur meade) vraagt naar de Lidl LXD75, dan hebben ze daar niets mee te maken.
Dat zijn allemaal zaken waaraan je toch kunt zien dat er iets anders is bij de Lild LXD75. En ik meende (ik weet het niet zeker) dat het statief van Lidl LXD minder zwaar is uitgevoerd. De poten zijn wat minder dik.

Wat ik dus in een eerdere post wilde zeggen dat je geen appels met peren moet vergelijken. Bij Robtics kost hij meer maar de kans dat je er problemen mee krijgt is aanzienlijk minder.
Moet je dan een telescoop voor 300 euro laten staan? Nee dat ook weer niet. Ik vind het zelfs een hele goede koop. Een goede newton van 6" op een acceptabele GoTo montering is een goede besteding naar mijn mening.

Alien
29-12-09, 10:44
Reminder:
Dit topic gaat over de problemen met de Meade/Lidl LXD 75 en NIET over hoe de fabrikanten wel/niet dubbele productielijnen er op nahouden. Wil je dit bespreken, dan open een nieuw topic.
:offtopic:Nu weer on-topic, anders gaan we snijden.

.tsooJ

15% obstructie
29-12-09, 12:02
29 pagina's inmiddels.
Misschien wordt het tijd voor een samenvatting.
Wat is het kernprobleem van de montering?
Slechte afstelling, inferieure motoren, scheve worm-wormwielen (zoals in mijn geval)?
En hoe los je het (zelf) op?

sixela
29-12-09, 12:26
Slechte afstelling, inferieure motoren,

Meestal slechte afstelling *en* stuurelektronica die niet genoeg beveiligd is (en dus doorbrandt als de motoren teveel koppel moeten leveren).

ronn franken
29-12-09, 20:24
Tja, als je je LXD75 op een NEQ-6 Pro zet kan er ook weinig mis gaan met de montering.

8) Even voor de goede orde Patrick , ik heb sinds kort een NEQ-6 Pro omdat ik mijn opnames langer wil belichten en de lxd montering daar niet geschikt voor is. Voor het visuele vindt ik de montering meer dan voldoende .
:yes

Patrick
29-12-09, 20:33
Ik doelde op je onderschrift ;)

Meade LXD 75 op NEQ6PRO

Yorkman
01-01-10, 04:36
Na de aanschaf van de LXD75, aan het experimenteren geslagen..
Ik had geen goede GoTo's, speling op beide koppen, de motoren liepen niet regelmatig enz..

Eerste resultaat na rookwolkje: http://www.alphascholengroep.nl/tmp/afgefikt.jpg

(Gevolg van iets te strak gemonteerd wormwiel..... )

Er een telefoontje aan gewaagd naar Meade Duitsland en tot mijn stomme verbazing, had ik binnen 3 dagen een nieuwe Dec motor in huis.

Daarna een volledige hypertune uitgevoerd.
Van de motor uit het defecte Dec-pakket, een focuseerinrichting gemaakt voor de sct.
Cellpack dubbel gezekerd met 1t zekeringen. Na deze aanpak, nog niet één doorgebrand.

De montering loopt nu als een zonnetje.

Met een Meade 8" sct, een Robtics volgkijker, een guidercam en een DSLR op de montering, zijn de GoTo's nagenoeg perfect en het geluid is amper te horen op meer dan 2 meter afstand.

Kortom, met wat aandacht en een beetje werk, is het een montering die best wat belast kan worden.
Uitbalanceren is wel een "toverwoord" voor de LXD75.

Ed
01-01-10, 15:35
Daarna een volledige hypertune uitgevoerd

Kan je aangeven wat je precies gedaan hebt in deze 'hypertune'. Lijkt mij ook wel interesant om uit te voeren.

Ik vraag me ook nog steeds af hoe strak ik de wormwielen af moet stellen. Op de DEC as heb ik de worm behoorlijk los staan, waardoor je met één vinger met weinig kracht de worm kan draaien. Volgens mij moet ik 'm wel wat strakker draaien, want als ik de motor start duurt het enkele seconden voordat de as draait (er zit geen speling op de tandwieloverbrenging van motor naar worm, maar waarschijnlijk dus wel tussen worm en DEC as). De RK as reageert wel direct, maar daar zit de worm weer zo strak dat ik de worm met moeite met één vinger kan ronddraaien (ik ben bang dat íe te strak zit waardoor de motor doorbrand, maar heb geen zin dit proefondervinderlijk vast te stellen). Hoe soepel moeten de wormen draaien ?

Yorkman
02-01-10, 03:38
Kan je aangeven wat je precies gedaan hebt in deze 'hypertune'. Lijkt mij ook wel interesant om uit te voeren.
Hoe soepel moeten de wormen draaien ?

Ik heb ergens op het grote Internet een document gevonden, wat dit proces helemaal behandelt.
Morgen zal ik naar dat bestand zoeken en het je mailen.

In ieder geval kan je vast hier kijken voor een tipje van de sluier.

http://bongo69.wordpress.com/2008/05/

Patrick
02-01-10, 08:31
Het menu aan de rechter kant iets naar onder:

http://www.astronomyboy.com/cg5/

en

http://arnholm.org/astro/gpdx/index.htm

pelleboer
02-01-10, 21:51
Beste Mensen

Ik ben al enige jaren bezig met de sterren te bekijken en heb ook zo'n Ldx 75 van de lidl aangeschaft van wegen de prijs !
Wat me wel opvalt is dat het er erg degelijk uit ziet en ook wel aardig werkt .
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en heb inmiddels enige pogingen gedaan om een mooie foto te maken met de ccd camera .
Dat is mij wel gelukt maar 100% meelopen is mij nog niet gelukt .
Ik heb al heel veel tips opgevolgd zoals het vervangen van het vet het afstellen van de montering/motor zodat er geen speling meer in zit .
Nu heb ik het laatste nog niet voor elkaar het 100% meelopen om langere openingstijden te kunnen maken .
Misschien is er ook iemand die wat meer weet over het afstellen van de poolsterzoeker ik kan daar tot nu toe niks over vinden .
Wel van de Vixen montering maar niet van de LDX75.

vriendelijke groet Marcel

eriko
02-01-10, 23:27
Voordat je de montering gaat uitlijnen op de pool moet je zorgen dat de poolzoeker goed in de montering zit. Oftewel, de poolzoeker moet gelijk zijn met het middelpunt van de rotatie as. Als dat niet zo is kun je uitlijnen wat je wilt maar je krijgt nooit een goede pooluitlijning.
Ik volg deze (http://www.andysshotglass.com/PolarAlignmentScope.html) prcedure om mijn poolzoeker uit te lijnen. De eerste keer dat je dat doet zijn de correcties vaak vrij groot. Als je het regelmatig doet is een kleine correctie vaak meer dan voldoende.
Daarna lijn je de montering mbv de poolzoeker uit op polaris.
Mijn ervaring is dat langer dan 1 minuut volgen met een LXD al volgfoutjes geeft. (Auto)guiden is bij langer belichten een must.
Succes :goedgedaan

Yorkman
03-01-10, 02:29
Voor het gemak, heb ik de poolzoeker met 2 (verwijderbare) pasringen gecentreerd.

Scheelt een boel gedoe met die %^#$% inbusboutjes...

pelleboer
03-01-10, 15:37
Voordat je de montering gaat uitlijnen op de pool moet je zorgen dat de poolzoeker goed in de montering zit. Oftewel, de poolzoeker moet gelijk zijn met het middelpunt van de rotatie as. Als dat niet zo is kun je uitlijnen wat je wilt maar je krijgt nooit een goede pooluitlijning.
Ik volg deze (http://www.andysshotglass.com/PolarAlignmentScope.html) prcedure om mijn poolzoeker uit te lijnen. De eerste keer dat je dat doet zijn de correcties vaak vrij groot. Als je het regelmatig doet is een kleine correctie vaak meer dan voldoende.
Daarna lijn je de montering mbv de poolzoeker uit op polaris.
Mijn ervaring is dat langer dan 1 minuut volgen met een LXD al volgfoutjes geeft. (Auto)guiden is bij langer belichten een must.
Succes :goedgedaan

Bedankt voor je bericht dit heb ik inmiddels gedaan , weer afwachten of het gewenste behaald word. ?
Dat is wel voor het eerst dat ik het lees dat je bij 1 minuut al fouten krijg ?
Maar als dat niet te verhelpen is , zit er niks anders op dan wat anders te zoeken :(( .
Wel jammer hoor , het is wel raar dat er dan toch nog een flink bedrag gevraagd wordt voor deze montering bij de dealers .
Het lijkt vanavond weer een heldere avond te worden dus ik ga weer in de herkansing .

eriko
03-01-10, 19:47
Die 1 minuut is mijn eigen ervring. Misschien dat anderen er beter in zijn en langer kunnen belichten zonder te guiden. Het is verder een prima montering, maar zonder hulpmiddelen kun je er niet te veel van verwachten.

sapperdeflap
06-01-10, 21:35
Ik ben inmiddels ook eigenaar van zo´n puik kijkertje met montering..

:yesyesyes: OF :(( Dat is nog de vraag..

sapperdeflap
08-01-10, 22:45
Ik had geen zin om het totale topic door te spitten deze keer omdat dat zo'n lang gebeuren is :D
Vandaar de vraag...ik had geen batterijen en heb de montering aangesloten op een 12 volt adapter die 5 ampere levert..en nu komt het...
Wanneer ik een positie zoek[ster]maakt de montering zeer lichte schokbewegingkjes elke keer na positie gevonden te hebben..ofwel hij zou volgens mij moeten stoppen na de ster gevonden te hebben?
Levert de voeding te veel power oid?
Met de eq6 had ik eens een giga lawaai...dat was te weinig power vandaar de gedachte..

iemand een idee?

verder wel en leuk ding om NAAR te kijken maar ja...

sapperdeflap
09-01-10, 15:03
Toch maar even batterijen gehaald en de DEC maakt nog steeds kleine schokbewegingen na positie gevonden te hebben ofwel hij wil de goede kant op maar gaat ten eerste te snel en ten tweede doet hij dat schokkerig.... :x

Zou dat misschien aan een chip oid kunnen liggen?

Patrick
09-01-10, 15:55
Heb je al gekeken of het encoder gedeelte vuil is. Je hebt een optische zender en ontvanger met daartussen een encoderwieltje met allemaal gaatjes, als daar iet vuil is dan werkt hij niet goed en krijg je zulke klachten. Bij mij was het nog erger en was het encoder wieltje losgeraakt van de motoras en toen had hij helemaal de kolder in zijn kop!

pelleboer
09-01-10, 19:45
bedankt voor de tip werkt het bij jou wel 100% of heb nog geen astrofoto's gemaakt met deze montering?

sapperdeflap
10-01-10, 21:56
Nou, het DEC motortje eraf gehaald en het wormwieltje verwijderd..wat een groene snot zat daar tussen en op zeg, niet normaal meer! Echt een hoop ellende..dus maar verwijderd en nieuw vet op gedaan..als een naaimachientje!
Maarrrrrr......probleem niet opgelost! Het apparaat ging nog steeds te snel zonder dat ik dat wou en stoterig met de klok mee...
Ook de encoder goed schoongemaakt en weer goed in zijn behuizing geplaatst..
Vervolgens het hele ding gereset en wat denk je.... :yesyesyes:

OKIDOKI...!

Nu maar wachten op goed weer!

(met grote dank aan Patrick en Eriko!)

Patrick
10-01-10, 22:18
En ook netjes calibrate motors gedaan en train drives bij elke opstart? Vooral de eerste is erg belangrijk dat je die altijd doet bij opstarten voordat je ook maar iets anders doet!

Fijn dat je geholpen bent! :goedgedaan

sapperdeflap
10-01-10, 22:25
Ha, neee nog geen train drive oid gedaan..maar calibrating motor doet hij bij de reset..
Ik zal ZODRA het helder is, ik hoop deze eeuw nog een keer.. :(( de hele handel naar buiten zetten en een praktijkcheck doen..

Ik hou jullie op de hoogte :D

RobertdB
10-01-10, 23:58
Wat een boel pagina's voor deze draad :shock: Is er zoveel mis met die kijker?
[geen zin om alle 30+ pagina's door te spitten]

Yorkman
11-01-10, 02:08
Met de kijker is op zich al heel weinig mis.

De montering, is het waar het hier om draait. (soms letterlijk).

Aangezien de handleidingen van Meade, noch de uitleg van de ondersteuning bij problemen uitblinken in duidelijkheid (en er zijn problemen...), is deze thread waarschijnlijk zo lang.

Heb je dus een LXD75, dan kan het raadzaam zijn om:
1: Toch deze thread eens door te spitten..
2: Aan de hand hiervan, eens te bezien of ook jouw montering in aanmerking dient te komen voor wat demontage-, verbeterings- en montagewerk.

Da's alles.

rubberpeter1
02-04-10, 21:48
Hoi Goede mensen
Ja ja Het is gebeurd .Mijn DEC motor heeft het ook begeven :(( . Maar niet getreurd Heb met Mr lindenbergh gemaild en gesproken .Als het goed is komen er twee motoren aan :yesyesyes: .Ik vind dat zeer goed geregeld door Fiege BV :goedgedaan . Maar nu rest mijn vraag die inbus boutjes ,zijn die gewoon metrisch? Dit omdat ik nog een set inbus sleutels moet halen en er geen in huis hebt nl.
Ik heb nl ergens wel eens gelezen dat er engelse maten zouden zijn gebruikt .
Nou mensen als jullie advies hebben over mijn grote uitdaging . Hoor ik graag van jullie .Elk advies is welkom
Alvast bedankt voor de moeite ,
MVG Peter

Oja en iedereen een fijn Paasweekend toegewenst :zon:

pelleboer
02-04-10, 22:56
ik heb de laatste keer een setje gehaald bij de KIJKSHOP een zeer uitgebreide set met ook halve maten

ik hoop dat je er wat mee kunt .
en ja een veel voorkomend probleem ik heb de hele montering inmiddels uit elkaar gehad een hele klus maar het draait na deze actie wel een stuk soepeler .

groeten Marcel

Xynyx
02-04-10, 23:02
Of bij de Action: € 8,- voor een metalen koffertje met alle mogelijke bitjes.

pelleboer
02-04-10, 23:16
Je moet oppassen met bitjes in een schroefmachine het draad van de inbus is niet altijd even goed je doet er goed aan om als ze er erg zwaar uit gaan om dan het draad opnieuw te tappen en misschien zelfs nieue boutjes .

succes

rubberpeter1
03-04-10, 00:59
Bedankt voor de adviezen mensen :goedgedaan
Maar zijn het engelse maten of gewoon metrisch . Ik ben me ook een beetje aan het orienteren op internet enzo . Maar kom er niet echt uit qua welke maat stelsel er wordt gebruikt in de LXD75 montering .
Dan nog een vraag nu ik hem toch open maak .Wil ik er ook gelijk ander vet in gooien .
Kan mij iemand vertellen welke soort /merk vet je het best kan gebruiken en waar ik het kan halen ?? :list
MVG Peter

mzl
03-04-10, 10:08
Lithiumvet, gewoon bij de bouwmarkt verkrijgbaar.

Let wel even op dat als je hem uit elkaar draait dat er hier en daar ook miniscule inbus inzitten die zorgen voor de borging ( b.v. bij de stang waar je de gewichten aandoet, daar zit eerst een ring die je zo los kunt draaien (zit volgens mij alleen met wat loctitte vast), als het schaaltje met die graden eraf is zit er weer een ring die je los moet draaien, maar als je goed kijkt zul je zien dat die geborgd is d.m.v. van kleine schroefjes in de zijkant van de ring)...enne, opletten met de volgorde van teflon ringen etc...

Arends(oog)
03-04-10, 10:35
Volgens mij worden bij de LXD75 beide maten door elkaar gebruikt!

lord elrond
03-04-10, 19:08
Heb zelf een oude inbus in de juiste maat geslepen. :D
Ook was er voor twee weken bij de lidl een 7amp accu te krijgen voor maar 25 euro.
Opladen die accu, inpluggen in je montering en hoppa:slewen maar. Vet gaaf :wink:
[Moest wel een aanpassing worden gemaakt want de bijgeleverde pluggen pasten niet..maar dat heb ik inmiddels gedaan :goedgedaan

johangw
10-04-10, 09:40
Met dit soort chinees namaakspul...
Lang leve Celestron! :wink:

@ Bob: Low entry Celestron is ook chinees hoor!
En nu hun Casse Grain's ook.

rubberpeter1
10-04-10, 14:39
Hoi Mensen heb me DEC en RA motortjes binnen van uit duitsland :yesyesyes:
Ze zitten er al op en alles wat na gelopen .wat speling op gelost .en loopt weer .
Had er en hard hoofd in . Het was me eerste keer om een montering open te slopen :P
Alles toch gelukt en voor een andere keer zet ik alles in nieuw vet :smartass \
Gr P{eter
PS In de DEC motor was een draad van een metaal omwikkeld metalen ring, tegen de encoder aan gaan lopen en heeft hem doormidden gesneden. Is ook nog te repareren dmv een splice :yesyesyes:

Hoi Goede mensen
Ja ja Het is gebeurd .Mijn DEC motor heeft het ook begeven :(( . Maar niet getreurd Heb met Mr lindenbergh gemaild en gesproken .Als het goed is komen er twee motoren aan :yesyesyes: .Ik vind dat zeer goed geregeld door Fiege BV :goedgedaan . Maar nu rest mijn vraag die inbus boutjes ,zijn die gewoon metrisch? Dit omdat ik nog een set inbus sleutels moet halen en er geen in huis hebt nl.
Ik heb nl ergens wel eens gelezen dat er engelse maten zouden zijn gebruikt .
Nou mensen als jullie advies hebben over mijn grote uitdaging . Hoor ik graag van jullie .Elk advies is welkom
Alvast bedankt voor de moeite ,
MVG Peter

Oja en iedereen een fijn Paasweekend toegewenst :zon: